Avatar billede gf Nybegynder
14. juni 2003 - 12:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

hvordan kan man få fortegn med hvis det er +

Hej

Jeg er ved at lave et program der indtegner funktioner i et koordinatsystem. er der en let måde, at få medtaget fortegn når B i mit eksempel både kan være positiv og negativ. Jeg har har fået det til at fungere med vad at indsætte en label, der viser værdien + eller -, men det ville være fint hvis der var en af jer der kunne et smart trick

Linien ser således ud

lblformel.Caption := Format('f(x) = %1.1fx + %1.1f', [A,B]);

Mvh Glenn
Avatar billede pjotre Praktikant
14. juni 2003 - 13:23 #1
Hejsa
Prøv dette:

const
    Format2dec: string = '%10.2f';
var wtekst : string;
    tal    : currency;;

fmtstr(wtekst, Format2dec, [tal]);

Mvh
Pjotre
Avatar billede gf Nybegynder
14. juni 2003 - 16:24 #2
Hej igen

Sådan som jeg ser det kan det ikke umiddelbatk implementeres i min nuværende linie, findes det ikke en metode, der anvender min nuværende suntaxe?

Mvh Glenn
Avatar billede zimp Nybegynder
15. juni 2003 - 10:03 #3
Prøv at kigge på FormatFloat

;    Separates sections for positive, negative, and zero numbers in the format string.

Du kan angive forskellige formater alt efter om tallet er negativt, 0 eller positivt.
Avatar billede gf Nybegynder
15. juni 2003 - 20:30 #4
Hej igen

Er der milighed for at få lidt mere hjælp, jeg er ikke nogen ørn til delphi

Mvh Glenn
Avatar billede nop Nybegynder
24. juni 2003 - 12:35 #5
Du er jo ikke bundet af kun en linje. Du kan bygge din streng op helt frit, så lav fx din egen lille lokale funktion som formaterer et tal til en streng.
Fx:
function toStr(x: extended): string;
begin
  result:=floatToStr(x);
  if x>0 then result:='+'+result; //evt >= som osse sættes på hvis 0
end;

og så, der hvor du har brug for en formateret streng:

lblformel.Caption:='f(x) = '+toStr(A)+' + '+toStr(B);

eller skal det så være: 'f(x) = '+toStr(A)+toStr(B); som undlader '+' der sættes jo +/- ind alligevel !