Avatar billede melange Nybegynder
15. juni 2003 - 00:15 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

(De)krypterings muligheder i PHP

Hvad er mine muligheder for at kryptere en tekst i PHP, og derefter også decryptere (md5 og andre checksummer er derfor ikke en mulig løsning) ?

Jeg skal bare bruge en måde at ændre en streng til uigenkendelighed, men med mulighed for at få min orginale streng tilbage.
Avatar billede googolplex Novice
15. juni 2003 - 00:30 #1
Avatar billede melange Nybegynder
15. juni 2003 - 00:31 #2
googolplex << ja, men jeg glemte lige at tilføje det helst ikke skal kræve noget ekstra installations-halløj.
Avatar billede googolplex Novice
15. juni 2003 - 00:58 #3
Ok, så kender jeg ikke noget indenfor PHP :(
Avatar billede micki Nybegynder
15. juni 2003 - 02:22 #4
Måske man kunne lave sin egen krypterings-logoritme?
Jeg ved ikke helt, på hvilket niveau, det skal være?

Hvis den skal kunne dekrypteres igen uden brug af nogen unik nøgle, så er der jo ikke mange muligheder, hvis man samtidig tænker på sikkerhed.

Hvad skal det bruges til?
Avatar billede myplacedk Nybegynder
15. juni 2003 - 10:22 #5
Hvis det ikke er hemmelige data, så kan base64 måske bruges. Det er ikke kryptering, men hvis man ikke kender base64, er teksten ganske uigenkendelig. ;-)

Hvis det skal være lidt mere sikkert er det rimeligt nemt at lave en caesar-kryptering el. lign. Du kan også prøve en XOR-baseret kryptering, den er også ret simpel at lave.

Bare sig til, hvis du vil have noget uddybet. ;-)
Avatar billede melange Nybegynder
15. juni 2003 - 11:25 #6
myplacedk << sidder faktisk lige og er i gang med en caesar-kryptering, men ideen med base64 var god :)
Tror jeg laver en blanding af dem, da jeg allerede er gået i gang med caesar-krypteringen ;)

XOR-baseret kryptering kender jeg ikke rigtigt noget til, så den springer jeg over i første omgang.
Avatar billede melange Nybegynder
15. juni 2003 - 11:27 #7
myplacedk << krypteringen behøver ikke være skudsikker (med må selvfølgelig gerne), og jeg skal nemlig ikke bruge det i computer-sammenhæng, så jeg tror ikke det første som slår folk er at teskten er base64 encoded :)