Avatar billede roney Nybegynder
01. december 2000 - 13:17 Der er 8 kommentarer

Layer (Stofa)

Prøv lige at kigge på denne side www.stofa.dk. Prøv så at bevæg musen i menuen til venstre. Når man kører over der, så kommer der et layer ud med links inden for dette område.

Mit spørgsmål er så, hvordan laver man dette på sin egen side?

Kører det via Javascript eller hvad?

Avatar billede verakso Nybegynder
01. december 2000 - 13:47 #1
Ja

Vidste du godt at kan kan højreklikke på siden og så se koden :)

Den der har lavet www.stofa.dk, har kommenteret sin kode godt, så prøv at kigge på den og du vil kunne se følgende:

Lige under <TITLE>Stofa.dk</TITLE>, er der en henvsining til et stylesheet <LINK rel=\"stylesheet\" type=\"text/css\" href=\"css/menu.css\">
som styre farver, layout, og teksttyper m.v.

Herefter kan man så se det CSS der er brugt til at tegne menu boksne med.

<STYLE media=\"screen\" type=\"text/css\">
<!--
#OmLayer        { position: absolute; top: 38px; left: 120px; width: 205px; }
#KabeltvLayer      { position: absolute; top: 64px; left: 120px; width: 155px; }
#StofanetLayer      { position: absolute; top: 90px; left: 120px; width: 205px; }
#KHKLayer      { position: absolute; top: 116px; left: 120px; width: 115px; }
-->
</STYLE>

Og endelig lige før </HEAD> er der denne JavaScript reference
<SCRIPT src=\"javascript/menu.js\" type=\"text/javascript\">
</SCRIPT>

Det er faktisk denne fil der laver alt arbejdet, som man også kan se af koden så kaldes funktionen der står i afsnittet <!-- Menu start --> og i afsnittet <!-- Layer start -->.

Jeg vil anbefale dig at kigge på JavaScript filen http://www.stofa.dk/javascript/menu.js, som gør det meste af abejdet.

Sværrer er det ikke at \'finde inspiration\'....
Avatar billede Slettet bruger
01. december 2000 - 15:27 #2
Set flere gange her på eksperten.
Avatar billede roney Nybegynder
01. december 2000 - 21:58 #3
Til Verasko,

Hvordan åbner man så filen menu.js, når jeg prøver kommer den bare med en fejl \"kørselsfejl\".

Avatar billede sirius Nybegynder
01. december 2000 - 22:00 #4
åbn den med notepad
Avatar billede roney Nybegynder
01. december 2000 - 22:00 #5
Når jeg åbner filen med Notesblok, kommer der bare en hel masse mærkelige tegn!!
Avatar billede verakso Nybegynder
04. december 2000 - 14:08 #6
Til roney

Højreklik på linket http://www.stofa.dk/javascript/menu.js, og vælg gem link som..

Herefter gemmer du filen some f.eks. menu.js.

At du får en masse mærkelige tegn i NotePad, skylde at notepad er noget hø. linieskift er nemlig ikke over sat, så hvis du prøver at kigge på filen i eks. WordPad (Klik på start, vælg kør, og skriv \"wordpad\"), så ser filen ganske pæn ud.
Avatar billede Slettet bruger
06. december 2000 - 14:52 #7
A syns det script er noget hø, når jeg er på stofa\'s side og bevæger musen, flimrer det hver gang jeg skifte menuvalg....
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2002 - 09:46 #8
jamen dog en gammel fætter...

Lukker du?