Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 00:53 Der er 27 kommentarer

tilfældig tekst ud fra tabel?!

Hej allesammen

Lad os sige jeg har en tabel der hedder: tekst og rækkerne: id, tekst

Og hvis jeg gerne vil have den til hive en tilfældig tekst ud hvad gør jeg så?

mvh ill-M
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:16 #1
Hvis jeg bruger:

<?
$rand = rand(0,100);
echo"$rand";
?>

Så viser den et tilfældigt tal mellem 1 og 100. Men hvorda gør jeg sådan at de tilfældige ting den henter skal hentes fra min mysql ?!
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. maj 2003 - 01:17 #2
SELECT tekst FROM tekst ORDER BY RAND(NOW()) LIMIT 0,1;
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:19 #3
ok men hvad mener du med (NOW()) ?
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:23 #4
Det virker ikke ! :(
Skal jeg ik også skrive noget echo ""; ?
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. maj 2003 - 01:23 #5
Det er fordi RAND-funktionen fra MySQL v. 3.23.52 skal seedes for at give "ordentlige" tilfældige tal og det kan man bl.a. gøre med NOW() - til professionel brug er de tilfældige tal dog slet ikke "gode nok", men ganske brugbare til de fleste formål.
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:24 #6
Hmm ok... Det lyder jo ret godt ;)
Men det virker ik :(
Den viser ikke noget selv om jeg har sat noget i min tabel !
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. maj 2003 - 01:27 #7
Hvad har du skrevet - vis din kode!
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:29 #8
<?

mysql_query("SELECT * FROM emner ORDER BY RAND(NOW()) LIMIT 0,1");
echo "$emne";

?>

Skal have dem skrevet ud som tilfældige "emner" og i tabellen emner er der: id, emne
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. maj 2003 - 01:34 #9
<?php

//lav forespørgsel og vis evt. fejl
$res = mysql_query("SELECT id, emne FROM emner ORDER BY RAND(NOW()) LIMIT 0,1") or die(mysql_error());
//hvis der var resultater (poster) i forespørgslen
if(mysql_num_rows($res) > 0) {
  list($id, $emne) = mysql_fetch_row($res)
  echo "$id - $emne<br>\n";
} else {
  echo "ingen poster";
}

?>
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:37 #10
den viser fejl på linje 7 :( der hvor der står: echo "$id - $emne<br>\n";
ved ikke helt hvorfor !
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:38 #11
Er der ikke et eller andet galt her?
Hvorfor stå der "list" forand ?

list($id, $emne) = mysql_fetch_row($res)
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. maj 2003 - 01:48 #12
Der skal bare afsluttes med et ;
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:50 #13
Hvor skal der det henne?
Har kigget koden igennem 37 gange og kan stadigvæk ikke finde nogen fejl :(
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:51 #14
ok jeg satte en ; bag på: list($id, $emne) = mysql_fetch_row($res)
Men nu viser den bare nummer 1 i tabellen... selvom der er 2 !
Avatar billede martinbk Nybegynder
23. maj 2003 - 01:53 #15
til sidst når han siger afsluttes
list($id, $emne) = mysql_fetch_row($res); <-- DEN DER
Avatar billede martinbk Nybegynder
23. maj 2003 - 01:54 #16
altså med 2 emner i din tabel giver det jo entlig kun rand funktionen 2 mugligheder for at vælge tilfældigt..
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:55 #17
øhh.. når jeg ændrer:
LIMIT 0,1
til
LIMIT 1,1

så viser den emne med ID 2 istedet for ID 1?
giver ingen mening :D

Holybull kan du give en færdig kode der virker? for jeg er fuldkommen lost !
Avatar billede martinbk Nybegynder
23. maj 2003 - 01:56 #18
tipsens kode er GANSKE udemærket... som sagt bare sæt nogle flere poster ind i din tabel og voila
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:56 #19
det har jeg gjort.. har sat 5 ind nu og prøver at trykke opdater på siden, men det virker ik :(
Avatar billede martinbk Nybegynder
23. maj 2003 - 01:58 #20
prøv at ændre list($id, $emne) = mysql_fetch_row($res);
til list($id, $emne) = mysql_fetch_array($res);
Avatar billede martinbk Nybegynder
23. maj 2003 - 01:58 #21
anyways jeg vil gå i seng nu.. er sq for træt til sådan noget her
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:58 #22
Gjorde ikke nogen forskel :(
Avatar billede illmatic Nybegynder
23. maj 2003 - 01:59 #23
holybull >>
Sov godt !
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. maj 2003 - 02:41 #24
holybull: Ændringen fra fetch_row() til fetch_array gør bare koden langsommere og ikke andet i dette tilfælde.
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. maj 2003 - 02:46 #25
Der er åbenbart nogle issues med brug af RAND i MySQL - der har været mange spørgsmål om det emne på det sidste. Prøv i stedet følgende lille hack jeg har lavet:

$res = mysql_query('SELECT COUNT(*) FROM emner') or die(mysql_error());
$antal = mysql_result($res,0);
mysql_free_result($res);
if ($antal > 0) {
  $rndnum = mt_rand(0, $antal-1);
  $res = mysql_query("SELECT id, emne FROM emner LIMIT $rndnum, 1") or die(mysql_error());
  list($id, $emne) = mysql_fetch_row($res);
  echo "$id - $emne<br>\n";
} else {
  echo "ingen poster";
}
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. maj 2003 - 09:30 #26
...Hvad er der lige sket med ovenstående løsning fra mig!?
Avatar billede tipsen Nybegynder
23. maj 2003 - 09:33 #27
fedt nok!

holybull: At bruge fetch_array() i stedet for fetch_row() gør bare koden langsommere og ikke andet i dette tilfælde!

Her er en alternativ løsning, da RAND() i MySQL virker lidt smådefekt - spørgsmålet har været stillet mange gange det sidste stykke tid!

$res = mysql_query('SELECT COUNT(*) FROM emner') or die(mysql_error());
$antal = mysql_result($res,0);
mysql_free_result($res);
if ($antal > 0) {
  $rndnum = mt_rand(0, $antal-1);
  $res = mysql_query("SELECT id, emne FROM emner LIMIT $rndnum, 1") or die(mysql_error());
  list($id, $emne) = mysql_fetch_row($res)
  echo "$id - $emne<br>\n";
} else {
  echo 'Ingen poster fundet!';
}