Avatar billede kari_h Nybegynder
10. juni 2003 - 13:16 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

To web sider på én og samme server

Hej med jer!

Jeg har følgende problemstilling:

Jeg har to web sider IIS kørende over IIS på en Windows 2000 Server. Den ene er sat til at bruge port 80, den anden port 81.

Nu ejer jeg to domæner: Domain A og Domain B.
Domain A peger allerede til min webserver og det har fungeret fint. Domain B derimod er først lige blevet registreret og skal nu pege mod samme server. Oprindeligt bad jeg min ISP at route domain B trafik direkte til port 81, men nu sige rde at det er noget jeg selv skal gøre.

Hvordan i alverden får jeg IIS til at sortere og guide http forespørgslerne til den rigtige websige nu da de vel begge kommer til at bruge port 80!

Hvad siger i ? Hvordan gør webhotellerne? De har jo også kun én bedserver men de hoster web sider for flere tusinde kunder....

Ville glæde mig meget over et svar !!! :) :) :)
Avatar billede jonbdk Nybegynder
10. juni 2003 - 13:18 #1
øhhhh det kan du da vist ikke medmindre brugeren indtasster xxx.xxx.xxx.xxx:81
Avatar billede jonbdk Nybegynder
10. juni 2003 - 13:19 #2
eller hostnavn:81
Ellers ville jg også synes et svar kunne væres spændende
Avatar billede rkhdk Nybegynder
10. juni 2003 - 13:25 #3
sådanne hostes flere sider på port 80 på samme server
http://www.hanno.dk/VisArtikel.asp?ID=83
Avatar billede jonbdk Nybegynder
10. juni 2003 - 14:22 #4
Det lyder ellers godt rkhdk
Avatar billede arne_v Ekspert
10. juni 2003 - 16:51 #5
1)  Det er rigtigt at din ISP ikke kan gøre noget ved port. Deres
    DNS server oversætter kun fra navn til nummer og deres router
    sender bare alt igennem.

2)  Den normale løsning som web-hoteller bruger er virtual host hvor
    alle domæner er på port 80 men ellers er helt separate.

3)  De fleste web-servere kan sættes op til at lytte på forskellige
    porte (med forskellig konfiguration). Men jeg ved ikke hvordan man
    gør det i IIS.

Bundlinie: følg rkhdk's råd !
Avatar billede a1a1 Novice
10. juni 2003 - 19:07 #6
under dine website's properties -> Web Site klik: Advanced -> klik på: Add under IP Address (lad stå på All unasigned), TCP Port skriv: 80 Host header name skriv ditdomæne.dk, klik OK, klik: add igen gør det samme, dog skal host header name være www.domæne.dk (med www.)

det samme gør du så for dit andet website domæne, det SKAL også være port 80 her...

en anden måde er at have flere ip adresser på samme maskine, hvor din udbyder så peger domænerne på de forskellige ip adresser, og du vælger de "rigtige" ip'ere under properties...

;o)
Avatar billede kari_h Nybegynder
10. juni 2003 - 20:19 #7
Hej og tak til for alle jeres svar.
a1 får pint denne gang da han hacde det med www med - men tak til jer alle ;-)
Avatar billede a1a1 Novice
10. juni 2003 - 20:25 #8
tak for points :O)