Avatar billede joyride Nybegynder
08. juni 2003 - 12:21 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

qmail+mysql+vpopmail problemer

Jeg forsøger at få sat en mail-server op derhjemme, men jeg bliver ved med at løbe panden mod en mur.

Det første problem:
Når jeg forsøger at køre
/etc/init.d/mysql start
Får jeg flg fejl i /var/log/mysql/mysql.err
030608 14:11:40  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'

Hvordan får jeg det rettet så jeg kan starte mysql?

Andet problem:
Jeg har fået qmail op at køre. Dvs. hvis jeg sender en email til mit domænenavn kan jeg se at der kommer en email ind.
stuen:~# /etc/init.d/qmail stat
7 Jun 2003 00:47:34 GMT  #1246198  888  <lykke@et-andet-sted>
    local    lykke@mit-domæne
7 Jun 2003 01:21:16 GMT  #1246199  723  <lykke@et-andet-sted>
    local    lykke@mit-domæne
messages in queue: 2
messages in queue but not yet preprocessed: 0

Men de bliver ikke leveret:
stuen:~# stuen:~# ls -R /home/lykke/Maildir/
/home/lykke/Maildir/:
cur  new  tmp

/home/lykke/Maildir/cur:

/home/lykke/Maildir/new:

/home/lykke/Maildir/tmp:

Ideen er at den maskine der hedder stuen skal tage imod mail'en. JEg skal så kunne hente mailen fra en anden maskine på LAN. Jeg havde forestillet mig det skulle være vha. pop3.

Derfor ville jeg installere vpopmail.
Har hentet en tar.gz pakke og kører:
stuen:/home/lykke/download/vpopmail-5.2.1# ./configure --enable-roaming-users=y --enable-clear-passwd=y --enable-valias=y --enable-mysql=y --enable-incdir --enable-libdir --enable-default-domain=mit-domæne
<snip>
bla bla bla (en masse tekst)
<snap>
          vpopmail 5.2.1
            Current settings
---------------------------------------

vpopmail directory = /home/vpopmail
              uid = 89
              gid = 89
          ip alias = OFF --enable-ip-alias-domains=n (default)
address extentions = OFF --enable-qmail-ext=n (default)
    roaming users = ON  --enable-roaming-users=y
    tcpserver file = /etc/tcp.smtp
    open_smtp file = /home/vpopmail/etc/open-smtp
        user quota = OFF --enable-defaultquota=NOQUOTA default
      auth module = mysql --enable-mysql=y
mysql replication = OFF --enable-mysql-replication=n default
table optimization = many domains --enable-many-domains=y default
  system passwords = OFF --enable-passwd=n default
      file locking = ON  --enable-file-locking=y default
        file sync = OFF --enable-file-sync=n default disable vdelivermail fsync      auth logging = ON  --enable-auth-logging=y default
    mysql logging = OFF --enable-mysql-logging=n default
      clear passwd = ON  --enable-clear-passwd=y (default)
valias processing = ON  --enable-valias=y
        pop syslog = show only failure attempts
                    --enable-logging=e default
    default domain = mit-domæne
--enable-default-domain=mit-domæne
          auth inc = -Iyes
          auth lib = -Lyes  -lmysqlclient -lz

Dvs. målet er at køre qmail på en maskine, med mysql, og mulighed for at kunne hente mails på den vha. af pop3 eller hvis der er noget der er mere smart er jeg åben for forslag.
Avatar billede dank Nybegynder
08. juni 2003 - 12:46 #1
der mangler at blive sat et password til debian-sys-maint@localhost brugeren på din mysql server.

en måde (der findes flere) er at installere phpmyadmin og sætte et password via den
Avatar billede dank Nybegynder
08. juni 2003 - 12:46 #2
'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'

^ Det er denne der linie du kan se fejlen
Avatar billede joyride Nybegynder
08. juni 2003 - 13:09 #3
Hvordan kan jeg så sætte det password??
Jeg har fået sat et password for root med
/usr/bin/mysqladmin -uroot 'Mit password'

Men hvis jeg prøver på at lave samme nr. med debian-sys-maint:
stuen:~# /usr/bin/mysqladmin -udebian-sys-maint 'nytpass'
/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: NO)'

Det er givet vist noget med at jeg ikke har det password (om noget overhovedet!) som den her debian-sys-maint havde fra starten af...
Avatar billede joyride Nybegynder
08. juni 2003 - 13:47 #4
Jeg har lidt problemer med at få phpmyadmin til at virke...
Efter jeg kørt
apt-get install phpmyadmin
og konfigureret har jeg lidt svært ved at se hvad jeg så skal gøre....

JEg har prøvet at flg. den vejledning der er her:
http://www.mysql.com/doc/en/Resetting_permissions.html
Dvs. jeg gør:
:~# mysql -uroot -pmit-password mysql
Reading table information for completion of table and column names
You can turn off this feature to get a quicker startup with -A

Welcome to the MySQL monitor.  Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 9 to server version: 4.0.13-log

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> UPDATE user SET Password=PASSWORD('190879mrx')
    -> WHERE user='debian-sys-maint';
Query OK, 0 rows affected (0.00 sec)
Rows matched: 1  Changed: 0  Warnings: 0

mysql> FLUSH PRIVILEGES;
Query OK, 0 rows affected (0.00 sec)

mysql> quit
Bye
[1]+  Done                    galeon
stuen:~# /etc/init.d/mysql stop
Stopping MySQL database server: mysqld.
stuen:~# /etc/init.d/mysql start
Starting MySQL database server: mysqld...failed.
    Please take a look at /var/log/mysql/mysql.err
mysql.com/doc/en/Resetting_permissions.html

hvor fejlen er:
030608 15:47:26  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'

Hvad gør jeg forkert??
Avatar billede dank Nybegynder
08. juni 2003 - 14:29 #5
avs.. Jeg er ikke helt sikker hvis jeg skal være ærlig.. kun at du er på rette spor..

phpmyadmin skal bare pakkes ud i en webmappe og accesses via http://din.server/phpmyadmin -- muligvis skal du lige rette i config filen så auth står til "http" og ikke "config" som den står til nu.
Avatar billede joyride Nybegynder
08. juni 2003 - 15:08 #6
cannot load MySQL extension,
please check PHP Configuration.
Documentation

Nu kan jeg godt få "kontakt" med den....Men så kommer den her besked....
Avatar billede zapster Nybegynder
08. juni 2003 - 19:55 #7
Du har ikke installeret MySQL extensions til php.
Avatar billede joyride Nybegynder
08. juni 2003 - 21:44 #8
Hvis den pakke du tænker på er php4-mysql så er den installeret
Avatar billede joyride Nybegynder
14. juni 2003 - 09:44 #9
Har fået løst problemet med at mails ikke bliver leveret:
i filen .qmail som findes i alle brugeres hjemmebibliotek skal der stå stien hvortil de skal leveres. Dvs. stien til maildir i mit tilfælde.
Jeg havde skrevet:
./Maildir
Men det tolker den åbenbart som om at den skal levere det til ./Maildir som er et bibliotek så det vil den ikke...
Hvis man i stedet skriver
./Maildir/
Så virker det! :)
Så hvis der er nogen der kan være behjælpelige med at få en pop3 server op at køre har jeg åbne ører
Avatar billede dank Nybegynder
14. juni 2003 - 11:52 #10
joyride> kan dette lukkes eller?
Avatar billede joyride Nybegynder
14. juni 2003 - 11:57 #11
Det kan det vel i og for sig godt...Hvis der ikke er nogen der har planer om at komme med et råd til en pop3 server.....:)
Jeg har ikke fået mysql serveren til at køre endnu, men det var ikke det vigtigste problem
Avatar billede dank Nybegynder
14. juni 2003 - 12:08 #12
Tjooee.. Vi vil gerne hjælpe med pop3 også.. men det er rimeligt smart at holde tingene adskilt i seperate spørgsmål. Dette skyldes, at det ellers er næsten umuligt for andre at søge i spørgsmål.

derudover vil du få langt flere svar, ved et konkret spørgsmål til et konkret problem. :o) Held & lykke med det.
Avatar billede wiscalico Nybegynder
30. juni 2003 - 22:48 #13
For at slippe for fejlen:
connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'

Skal du give debian-sys-maint brugeren i mysql det password der står i denne fil:
/etc/mysql/debian.cnf (husk den kan kun læses af root).

Når du har gjort dette og restartet MySQL eller Flushed priviliges... så skulle du slippe for fejlen.
Avatar billede joyride Nybegynder
30. juni 2003 - 23:08 #14
Jeg prøvede at gøre det du skrev:
loggede ind i mysql som root
ændrede passwordet for user='debian-sys-maint' til det der nu stod i /etc/mysql/debian.cnf
/etc/init.d/stop
/etc/init.d/start

Men flg. fejl kommer stadigvæk i /var/log/mysql/mysql.err
030630 23:08:49  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)'
Check that mysqld is running and that the socket: '/var/run/mysqld/mysqld.sock' exists!
030630 23:08:54  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Can't connect to local MySQL server through socket '/var/run/mysqld/mysqld.sock' (2)'
Check that mysqld is running and that the socket: '/var/run/mysqld/mysqld.sock' exists!
030630 23:08:54  mysqld started
Warning: Ignoring user change to 'mysql' because the user was set to 'mysql' earlier on the command line
/usr/sbin/mysqld: ready for connections.
Version: '4.0.13-log'  socket: '/var/run/mysqld/mysqld.sock'  port: 0
030630 23:08:55  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'
030630 23:08:56  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'
030630 23:08:57  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'
030630 23:08:58  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'
030630 23:08:59  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'
030630 23:09:00  Error at /etc/init.d/mysql\n^G/usr/bin/mysqladmin: connect to server at 'localhost' failed
error: 'Access denied for user: 'debian-sys-maint@localhost' (Using password: YES)'
(END)

Men det ser ud til at serveren kører...Ellers kunne jeg vel heller ikke ændre passwordet for debian-sys-maint brugeren??
Avatar billede joyride Nybegynder
30. juni 2003 - 23:17 #15
Jeg er en spasser spasser spasser!!!!

Welcome to the MySQL monitor.  Commands end with ; or \g.
Your MySQL connection id is 7 to server version: 4.0.13-log

Type 'help;' or '\h' for help. Type '\c' to clear the buffer.

mysql> UPDATE user SET Password=PASSWORD('Det_hemmelige_password') where user='debian-sys-maint';
Query OK, 1 row affected (0.00 sec)
Rows matched: 1  Changed: 1  Warnings: 0

mysql> FLUSH PRIVILEGES;
Query OK, 0 rows affected (0.01 sec)

mysql> quit
Bye
stuen:~# /etc/init.d/mysql restart
Stopping MySQL database server: mysqld.
Starting MySQL database server: mysqld.
stuen:~#
Avatar billede dank Nybegynder
30. juni 2003 - 23:20 #16
Jeg er en spasser spasser spasser!!!!

- fordi du genstarter mysql? Ja.. det er da lidt dumt :=)
Avatar billede joyride Nybegynder
01. juli 2003 - 00:42 #17
Nej det var egentligt mest fordi jeg i første omgang bare havde skrevetdet password der stod i filen og skrevet det ind i databasen i klar tekst. Det virkede ikke.
Det skulle selvfølgelig igennem Password('') funktionen inden så det lige blev ekstra svært at gætte.
Det var mest derfor jeg var en spasser. Jeg var jo næsten nødt til at genstarte databasen for at se om fejlmeddelelsen kom.