Avatar billede lka Nybegynder
22. maj 2003 - 10:54 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

COM1-signaler til COM2 & COM3

Hej!

Er det muligt at få signalerne fra COM1 sendt ud til COM2 og COM3.

Grunden er at jeg har en GPS, og 2 navigationsprogrammer som jeg gerne vil have kørende på samme tid. GPS'en er en Garmin eTrex (tilsluttet COM1) og programmerne er Det Levende Danmarkskort (DLDK) og MS Autoroute.

Hvis jeg først opretter forbindelse til DLDK og prøver det samme med MS Autoroute, skrives: "A connection cannot be made to the GPS receiver using the specified port. Make sure another program is not using that port, and try again." Det samme sker hvis jeg opretter forb. til MS Autoroute først.

Håber på svar
Lars Andersen
Avatar billede jensendk Nybegynder
22. maj 2003 - 10:57 #1
Teknisk set vil det være usundt for dine Comporte..

Problemet er at der er 2vejs kommunikation mellem GPS og PC. Skulle PC'en blot lytte, ville det ikke være et problem, ud over at der MEGET nemt ville gå kludder i kommunikationen.
Avatar billede henninga Novice
22. maj 2003 - 21:00 #2
Du kan ikke have to programmer til at bruge den samme com-port samtidig.
Som Jensen skriver, er det fordi begge programmer vil styre din GPS og det kan de ikke.
Måske du kan få en eller anden driver til din GPS (et program) til at indlæse på computeren, men så får du nok problemer med DLDK og MSA som er sat til at hente informationerne via Com-porten.
Kan du måske køre USB ?
Avatar billede lka Nybegynder
24. maj 2003 - 09:58 #3
Men er det ikke kun en envejskommunikation, kun GPS'en der sender NMEA-signaler til programmerne?

Hvis jeg skulle bruge USB, så skulle jeg ud og erhverve hel nyt udstyr og hvis der i forvejen er en tovejskommunikation, så ville det da ikke hjælpe, eller tager jeg fejl?
Avatar billede burningice Nybegynder
24. maj 2003 - 10:05 #4
lka>> usb-dimserkører igennem en HID (Human Interface Device) driver, og windows kan derfor holde styr på hvem der skal have adgang til hvad og hvornår. Det kræver dog at dine map-programmer understøtter den form for "begrænset adgang".
Avatar billede henninga Novice
13. juli 2003 - 03:23 #5
Feedback ???
Avatar billede lka Nybegynder
12. august 2011 - 21:24 #6
luk