Avatar billede exp-ralle Nybegynder
27. maj 2003 - 20:48 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Ny router??

Hej...

Jeg står her og overvejer med min far om vi skal skifte til 1024/256 i stedet for vores nuværende 512/128 TDC ADSL linie... hvis vi gør det vil vi gerne have det sådan en router som kan dele forbindelsen sådan at min computer har 512/128 og det samme min fars... altså så hvis jeg downloader så kan min far stadig være på internettet uden det mindste lag...

Kan det lade sig gøre? Hvis ja, kender i så en god en som samtidig ikke er over dyr...

Kan man forresten også bruge sådan en router som firewall?

Rasmus
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
27. maj 2003 - 20:57 #1
Kan man evt. gøre sådan at hvis der ingen trafik er på den ene computer (den er måske slukket...) så kan den anden bruge hele båndbredden...?
Avatar billede martinpaulsen Nybegynder
27. maj 2003 - 21:12 #2
Hey.. båndbreeden bliver som reglt delt efter behov i de nye routere.. Du skal op i en ret voldsom prisklasse hvis du vil kunne tildele de forskellige IP'er hver en båndbreede.. Men jeg vil ikke mene det er nødvendigt at kunne opdele hastigheden, hvis din far bare surfer, tjekker mail og sådan..
Man kan godt sige en router fungere som en slags firewall, men det er satdig en god ide at bruge antivirus-programmer eller have en firewall på den enkelte computer.
Jeg vil forslå D-links DI-604, med indbygget 4 ports 10/100 switch, til kr 398..
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
27. maj 2003 - 21:15 #3
Hmmm... det er bare det at min fars computer også blir brugt af fx. min søster... og de downloader også nogen gange... er det muligt at nærmest bestemme at hver com kun kan bruge 512/128? Altså uanset hvor meget en af os downloader kan den anden stadig surfe i 512kbits speed hvor websiderne jo burde komme med det samme...

Kan man ikke det? For hvis ikke kan jeg jo ligeså godt bruge den Hub ting jeg har fra TDC ADSL...
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2003 - 21:23 #4
Som sagt, så skal man have ret dyrt udstyr for at dette kan lade sig gøre. Jeg tror vi nærmer os 10.000 kr.
Men..... et altenativ ville være at sætte en Linux server op. Jeg mener man kan få programmer der kan løse den slags problemer.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
27. maj 2003 - 21:25 #5
phatlasse --> Tror du det er muligt at få programmer til Windows XP også? Som vi så bare begge kan have lagt ind?
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2003 - 21:30 #6
Det tør jeg ikke sige.
Men jeg tror det ikke.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
27. maj 2003 - 21:33 #7
Ok... men hvorfor skal man helt op i 10000 kr. for en router som kan dele det ligeligt...? Det er nemlig ikke så fedt hvis én downloader med tjaa.. max er jo 128 kbps og de andre skal se websider åbne sig på 5 min.... fordi den anden bruger det hele... er der heller ikke nogen der kan dele mere eller mindre? 60/40 eller...

Er der andre løsninger?
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
27. maj 2003 - 21:37 #8
Kan man ellers sætte noget i winxp evt. under netværksforbindelser til at den ikke kan downloade med mere end 512 / uploade med 128 ?
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2003 - 21:47 #9
exp-ralle >> Nej, der findes ingen indstillinger i WinXP der kan det du efterlyser..... desværre.
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
27. maj 2003 - 21:56 #10
Øv... jeg må se om jeg kan finde en løsning... venter lidt med at lukke...
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
28. maj 2003 - 14:58 #11
Er det heller ikke muligt med en Hub??

jeg ringede til TDC og han sagde at jeg burde kunne med en hub hvor der var noget software med til som jeg så kunne indstille den med...

Eller hvad så med en router med software?

Nogen der ved om man kan med den hub man (hvis ikke man køber anden/selv har) bliver foreslået at købe når man køber TDC ADSL?
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
28. maj 2003 - 21:53 #12
Kan det ikke lade sig gøre med en HUB?
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
29. maj 2003 - 10:58 #13
Nå... så lukker jeg altså...

Kunne ikke rigtigt bruge jeres svar da jeg ikke kunne det jeg ville med en router...
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2003 - 14:08 #14
Ham TDC medarbejderen er vist ikke så meget inde i tingene. :o)

Jeg kan kun gentage mit svar...... (se mindre tidligere indlæg)
Avatar billede exp-ralle Nybegynder
30. maj 2003 - 19:02 #15
:D ok...