Avatar billede fat_tony Nybegynder
06. juni 2003 - 07:22 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvad er "den relationelle algebra?"

Halløjsa! jeg er en datamatiker studerende som skal til at afslutte 2. semester og skal derfor op i sys(Systemudvikling), jeg kan ligeså godt være ærlig! jeg har ikke lavet en skid hele året!!! men nu er jeg i gang med at læse hele pensum op så det går nok... men en ting jeg ikke fatter og ikke har fattet hele året er: hvad er den relationelle algebra?

når jeg kigger i mine bøger er der en indledning på 5 linier om det som ikke siger en skid og derefter springer de lige ud i alle mulige SELECT statements osv. men jeg ved stadig ikke hvad det er!

plz help!!!

Fede
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 07:35 #1
Den relationellle algebra er en en måde at regne på tabeller med.

Der findes syntaks og semantik for operationer på tal (+-*/ etc.).

Der findes syntaks og semantik for operationer på matricer (+-* etc.).

Og så findes der syntax for forskellige operationer på tabeller.

Det kalder man relationel algebra.

An Introduction to Database Systems / C.J.Date (som absolut ikke
er introducerende !) har et helt kapitel om det.

Hvis du skal til eksamen i det så skal du lære det.

Men ellers ville jeg nok fokusere på mulighderne i SELECT statement.

Det er det samme bare med en anden syntax og det er umiddelbart
mere anvendeligt.
Avatar billede jpvj Nybegynder
06. juni 2003 - 07:47 #2
arne_v> Synes ny mere, at de første 3 linier her http://www.cs.rochester.edu/users/faculty/nelson/courses/csc_173/relations/algebra.html er mere rammende.

Men jeg vil nok mene, at det er liiidt sent at redde den hjem, hvis alt skal læres på et par dage. Netop fordi begrebsverdenen er helt ny. Er dog helt enig i, at med mindre det er en teoretisk eksamen, så vil jeg også satse på at lære en masse SQL fremfor teorien.

JP
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 08:05 #3
jpvj>

#An algebra is a formal structure consisting of sets and operations on those sets.
#Relational algebra is a formal system for manipulating relations.

og

#Den relationellle algebra er en en måde at regne på tabeller med.
#Og så findes der syntax for forskellige operationer på tabeller.
#Det kalder man relationel algebra.

forekommer mig ret ens (relationer og tabeller er det samme !).
Avatar billede fri-hash Nybegynder
06. juni 2003 - 17:42 #4
sådan som jeg så relationel algebra på da jeg blev introduceret til det, var at det sådan set bygger på folkeskolens mængdelære (fællesmængde, foreningsmængde, osv) som en form for notifikationsstandard (ligesom UML er?) til at beskrive (som de andre siger) nogle operationer(sql-kald) på nogle datamængder(databasetabeller) uden at skulle tage stilling til hvilket DBMS(MS SQL, Oracle, osv) det skal implementeres i, af hensyn til de forskelle der er i de forskellige sql-sprog
Avatar billede arne_v Ekspert
06. juni 2003 - 18:07 #5
De klassiske mængde operatorer er 3 ud af de 6 relationelle operatorer.

Og faktisk ligger SQL rimeligt langt fra relationel algebra
syntax mæssigt.

Af historiske grunde formoder jeg.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
06. juni 2003 - 18:46 #6
ja, syntaxmæssigt ligger de langt fra hinanden, men det gør uml og f.eks pascal eller c++ jo også - det kan stadig bruges som en platformsuafhængig måde at beskrive sql-statements på, og ja det er ikke det samme som mængdelære, men sagde også "sådan som jeg så relationel algebra..... ...bygger på folkeskolens mængdelære"