Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 16:46 Der er 28 kommentarer

5 Framer (HJÆLP)

jeg ved ik nu hvordan jeg skal fortælle hvad jeg mener, men du kan se en eks. på http://www.whitehat.dk/erik_n/index1.htm

kunne du lave sådan at index filen kan hente menuen fra denne file menu.htm og toppen fra top.php osv.

fordi jeg er træt af at skifte på alle siderne værre gang jeg finder en lille fejl.

jeg har prøvet men det ser dårlig http://www.whitehat.dk/erik_n/frame/index.htm

Derfor vil jeg lave ligesom måske eksperten, jeg tror ik de skifter på alle siderne, hvis de nu opdarede en fejl, jeg vil have en scroll til hele siden, håber du forstår hvad jeg mener, ...kan du hjælpe vil det værre en glæde for mig. og på forhånd tak.
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 16:57 #1
Eksperten er bygget op omkring include filer, som dynamisk tilføjer indhold fra en database. Det du skal have fat i er f.eks. asp

her kan du lave din main.asp side med tabellen herfra og inkludere tabellen efterfølgende på siden med følgede kode:

<!-- #include virtual=\"/main.asp\" -->

Derved skal du altid KUN ændre i main.asp, så vil det ændre sig på alle de sider som inkluderer den.

Dette kræver at dit webhotel understøtter asp (det gør de fleste) eller at du har installeret personal webserver på din maskine...

(Det følger med windows 95 og op)
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 16:59 #2
Din side du har indhold på kunne så se således ud (lad os kalde den for index.asp)

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
</head>

<body bgcolor=\"#FFFFFF\">
<table width=\"97%\" height=\"38%\" border=\"1\" bordercolor=\"#000066\" cellspacing=\"2\" cellpadding=\"2\">
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"142\" width=\"17%\" bgcolor=\"#336699\" rowspan=\"2\"><font size=\"4\" face=\"Times New Roman, Times, serif\" color=\"#CCCCCC\">l&aelig;ser
      fra logo.htm</font></td>
    <td height=\"48\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699\"><font size=\"4\" face=\"Times New Roman, Times, serif\" color=\"#CCCCCC\">l&aelig;ser
      fra top.php</font></td>
  </tr>
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"4\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699\"><font size=\"4\" face=\"Times New Roman, Times, serif\" color=\"#CCCCCC\">l&aelig;ser
      fra top2.asp</font></td>
  </tr>
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"323\" width=\"17%\" bgcolor=\"#336699\">
      <p><font size=\"4\" face=\"Times New Roman, Times, serif\" color=\"#CCCCCC\">l&aelig;ser
        fra menu.htm</font></p>
    </td>
    <td height=\"323\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699><!-- #include virtual=\"/main.asp\" --> </td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 17:00 #3
denne td er interessant: <td height=\"323\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699><!-- #include virtual=\"/main.asp\" --> </td>

den henter siden main.asp, som ikke består af andet end lige præcis det indhold du ville have i den td. dette indhold kan du altid ændre i main.asp, så ændrer det sig også for det som brugeren ser som index.asp
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:02 #4
jeg har købt min domain hos azero.dk og den understøter asp, cgi, php..
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 17:02 #5
fint, så skulle der ikke være nogen problemer med at lave det som jeg har beskrevet...
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:04 #6
kan du lige lægge den script som jeg skal bruge, indsætte den efter den her. (JEG SKAL BRUGE)
Avatar billede zhatten Nybegynder
28. november 2000 - 17:06 #7
I den her er der en menu og en forside :

<FRAMESET ROWS=\"100%\" COLS=\"14%,*\">
    <FRAME NAME=\"menu\" SRC=\"menu.htm\" SCROLLING=\"NO\" NORESIZE>
    <FRAME NAME=\"forsiden\" SRC=\"forsiden.htm\" SCROLLING=\"AUTO\" NORESIZE>
</FRAMESET>

lav din menu og kald den menu.htm så skal du kun rette i den hvis det er.

hvis du ønsker en menu en forside og en top skal det se således ud :

---- Index.htm --------
<FRAMESET COLS=\"100%\" ROWS=\"12%,*\">
    <FRAME NAME=\"top\" SRC=\"top.htm\" SCROLLING=\"NO\" NORESIZE>
    <FRAME NAME=\"index2\" SRC=\"index2.htm\" SCROLLING=\"NO\" NORESIZE>
</FRAMESET>
---- Index.htm --------

---- Index2.htm --------
<FRAMESET ROWS=\"100%\" COLS=\"14%,*\">
    <FRAME NAME=\"menu\" SRC=\"menu.htm\" SCROLLING=\"NO\" NORESIZE>
    <FRAME NAME=\"forsiden\" SRC=\"forsiden.htm\" SCROLLING=\"AUTO\" NORESIZE>
</FRAMESET>
---- Index2.htm --------

- Zhatten
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 17:07 #8
Den er som beskrevet opover

----------------- hovedside (index.asp) --------------------
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
</head>

<body bgcolor=\"#FFFFFF\">
<table width=\"97%\" height=\"38%\" border=\"1\" bordercolor=\"#000066\" cellspacing=\"2\" cellpadding=\"2\">
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"142\" width=\"17%\" bgcolor=\"#336699\" rowspan=\"2\"><font size=\"4\" face=\"Times New Roman, Times, serif\" color=\"#CCCCCC\">l&aelig;ser
      fra logo.htm</font></td>
    <td height=\"48\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699\"><font size=\"4\" face=\"Times New Roman, Times, serif\" color=\"#CCCCCC\">l&aelig;ser
      fra top.php</font></td>
  </tr>
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"4\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699\"><font size=\"4\" face=\"Times New Roman, Times, serif\" color=\"#CCCCCC\">l&aelig;ser
      fra top2.asp</font></td>
  </tr>
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"323\" width=\"17%\" bgcolor=\"#336699\">
      <p><font size=\"4\" face=\"Times New Roman, Times, serif\" color=\"#CCCCCC\">l&aelig;ser
        fra menu.htm</font></p>
    </td>
    <td height=\"323\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699><!-- #include virtual=\"/main.asp\" --> </td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
------------------ hovedside slut ------------

------------------ main.asp -------------------
Indhold, som jeg altid kan ændre, så det ændrer sig på alle mine sider
------------------ main.asp slut --------------
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:10 #9
tja, men nu er det kun main.asp den læser fra, men hvad menu.htm og top.php osv, kan du måske hjælpe mig med dem... ;)
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:11 #10
fra zhatten  ---> din kan jeg ik bruge til noget....tror ik du forståede hvad jeg mente...
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 17:13 #11
nøjagtig samme princip.

Du laver et dokument du kalder menu.asp hvor du lægger det indhold der skal være i menuen og linker på samme måde, så den vil blive til:

<!-- #include virtual=\"/menu.asp\" -->

istedet for det du har skrevet i index.asp nu:

p><font size=\"4\" face=\"Times New Roman, Times, serif\" color=\"#CCCCCC\">l&aelig;ser
        fra menu.htm</font></p>
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 17:15 #12
i denne menu.asp kan du så lægge din menu, den kunne se således ud:

-------------------- menu.asp -------------------
Klik på mig <br><br>
nej på mig <br><br>
nej nej på miiig <br><br>
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 17:16 #13
dette kunne du så altid ændre, så ændrede det sig på alle dine sider, hvir du inkluderer menu.asp via asp\'en: <!-- #include virtual=\"/menu.asp\" -->

Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:19 #14
VIRKER IK....den vil ik, jeg ved ik hvorfor, selvem når jeg vil teste den med htm eller php, eller asp...den vil ik..
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:22 #15
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
</head>

<body bgcolor=\"#FFFFFF\">
<table width=\"97%\" height=\"38%\" border=\"1\" bordercolor=\"#000066\" cellspacing=\"2\" cellpadding=\"2\">
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"142\" width=\"17%\" bgcolor=\"#336699\" rowspan=\"2\"><!-- #include virtual=\"/logo.htm\" --> </td>
    <td height=\"48\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699\"><!-- #include virtual=\"/top.php3\" --> </td>
    <td height=\"4\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699\"><!-- #include virtual=\"/top2.asp\" --> </td>
    <td height=\"323\" width=\"17%\" bgcolor=\"#336699\"> <!-- #include virtual=\"/menu.htm\" --> </td>
    <td height=\"323\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699><!-- #include virtual=\"/main.htm\" --> </td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:23 #16
eller er det sådan her:

<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<meta http-equiv=\"Content-Type\" content=\"text/html; charset=iso-8859-1\">
</head>

<body bgcolor=\"#FFFFFF\">
<table width=\"97%\" height=\"38%\" border=\"1\" bordercolor=\"#000066\" cellspacing=\"2\" cellpadding=\"2\">
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"142\" width=\"17%\" bgcolor=\"#336699\" rowspan=\"2\"><!-- #include virtual=\"/main.asp\" --> </td>
    <td height=\"48\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699\"><!-- #include virtual=\"/main.asp\" --> </td>
  </tr>
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"4\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699\"><!-- #include virtual=\"/main.asp\" --> </td>
  </tr>
  <tr valign=\"top\" bgcolor=\"#336699\">
    <td height=\"323\" width=\"17%\" bgcolor=\"#336699\"> <!-- #include virtual=\"/main.asp\" --> </td>
    </td>
    <td height=\"323\" width=\"83%\" bgcolor=\"#336699><!-- #include virtual=\"/main.asp\" --> </td>
  </tr>
</table>
</body>
</html>
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 17:29 #17
som den første... Husk at dine dokumenter skal have den samme endelse du har givet dem - altså .asp .php3 .htm osv. for eller kan den ikke finde dokumentet. Samtidig skal alle dokumenterne også ligge i roden af dit webhotel, så lad være med at lægge dem ind i undermapper

Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:31 #18
kan man ik bruge asp med htm
Avatar billede zhatten Nybegynder
28. november 2000 - 17:32 #19
husk på at include kun virke med ASP og vist også med noget shtml.

- Zhatten
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:32 #20
det her får jeg nu:

Active Server Pages error \'ASP 0126\'

Include file not found

/frame/index.asp, line 10

The include file \'/logo.htm\' was not found.
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 17:35 #21
Ok det er fint, det er fordi den ikke kan finde logo.htm, du skal lave en side der hedder logo.htm og lægge i biblioteket
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 17:36 #22
kan du bare ik lave filerne til mig, og lægge dem i zip...det tager ik langtid....bare læg en tekst i værre fil eks. her er menu.asp osv.
Avatar billede zhatten Nybegynder
28. november 2000 - 17:46 #23
include kan kun finde shtml og asp filer så derfor skal logo.htm hedde logo.asp :)

- Zhatten
Avatar billede theartist Nybegynder
28. november 2000 - 17:48 #24
zhatten>> nej det behøver den ikke, så længe den ikke includer noget, så er det ligegyldigt.

eri_n>>Der ville ikke være nogen pointe i at jeg gjorde det, du har jo klaret den fint, du er stort set færdig med det nu, så vidt jeg kan se...
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 19:41 #25
theartist ---> forstår ik hvad du mener, men jeg skal lige tjekke om det virke, også skal jeg nok give dig pointene... ;) og zhatten jeg skal også give dig point...bare rolige.. ;)
Avatar billede erik_n Nybegynder
28. november 2000 - 19:43 #26
DET VIRKER IK , og jeg mener det skal om når jeg kalder alle filerne .php eller .asp eller .htm...den vil ik virke...
Avatar billede theartist Nybegynder
29. november 2000 - 10:44 #27
Har du et link erik?
Avatar billede erik_n Nybegynder
29. november 2000 - 20:40 #28
Nej