Avatar billede smads Nybegynder
21. maj 2003 - 10:38 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

Kriterie i forespøgsel på baggrund af checkbox i formular

Hej Eksperter

Jeg har en søgeformular med bl.a. en checkboksen og en forespørgsel der indeholder poster i henhold til søgekriterierne i formularen.

Når jeg har afkrydset checkboksen skal forespørgslen indeholde poster med værdien 1 i feltet [User Field 1] hvis checkboksen ikke er afkrydset skal foresprøgslen indeholde poster med værdierne Null, 1, 2 i [User Field 1].

Lige nu ser kriteriet i forespørgslen således ud:

IIf([Forms]![frmSearchMember]![member]=Sand;[User Field 1]="1";[User Field 1]="1" Or [User Field 1]="" Or [User Field 1]="2")

Nogle gode idéer?

smads
Avatar billede mugs Novice
21. maj 2003 - 11:08 #1
Prøv at erstatte Sand med True
Avatar billede smads Nybegynder
21. maj 2003 - 11:09 #2
Det har jeg prøvet, men det retter det selv til Sand.
Avatar billede terry Ekspert
21. maj 2003 - 12:30 #3
This might work!
IIf([Forms]![frmSearchMember]![member]= -1;1;"*")
Avatar billede smads Nybegynder
21. maj 2003 - 12:40 #4
Still doesn't work. The query is empty every time I enter this criterion. Is it possible to have too many criteria in the query?? I have five right now...
Avatar billede terry Ekspert
21. maj 2003 - 13:05 #5
No, you can have MANY more! but when you have more than this one you can NOT be sure which is NOT working! Try one criteria at a time.
Avatar billede smads Nybegynder
21. maj 2003 - 13:06 #6
I'll try!
Avatar billede smads Nybegynder
21. maj 2003 - 13:36 #7
I tried the criteria one at a time - and the only one that didn't work was the one above. It said it was too complex?!?
Avatar billede terry Ekspert
21. maj 2003 - 14:27 #8
I get the same error!
If I had to do this then I would build the SQL in code but that is more complicated.
Avatar billede smads Nybegynder
21. maj 2003 - 14:35 #9
Would it be something like this:

...AND (qryCust.[User Field 1] = "1" IF [Forms]![frmSearchMember]![member] = true)

?? Probably too easy ;)
Avatar billede adp Nybegynder
21. maj 2003 - 16:26 #10
Hvis du anvender terry's forslag, men erstatter * med navnet på feltet, således:

IIf([Forms]![frmSearchMember]![member]= -1;1;[Feltnavn])
Avatar billede smads Nybegynder
21. maj 2003 - 17:08 #11
Du mener feltnavnet i min forespørgsel ikk'? Jeg får stadig besked om at den er for kompleks!
Avatar billede adp Nybegynder
21. maj 2003 - 18:41 #12
Ja jeg mener samme felt, som jeg skriver mit kriterie i.
prøv at indsætte dette for at lokalisere dit problem.

IIf(1 = -1;1;[Feltnavn])

nu skulle alle poster vises, prøv så at udskifte 1 med -1 hvis dette virker er det galt med kaldet tilformularen.
Avatar billede adp Nybegynder
21. maj 2003 - 18:49 #13
Et andet alternativ.
Måske er den firkantede parantes omkring Forms, som giver problemer.

IIf(Forms![frmSearchMember]![member]= -1;1;[Feltnavn])
Avatar billede smads Nybegynder
21. maj 2003 - 21:45 #14
Den sætter selv den firkantede parantes omkring Forms, men det jeg ikke lige havde over vejet var at værdien i [Feltnavn] er tekst, så der skal "" uden om 1:
IIf(Forms![frmSearchMember]![member]= -1;"1";[Feltnavn])
Problemet er bare at nu tager den kun poster hvis der står 1 i feltet. Jeg skulle jo gerne have den til at tage alle felter såfremt member ikke er afkrydset, også dem hvor der ikke stå noget i.
Avatar billede adp Nybegynder
21. maj 2003 - 22:20 #15
Hvis feltet er en tekstfelt, skal teksten som du kontrolere med også i "" og din sætning bliver
IIf(Forms![frmSearchMember]![member]= "-1";[Feltnavn])
Avatar billede adp Nybegynder
21. maj 2003 - 22:22 #16
UPS der fik jeg fjernet lidt for meget, det skal selvfølgelig være
IIf(Forms![frmSearchMember]![member]= "-1";"1";[Feltnavn])
Avatar billede smads Nybegynder
21. maj 2003 - 22:34 #17
Det er ligegyldigt hvilken værdi jeg giver [member] - nu tager den kun de poster hvor [Feltnavn] = 1. Jeg kan bare ikke forstå det - det burde da virke (??).

Bare lige for at opsummere: Hvis [member] = -1 så skal den tage alle poster hvor der står 1 i [Feltnavn], ellers skal den tage alle poster....
Avatar billede adp Nybegynder
21. maj 2003 - 22:47 #18
Det burde virke, så jeg fårstår det ikke.
prøv at skrive et kriterie sonm er sandt og et der er falsk, for at lokalisere problemet.