Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 08:49 Der er 26 kommentarer

MySQL på slackware 9 innodb error

Efter at have installeret det hele med;

# ./configure
# make
# make install
# scripts/mysql_install_db
# /usr/local/bin/mysqld_safe &

Den prøver at starte men giver mig med det samme "mysqld ended"

Så åbner jeg min log fil og ser følgn.

030604 08:21:03  mysqld started
030604  8:21:03  InnoDB: Operating system error number 13 in a file operation.
InnoDB: See http://www.innodb.com/ibman.html for installation help.
InnoDB: The error means mysqld does not have the access rights to
InnoDB: the directory.
InnoDB: File name ./ibdata1
InnoDB: Cannot continue operation.
030604 08:21:03  mysqld ended

På InnoDB error list ser jeg at fejl 13 skulle være;
13: EACCES Permission denied

Men hva er der permission denied på?, og hvilke commands skal jeg give den for at ændre på det evt. ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 08:52 #1
Default er innodb disabled i mysql.  Hvis du enabler innodb skal du samtidig configurere hvor MySQL skal gemme innodb tabeller, og MySQL dæmonen skal selvfølgelig have læse/skrive rettigheder til disse mapper.
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 08:54 #2
Hmm men hvis den som default er disabled hvorfor får jeg så fejl nu? har i hvert fald ikk bedt den om at enable den.
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 08:56 #3
Prøvede lige en locate innodb

# locate innodb
/usr/local/mysql-4.0.13/sql/ha_innodb.cc
/usr/local/mysql-4.0.13/sql/ha_innodb.h
/usr/local/mysql-4.0.13/sql/.deps/ha_innodb.Po
/usr/local/mysql-4.0.13/sql/ha_innodb.o
/usr/local/mysql-4.0.13/libmysqld/ha_innodb.cc
/usr/local/mysql-4.0.13/libmysqld/.deps/ha_innodb.Po
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/r/innodb_cache.result
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/r/innodb_handler.result
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/r/have_innodb.require
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/r/innodb-deadlock.result
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/r/innodb.result
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/t/innodb_cache.test
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/t/innodb_handler.test
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/t/innodb.test
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/t/innodb-deadlock.test
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/t/innodb_cache-master.opt
/usr/local/mysql-4.0.13/mysql-test/include/have_innodb.inc
/usr/local/mysql-test/t/innodb-deadlock.test
/usr/local/mysql-test/t/innodb.test
/usr/local/mysql-test/t/innodb_cache.test
/usr/local/mysql-test/t/innodb_handler.test
/usr/local/mysql-test/t/innodb_cache-master.opt
/usr/local/mysql-test/r/innodb-deadlock.result
/usr/local/mysql-test/r/innodb.result
/usr/local/mysql-test/r/innodb_cache.result
/usr/local/mysql-test/r/innodb_handler.result
/usr/local/mysql-test/r/have_innodb.require
/usr/local/mysql-test/include/have_innodb.inc
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 08:59 #4
Jeg kender ikke slackware, men det kan være at der er andre default gældende for den.
Det kan også være at defaults er skiftet i 4.0.13 (kører selv kun med 3.23 indtil videre).

Står din mysql bruger (forudsat at mysql er brugernavnet på din MySQL dæmon) som ejer af mysql-test og mysql-4.0.13 mapperne (incl. undermapper) ?
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 09:06 #5
Hmm er ikk lige sikker hva er det nu cmd til at tjekke alt det er?
grep og eller chmod eller sådan noget ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 09:08 #6
ls -ls /usr/local/mysql-4.0.13
ls -ls /usr/local/mysql-test

chmod bruges til at skifte ejer på filer/mapper med.
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 09:12 #7
ls -ls /usr/local/mysql-4.0.13

Det meste er ejet af "root", og ellers "users".

ls -ls /usr/local/mysql-test

Alt ejes af "root"

Er det sådan det skal være eller ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 09:19 #8
det kommer an på hvilken bruger som MySQL dæmonen (mysqld) kører under. Typisk vil det være brugeren mysql, som så skal have adgang til de pågældende mapper.
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 09:22 #9
prøv evt. med "chown -R mysql /usr/local/mysql-4.0.13"
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 09:32 #10
Nah det er vel bare mig der er adgang til den pc, og jeg bruger bare root account... men gav den, den command du skrev der, men kan stadig ikk starte... (samme fejl)

Tror nu ligegodt jeg prøver at lave en ny install bare med --without-innodb jeg aner alligevel ikk hva det er... skal bare bruge mysql til sqmail/vpopmail/apache/php... ikk nogen store databaser osv... (går ud fra det er ca. det innodb er der for eller) ??
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 09:41 #11
Det lyder som om du sagtens kan undvære innodb. det er faktisk de færreste der benytter det. Det er hovedsageligt hvis man har behov for transaktionssikre tabeller at man vælger at benytte innodb fremfor myisam tabeltypen.
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 09:43 #12
Så prøver jeg lige uden så...
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 09:46 #13
Og så prøver jeg lige med 3.23 har sq ikk haft andet end problemer med 4.0 :(
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 09:49 #14
Jeg bruger 3.23 af samme grund indtil der er generel erfaring med 4.0 (og helst 4.1), og de værste bugs er fjernet  :-)
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 10:40 #15
hehe... nu gjorde jeg følgn. cmd's;
# wget http://mirrors.sunsite.dk/mysql/Downloads/MySQL-3.23/mysql-3.23.56.tar.gz
# tar -xvzf mysql-3.23.56.tar.gz
# cd mysql-3.23.56
# ./configure
# make
# make install
# scripts/mysql_install_db
# /usr/local/bin/mysqld_safe &

root@Slackie:/usr/local/mysql-3.23.56# Starting mysqld daemon with databases from /usr/local/var
030604 10:26:32  mysqld ended

[1]+  Done                    /usr/local/bin/mysqld_safe
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 10:41 #16
# pico /usr/local/var/Slackie.err

030604 10:26:32  mysqld started
030604 10:26:32  /usr/local/libexec/mysqld: Can't create/write to file '/usr/local/var/Slackie.pid' (Errcode: 13)
030604 10:26:32  /usr/local/libexec/mysqld: Can't find file: './mysql/host.frm' (errno: 13)
030604 10:26:32  /usr/local/libexec/mysqld: Error on delete of '/usr/local/var/Slackie.pid' (Errcode: 13)
030604 10:26:32  mysqld ended
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 10:42 #17
Hmm enten er jeg bare et fjog til linux, ellers er dette en konspiration mod mig... hver eneste gang jeg har forsøgt at få mysql ind så har den brokket sig :(.... nogen ide til denne fejl ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 10:45 #18
Nej ikke umiddelbart .. Jeg kender ikke slackware distributionen.

Jeg benytter selv Debian, og den tager sig pænt af det meste med download, installering og konfigurering af software ..  :-)
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 10:50 #19
Arg øv :(
Men ellers tak for hjælpsomheden...

Debian er den distro hvor du kan downloade / installere og alt det med apt-get eller sådan ikk ?
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 10:56 #20
Det var det så... (apt-get) :)
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 10:57 #21
Ja, det er korrekt .. apt-get er en af de allerstørste fordele ved Debian.

Til gengæld er den p.t. lidt sværere at installere hardware i Debian. Specielt hvis du skal bruge den til desktop (grafik, lyd og den slags).
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 11:02 #22
Nah det er bare som server, ingen X
Men hmm, hehe måske lidt dumt spg... men hvilken iso fil er det lige man skal downloade ?
ftp://ftp.uninett.no/pub/linux/debian-iso/3.0_r1/i386/

Bare binary 1 eller?
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 11:04 #23
*host* læser aldrig FAQ selvom der står forklaring der *host* :)
Binary 1 indeholder de mest populære apps... :P
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 11:08 #24
Jeg vil anbefale dig at nøjes med at hente CD1 ned, og så installere resten direkte fra nettet (så slipper man for alt det CD skifteri .. og den henter alligevel fra nettet hvis der er en nyere version).
Avatar billede megaf Nybegynder
04. juni 2003 - 18:41 #25
Oh... efter ca 3 timer med installation, setup osv er jeg færdig med alle de programmer jeg havde lyst til at prøve... ikke en eneste fejl som jeg ikk selv lige hurtigt kunne løse... debian er klart det bedste alternativ efter min overbevisning nu :)

Hvis du vil have lidt point som tak skal du få halvdelen eller noget : ) ?
Avatar billede fsconsult.dk Nybegynder
04. juni 2003 - 20:51 #26
Debian er ihvertfald det bedste til serverbrug jeg har set hidtil  :-)