Avatar billede omen Nybegynder
10. juni 2003 - 06:50 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

VB6: If statement til textbox til tal, fejlbesked ved bogstaver

Hvis en textbox kun må indeholde tal, og jeg skal basere en fejlbesked hvis der skrives bogstaver i feltet, hvilken If statement kan jeg tildele textboxen?
Avatar billede somaliomar Praktikant
10. juni 2003 - 07:14 #1
If IsNumeric(Textbox1.Text) Then
  MsgBox "Et nummer"
Else
  MsgBox "Ikke et nummer"
End If
Avatar billede omen Nybegynder
10. juni 2003 - 07:40 #2
If IsNumeric(txtMins.Text) Then
    lblFejl.Caption = "The Minutes Online field only supports numbers"
  End If

Burde det ikke virke?
Avatar billede rasmusmoller Nybegynder
10. juni 2003 - 07:54 #3
Skal vel snarere være:

If Not IsNumeric(txtMins.Text) Then
Avatar billede martin_moth Mester
10. juni 2003 - 08:55 #4
Meget smartere:

Du kan forhindre, at man overhovedet KAN indtaste andet end tal i et textfelt.

Hvis dit text-felt hedder Text1, kan du copy-Paste nedenstående:

Private Sub Text1_KeyPress(KeyAscii As Integer)
  'Sikrer, at der kun tastes lovlige karakterer ind i Text1 (0-9)
  Select Case KeyAscii
    Case vbKeyReturn      'Enter-tasten
        KeyAscii = 0    'fjerner tegnet
        SendKeys "{tab}" 'simulerer et tryk på Tabulatortasten
    Case vbKeyBack        'Backspace-tasten
    Case 48 To 57        'tallene 0 - 1
    Case Else            'alle øvrige tegn
        KeyAscii = 0    'fjerner tegnet
  End Select
End Sub
Avatar billede omen Nybegynder
10. juni 2003 - 09:01 #5
rasmusmoller's eksempel virkede, så læg et svar, så deler du point mellem dig og martin_moth som også kom med et godt trick

martin_moth: Takker... er det en du selv lige har lavet eller fået fra en side? Hvis det er fra en side vil jeg meget gerne have adressen... er begyndt at kode en del her på det sidste, og kunne godt bruge nogle flere eksempler som du lige har givet!
Avatar billede martin_moth Mester
10. juni 2003 - 09:26 #6
smen: Det er skam "hjemmelavet" helt og alene til dig :o)
Avatar billede martin_moth Mester
10. juni 2003 - 09:26 #7
smen=omen
Avatar billede omen Nybegynder
10. juni 2003 - 11:13 #8
Lyder som om du har styr på det.. såh, du får 60 flere point for næste spørgsmål.

Hvordan får man en lblVersion til automatisk hente det versions nummer som VB6 gennerer ved hver build? Det er sat til Auto Increment!
Avatar billede omen Nybegynder
10. juni 2003 - 11:39 #9
Ok har den:

Private Sub Form_Load()
lblVersion.Caption = "Version " & App.Major & "." & App.Minor & "." & App.Revision
End Sub