Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 18:07 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

iframe og størrelse på siden

folk har vist opgivet at svare på mit spørgsmål, så nu prøver jeg igen

http://www.cyperdesign.dk/test/crafters.html

klik på sc ordering til venstre, og på general info til højre...

Nu dukker der noget tekst op i midten
Med scrollbars. JEg har ikke noget mod den verticale, folk skal jo kunne se resten af siden... men den horisontale?

Hvordan får jeg den væk?

Jeg synes jeg har forsøgt alt, og jeg kan stadigvæk ikke få den væk. Og dene side er endda ren tekst. ingen fostyrrende tabeller eller noget.

HJÆÆÆÆÆLP så er i søde.

kildekoden kan i jo nemt nappe. eller jeg kan poste den her hvis i har brug for det.

Altså, væk med den horisontale scrollbar.
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 18:09 #1
<body style="overflow-y: yes; overflow-x: hidden">
Avatar billede schaefner Juniormester
13. juni 2003 - 18:22 #2
Virker dog kun i IE
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 18:22 #3
lige for os dummies der ikke er så stive til det der. skal det i den dokument der indeholder iframen, eller i det dokument der skal I iframen?
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 18:23 #4
Hvis det er iframen der er problemet så er det iframe-dokumentet den skal ind i.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 18:27 #5
jeg har skrevet "style="overflow-y: yes; overflow-x: hidden">" ind i både crafters.html
og i den fil der bliver loadet ind i iframen... Men problemet er der stadig.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 18:28 #6
og ja, det står i body tag'et... lidt kan jeg selv finde ud af hehe
Avatar billede roenving Novice
13. juni 2003 - 18:30 #7
overflow/X/Y: auto|hidden|scroll|visible
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 18:36 #8
Ellers så må du jo tilpasse din side, det skyldes vel at nogle af elementerne er for bredde, du kunne f.eks. angive dem i % istdet for px.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 18:36 #9
er det ikke bare det samme svar som ham ovenover gav?
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 18:38 #10
jamen hvilke af elementerne er for brede? der brude være mindst 20 pixels luft mellem venstre menu og iframen i midten, og mellem den og iframen til højre....

Og burde en ren tekst side ikke automatisk tilpasse sig til en frame?

På mig virker det lidt ligesom om den tilpasser sig, men tror at iframen er ca 15 pixels større end den egentligt er.... Kan det passe?
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 18:57 #11
Hvis du ændre den iframe til:
        <iframe width="600" height="400" scroll="auto" name="centerframe" src="intro.html"  frameborder="0"></iframe>

og i din css fil:
div#rightsubmenu {left: 820px; top: 155px; position: absolute; z-index: 0;}

så kan den lige klemme sig ind på min 1024x768

Så du skal altså lege med bredden på den iframe også den left-værdi.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 19:15 #12
ja. nu er craters.html siden så fixet til en 1024x768 skærm.... men eh.. scrollbaren er der stadig....
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 19:44 #13
Der er ingen scrollbars her nu.
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 20:05 #14
erm, hvis nu jeg skal komme med en forklaring på problemet, så virker det som om den gør følgende...:

Den tager teksten, og ombryder den, til iframens bredde. Så finder den ud af at den også skal have en lodret scrollbar. Der er bare ikke længere plads til scrollbaren, så den tilføjer 15 pixesl i højre side, og derfor opstår den vandrette scrollbar.

Er der en måde man kan sætte den til at tekstombryde lidt inde på siden istedet for ude ved højre margen, så man derfor har plads til den vandrette scrollbar.

Det er nemlig kun på de sider der har lodret scroll, at der dukker en vandret scrollbar op.....
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 20:05 #15
og der er stadig scrollbars hos mig
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 20:38 #16
Så må vi jo lege lidt videre med de størrelser:

        <iframe width="580" height="400" scroll="auto" name="centerframe" src="intro.html"  frameborder="0"></iframe>

div#rightsubmenu {left: 800px; top: 155px; position: absolute; z-index: 0;}
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 21:03 #17
erm, jeg tror at du snakker om de scrollbars der er yderst på siden. jeg snakker om dem der er i den lille iframe... at ændre på iframe størrelsen og placeringen af højre menu hjælper ikke rigtigt på dem jeg har i min iframe
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 21:15 #18
nu skal du høre hvad man gør....

Ma sætter scroll=no
Så er scrollbaren væk.
Så sætter man et script til at lave en gennemsigtig scrollbar ind, vha nogle div's...
og så er problemet klaret......
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 21:22 #19
Ved ikke om det virker, men i et andet spm. er der en som for det til at virke ved ->

<iframe width="580" height="400" scrolling="yes" align="vertical" name="centerframe" src="intro.html"  frameborder="0"></iframe>

Lyder sært, men prøv ;)
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 21:29 #20
scroll="auto" -> Det er forkert (det du har nu)
scrolling="auto" -> Det er rigtigt
Avatar billede cyperangel Nybegynder
13. juni 2003 - 22:43 #21
tjah, hvad kan jeg sige. jeg har fået det til at fungere, men vha en gennemsigtig scorllbare isteddet....

Du får nu alliagevel dine points
Avatar billede ahv Nybegynder
13. juni 2003 - 22:43 #22
Tak skal du have, fortsat god aften.