Avatar billede janr Nybegynder
28. maj 2003 - 16:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Script til validering af links

Hej Eksperter,

Er der ikke en der ligger inde med et script der kan kontrollere om et link (indtastet af en bruger) er valid, så der undgåes tastefejl. Der er ikke behov for at kontrollere om siden der linkes til faktisk findes, men blot om URL'en er skrevet i et korrekt format, så f.eks. tastefejl som htp://www.foo.com , http:/www.foo.com og www..foo.com undgåes.
Avatar billede ztyxx Nybegynder
28. maj 2003 - 16:52 #1
tror at javascript er løsningen, frem for asp
Avatar billede janr Nybegynder
28. maj 2003 - 17:00 #2
Hvorfor nu det?

Hvis du har et JavaScript-script som kan klare den ønskede validering, er jeg åben for muligheden :-)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
28. maj 2003 - 17:01 #3
javascript fordi at det er klientbaseret, så slipper man for at det først bliver testet på serveren ved afsendelse
Avatar billede janr Nybegynder
28. maj 2003 - 17:08 #4
Jeg har alligevel den masse andre ting der bliver sendt til serveren for validering, derfor spurgte jeg som udgangspunkt efter et ASP script, men hvis der er nogen der har et JavaScript der kan gøre det samme, vil det også være helt fint :-)
Avatar billede oasen Nybegynder
28. maj 2003 - 17:09 #5
Ja, og så er du afhængig af, at brugeren har slået active scripting til.

Brug hellere RegExp serverside til det.
Avatar billede oasen Nybegynder
28. maj 2003 - 17:11 #6
Vejledning og færdigt script: http://www.netsrac.dk/netsrac-dk/asp0003.asp
Avatar billede oasen Nybegynder
28. maj 2003 - 17:13 #7
Det var så til autohighlight, men princippet er det samme.
Jeg har også lavet en funktion, du kan få - men jeg har den ikke ved hånden lige nu.
Avatar billede janr Nybegynder
28. maj 2003 - 17:17 #8
Super! Tak oasen... det var lige det jeg havde brug for. Jeg må altså snart til at sætte mig ind i brugen af RegExp - det er ikke første gang du har hjulpet mig med RegExp :-)
Avatar billede janr Nybegynder
28. maj 2003 - 17:34 #9
HOV... RegExp sætningen får ikke alt med. www.foo.com. bliver registreret som valid, selvom den slutter med et punktum.