Avatar billede illmatic Nybegynder
20. maj 2003 - 16:31 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Php - huh? underligt?

hej allesammen
jeg har brugt denne her:

<?
$foresp = mysql_query("SELECT * FROM kategori ORDER BY id") or die(mysql_error());
while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {

echo "<a href=index.php?kategori=$data[id]>$data[navn]</a>";
echo "<br>";
}
?>

til at vise mine kategorier... Og vil gerne have (på samme side) At noget med at hvis man trykker på et link, så skal den vise alt der er i "den kategori" og hvis mnan bare går hen til index.php skal den bare vise kategorierne. Vil gerne have det hele i en fil. Hvordan kan jeg gøre det?

Håber i forstår.

mvh. ill-M
Avatar billede schaefner Juniormester
20. maj 2003 - 16:34 #1
Noget i den stil:

<?
if(isset($_GET['kategori'])) {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM kategori WHERE id= $_GET[kategori] ORDER BY id") or die(mysql_error());
    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
        echo "<a href=index.php?kategori=$data[id]>$data[navn]</a><br>";
    }
} else {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM kategori ORDER BY id") or die(mysql_error());
    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
        echo "<a href=index.php?kategori=$data[id]>$data[navn]</a><br>";
    }
?>
Avatar billede schaefner Juniormester
20. maj 2003 - 16:36 #2
Skal måske nok rettes lidt til.
Avatar billede illmatic Nybegynder
20. maj 2003 - 16:43 #3
Hmm det virker ikke rigtigt :(
Avatar billede illmatic Nybegynder
20. maj 2003 - 16:44 #4
Den viser da Kategorien og går hen til: index.php?kategori=$data[id]>$data[navn] men den side er bare tom...
Avatar billede schaefner Juniormester
20. maj 2003 - 16:45 #5
Dert kan godt være den skal ændres til:

$foresp = mysql_query("SELECT * FROM kategori WHERE kategori = $_GET[kategori] ORDER BY id") or die(mysql_error());

istedet for:

$foresp = mysql_query("SELECT * FROM kategori WHERE id= $_GET[kategori] ORDER BY id") or die(mysql_error());
Avatar billede illmatic Nybegynder
20. maj 2003 - 16:48 #6
det lavede bare chaos...

Nå men det der mere skal være i kategorierne er hvor den skal hente fra tabellen "links" istedte for KATEGORI. hvordan gør jeg det !?
Avatar billede illmatic Nybegynder
20. maj 2003 - 16:51 #7
VENT.. det virkede ;)
Men hvordan gør jeg så at når man trykker på LINK indenunder kategori så skal den gå hen til en side som hedder "index.php?link=#" ?

(er ikke så god til at forklare :D )
Avatar billede schaefner Juniormester
20. maj 2003 - 17:06 #8
Nu ved jeg jo ikke hvad det felt hedder som du vil have udskrevet der. Måske:

<?
if(isset($_GET['kategori'])) {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM kategori WHERE kategori = $_GET[kategori] ORDER BY id") or die(mysql_error());    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
        echo "<a href=index.php?link=$data[id]>$data[navn]</a><br>";
    }
} else {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM kategori ORDER BY id") or die(mysql_error());
    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
        echo "<a href=index.php?kategori=$data[id]>$data[navn]</a><br>";
    }
?>
Avatar billede illmatic Nybegynder
20. maj 2003 - 17:07 #9
Min kode ser nu sådan her ud og virker:

<?
if(isset($_GET['kategori'])) {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM links WHERE kategori= $_GET[kategori]") or die(mysql_error());
    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
        echo "<a href=index.php?kategori=$data[kategori]&$data[id]>$data[link]</a><br>";
    }
} else {
    $foresp = mysql_query("SELECT * FROM kategori ORDER BY id") or die(mysql_error());
    while($data = mysql_fetch_array($foresp)) {
        echo "<a href=index.php?kategori=$data[id]>$data[navn] 2</a><br>";
    }
?>

Skal nu bare have den til at når man trykker på "et link" så skalden have sin egen side: "index.php?kategori=$data[kategori]&$data[id]"
Avatar billede schaefner Juniormester
20. maj 2003 - 18:02 #10
Forstår ikke helt.
Avatar billede illmatic Nybegynder
20. maj 2003 - 18:27 #11
Altså det jeg gene vil have:

1. På index.php skal man vælge en kategori hvor den så går hen til "index.php?kategori=$data[id]" (VIRKER)
2. Når man så er i en kategori, er der de "links" som står under den kategori, som går hen til: "index.php?kategori=$data[kategori]&$data[id]" (VIRKER)
3. Når man trykker på "et link" i en kategori, skal den nærmest have sin egen side for sig selv:
EKSEMPEL:

URL: index.php?kategori=cat=4&link=5>
Så skal der så være information om "linket" med ID 5 ...

Håber du forstår bedre :D
Avatar billede illmatic Nybegynder
21. maj 2003 - 17:47 #12
nå fandt selv ud af det !
men schaefner du har stadigvæk fortjent nogle point !