Avatar billede the_party_dog Nybegynder
12. juni 2003 - 17:21 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

OpenFileDialog og path

Jeg skal bruge lidt hjælp til at finde path'en på en fil som folk klikker på i mit openfiledialog vindue. Grunden til det er at folk ikke skal hente filerne fra det samme sted, og de skal have muligheden for at åbne fra en diskkette. Men mit program skal vide hele path'en hvor de henter den fil fra, og den kan jeg ikke rigtig få ud af OpenFileDialog vinduet.....

Nogen som har nogle idér?
Avatar billede Slater Ekspert
12. juni 2003 - 18:56 #1
Nu har jeg ikke lige min MSDN installeret fordi min harddisk gør vrøvl, men jeg mener da at det bare er et property der hedder FileName?

Altså du assigner din OpenFileDialog til en variabel, viser den og trækker det property ud...
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
13. juni 2003 - 07:59 #2
Tror ik helt jeg fik forklaret mig rigtig, men havde lidt travlt da jeg skrev spørgsmålet.

Lad os antage at en brugere browser sin frem til en fil på c:\MScan\property\tekst.txt, via mit openfiledialog vindue. Det jeg ønsker af mit program er at den skal give mig sti'en til tekst.txt. Så den kan gemme filen igen det rigtige sted, uden at skulle have brugeren til at vise hvor han vil ligge det. Grunden til at jeg vil have sti'en, er at folk som skal bruge mit program senere, måske vil hente filer fra en anden mappe, så vil jeg ikke lave en fast mappe.

Håber at spørgsmålet blev mere uddybet
Avatar billede hanstik Nybegynder
13. juni 2003 - 10:46 #3
Kan du ikke bruge OpenFileDialog.InitialDirectory = "c:\MScan\property"

Så åbner denne dialog det sted hver gang...
Avatar billede Slater Ekspert
13. juni 2003 - 13:09 #4
Altså hvis du bare vil gemme filen det samme sted, med det samme navn når du f.eks. trykker Ctrl+S eller lignende, så gemmer du da bare dit FileName-property i en global variabel, så du stadig har hele stien (med filnavn) når du vil gemme den igen.
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
16. juni 2003 - 08:27 #5
viperine> Hvordan virker Filename-property? Jeg er temlig ny til VB.NET, har søgt en del, men kan ik regne ud hvordan jeg skal gøre. Kan du komme med et eks. her inde, så jeg kan se hvordan man sætte det op, og får det til at virke??

hanstik> Jeg vil netop ikke have en fast mappe, folk skal kunne hente og gemme til forskellige mapper, alt efter hvor filen befinder sig....
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
16. juni 2003 - 08:31 #6
Viperine> Prøver lige på at forklare det lidt dybere endnu. :o)
Det jeg leder efter, det er at jeg kan få OpenFileDialog til at give mig sti'en til den valgte fil som brugere browser sig frem til. Kan det lade sig gøre? Er der en commando, som f.eks hedder OpenFileDialog.GetPath ?? Det er det jeg har brug for, at få OpenFileDialog til at give mig enten hele sti'en til den valgte fil, med fil navn og det hele. Eller bare sti'en til den mappe hvor filen ligger...
Avatar billede odegaard Nybegynder
26. juni 2003 - 09:52 #7
Du skal blot splitte hele strengen op efter den sidste '\'. Alt hvad der står før denne er din sti, alt hvad der er efter, er dit filnavn.
Avatar billede the_party_dog Nybegynder
01. juli 2003 - 10:49 #8
Odegaard, det har jeg regnet ud, men hvordan får jeg hele strengen fra OpenFileDialog funktionen? Jeg synes ik jeg kan finde noget omkring det i search....
Avatar billede roth Nybegynder
01. juli 2003 - 18:17 #9
Private Sub Button1_Click(ByVal sender As System.Object, ByVal e As System.EventArgs) Handles Button1.Click
        If OpenFileDialog1.ShowDialog = DialogResult.OK Then
            Label1.Text = OpenFileDialog1.FileName
        End If
    End Sub

noget i den stil? Udskift så sæføli label1.text med en eller anden global variabel. Og så vidt jeg lige kan se så bliver 'windows working directory' sat til at være den mappe du vælger en fil fra, således at næste gang der trykkes på knappen så står man i den mappe (men har muligheden for at browse til andre mapper).
Avatar billede odegaard Nybegynder
01. juli 2003 - 18:52 #10
Som viperine sagde, så får du den valgte fil fra FileName propertien:
OpenFileDialog1.FileName

/Morten