Avatar billede porsche Nybegynder
26. maj 2003 - 12:51 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Dato før år 1900

Hej
Jeg sidder og forsøger og lave et program som kan fortælle mig hvilken ugedag en dato fra før år 1900 og optil idag er. Fx. er den 28-05-2003 en onsdag.

Jeg bruger Borland C++ Builder 5 og jeg har forsøgt mig med:
String beregnDato(String dato)
{
  String dag;
  TDateTime dtDate = StrToDate(dato);
  switch(dtDate.DayOfWeek())
  {
    case 1:
      dag = "Søndag";
      break;

    case 2:
      dag = "Mandag";
      break;

    case 3:
      dag = "Tirsdag";
      break;

    case 4:
      dag = "Onsdag";
      break;

    case 5:
      dag = "Torsdag";
      break;

    case 6:
      dag = "Fredag";
      break;

    case 7:
      dag = "Lørdag";
      break;
  }
  return dag;
}

på forhånd tak
Avatar billede borrisholt Novice
26. maj 2003 - 13:42 #1
Hvad er problemet ?

Sålænge du holder dig på den her side af 1/3 1700 er der ingen problemer ! Jeg har ingen C Builder her, men jeg har lige tested det i Delphi. Og det er jo de samme funktioner.

Det der med at gå langt bag ud i tiden, mth datoer skal du passe meget på, fordi det bliver meget kompliceret. Estland skiftede først til den Gergorianske kalender, i 1918. 31 Jan 1918 blev efterfulgt af 14 Feb 1918.

I Danmark (og norge selvfølgelig) var det først 1-3-1700.  18 Feb 1700 blev efterfulgt af 1 Mar 1700 .

I holland og Belgien, var det forskellige datoer i forskellige regioner.

Men det korte af det lange er så længe du er på den her side af 1/2 1700 har du ingen problemer.

Jens B
Avatar billede porsche Nybegynder
26. maj 2003 - 14:07 #2
tak for oplysningen. Nu virker det også. Det synes jeg bare ikke det gjorde da jeg testede det inden jeg skrev indlægget.

Jeg må jo sidde og halvsove :-)

jeg er ny her på eksperten.dk så nu er problemet kun hvordan jeg giver dig pointene?

Uden dit svar havde der nok gået længe inden jeg havde fået det testet igen, da jeg troede det ikke virke
Avatar billede borrisholt Novice
26. maj 2003 - 14:10 #3
Jeg laver lige et svar :-)

Det der med kalender systemer sidder jeg løbende og skriver en artikkel om. Derfro der meget præcise svar ....

Men pas på med at gå "for langt tilbage". Den Julianske kalender så MEGET anderledes ud !

Jens B