Avatar billede rasmus Nybegynder
01. juni 2003 - 04:51 Der er 3 kommentarer

Check ip via batch.

Hvordan checker jeg min ip via en batch fil.

OS: WinNT & Win2k

Batch filen skal checke om man har et ip, i en bestemt C klasse.

Venligst
Rasmus
Avatar billede boris Mester
01. juni 2003 - 07:55 #1
Hvad skal der så ske, afhængig af om man er i klassen?
Jeg ville nok vælge at lave en lillebitte applikation i Visual Basic eller Delphi, som tjekkede IP-nummeret.
Avatar billede esben_aaberg Nybegynder
01. juni 2003 - 08:40 #2
http://www.kixtart.org/ findes der et script program der heder kix32, det er fantastis til logon script m.m.

Funktionen du søger har den dog ikke, men man kunne skrive et eller andet ligende:

$IPAdr        = @IPADDRESS0

$iptmp = substr($IPAdr,1,3)

if ($iptmp = "168")
?"subnet 255.255.255.0"
Else
?"subnet forskellig fra 255.255.255.0"
EndIf

da jeg går udfra at du skal bruge det til videre behandlig, ellers er der også kommandoen ipconfig som bla. tager /batch som parameter, så vil du kunne hente subnet masken fra en tekst file!
Avatar billede bertelbrander Praktikant
01. juni 2003 - 20:25 #3
Jeg ved ikke hvad en "C klasse" er, men jeg har lavet et lille script der checker det første tal i IP Addressen:

@echo off
setlocal
if [%1]==[] echo You must specify an address to match& goto :eof
SET to_match=%1

for /F "delims=;" %%i in ('ipconfig') do if NOT [%%i]==[] call :do_it "%%i"

endlocal
goto :eof

:do_it
echo %~1 |find "IP Address" >>nul
if errorlevel 1 goto :eof
for /F "tokens=2 delims=:" %%i in ("%~1") do call :do_it2 %%i
goto :eof

:do_it2
for /F "delims=." %%i in ("%1") do call :do_it3 %%i
goto :eof

:do_it3
if [%1]==[%to_match%] echo Got a match& goto :eof
echo Not a match %1
goto :eof

Man gemmer ovenstående i en batch fil som man så kører med det tal man vil have checket som argument. Scriptet vil så skrive "Got a match" hvis det fandt en IP Addresse der matcher, og "Not a match xxx" for hver IP Addresse der ikke matcher.