Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 08:54 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

Min harddisk siger sommetider underligt

Hejsa.

Min harddisk siger i perioder underligt. Den "skratter" og når den gør det er det som om den ikke rigtigt kommer nogle vegne. - Den bliver bare ved og ved med at sige den lyd. Det tager sommetider noget tid inden den kommer videre.

Skal jeg have ny harddisk?
Kan jeg bare overføre indholdet fra den gamle harrdisk over til den nye, for at undgå at skulle reinstallere det hele igen?

mvh
SP
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2003 - 08:57 #1
Tag backup af dine data, nu. Du kan overføre dine dokumenter, men
skal reinstallere dine programmer.
Avatar billede boris Mester
17. maj 2003 - 09:09 #2
Du kan vente med at tænde computeren til du har en ny HD.
Den nye installerer du hvor den gamle sad og som nyt drev c:
Når du har fået den nye til at køre med styresystem, sætter du den gamle i og lige så snart det kører kopierer alt hvad der kan reddes fra den gamle.

Det er lige som et kapløb med tiden. Det kan gå ret stærkt, og pludselig er disken totalt død.

Hvis du ikke vil bruge den løsning, kan du

1) Forsøge at reparere med chkdsk (som at tisse i bukserne)
2) Prøve at kopiere det over på CD eller netværk, inden det går helt galt.
Avatar billede datashoppen Nybegynder
17. maj 2003 - 10:15 #3
Hvis du ikke vil reinstallere, kan man bruge et program fra Norton der hedder ghost, den laver en kopi inkl. boot sektor, den kan også samtidig ændre størelse på din partion, dvs. at hvis du køber en større disk, ghoster du bare over på den nye disk, og køre vidre som før bare med en større disk, hvis du skulle være uheldig at der er kommet bad sektore på din disk, kan du force bad sektore med programmet, du vil godt nok miste de data, der ligger på de bad sektore.
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 10:38 #4
tak. Det lyder ikke til at der er nogen vej udenom. jeg køber en ny harddisk og installerer det hele igen. Det er nok det nemmeste.
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 13:44 #5
installer den nye, sæt den gamle på som slave og hent dine data over på den nye.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. maj 2003 - 14:01 #6
Inden du kommer så langt: backup! Den kan gå i stykker næste gang du tænder.
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 16:29 #7
Måske fik jeg ikke beskrevet fejlen ordentlig.

Jeg fik et andet svar fra min forhandler. Jeg har kørt et program der har repareret min harddisk, så nu skulle den køre igen.
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 16:35 #8
Hvis jeg var dig ville jeg alligevel tage backups af det hele, jeg har haft det samme, repareret osv... og ganske kort tid efter var den død :(
Når en harddisk begynder med lyde og dårlige sektorer, har den i 99% af alle tilfælde ikke langt igen!
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 16:38 #9
Jeg ved ikke rigtigt hvem jeg skal give point. For ingen af jer gav mig det svar.. Tak skal I have fordi I forsøgte at hjælpe mig.
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 16:39 #10
ebe >> Det var jeg ikke klar over. Undskyld jeg så ikke lige din kommentar før jeg skrev min sidste kommentar. Det ellers kører glimrende nu.
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 16:40 #11
Det gjorde min også et stykke tid........  Så jeg håber det bedste for dig, held og lykke :)
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 16:47 #12
Jeg brænder en backup nu. I andre må sådanset gerne få mine point alligevel som tak for at I svarede..
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 16:50 #13
husk mails, adresseliste, foretrukne hvis du har samlet links og drivere som du ikke har på cd!
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 16:52 #14
Og også dig ebe. du kan bare trykke svar
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 16:53 #15
det er skam ok :)
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 17:07 #16
Hvis jeg skal tage backup af min log ins med mit ftp-program hvad hvilke filer skal jeg så tage backups af/hvor kan jeg få det at vide?? Ved I det? Mit program hedder Cute-ftp.
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 17:09 #17
Hvad med log in og filter i Outlook Express?
Adressenbogen har jeg eksporteret
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 17:15 #18
Det hele kører på Windows XP
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 17:17 #19
postfilerne hedder allesammen et-eller-andet.dbx, de ligger som regel under windows - application data - identities  ......  outlook express
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 17:19 #20
dine e-mail kontoopylsninger kan du se under outlook-express, funktioner, konti, egenskaber. Det er kun dit password som ikke bliver vist.
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 17:19 #21
hvis det er xp, kan de godt ligge i din brugermappe, søg efter .dbx
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 17:23 #22
Jeg har nu søgt på .dbx og *.dbx den finder ikke noget
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 17:23 #23
Det ville være bedst hvis jeg bare kunne kopiere filerne over ud at skulle udfylde log in i min mail-klient og ftp igen
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 17:26 #24
hvis det er outlook express går du ind i funktioner, indstillinger, vedligeholdelse og vælger lagringsmappe, der kan du se hvor posten ligger.
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 17:29 #25
hov det er engelsk version.

Hedder den "Tools"?
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 17:31 #26
tools, options,maintenance,store folder
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 17:32 #27
men jeg har ikke xp, jeg har kun 98 og 2k
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 17:32 #28
jeg kopierede adressen over. Mappen er skjult, men nu kom jeg ind. dbx hedder de. aha.
Avatar billede ebe Praktikant
17. maj 2003 - 17:34 #29
jeg er nødt til at løbe nu, held og lykke!
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 17:35 #30
Nogle af mine filer vil har den problemer med at kopiere over... hmmmm...
Avatar billede sp Nybegynder
17. maj 2003 - 18:46 #31
Tjaa. nu har jeg taget backup af det hele, hvis det skulle bryde sammen. Det fylder hele 3 cd'ere:-)
Men min maskine kører meget fint...
Avatar billede naesten_expert Nybegynder
19. maj 2003 - 18:50 #32
Må jeg lige komme med et gæt. Er det en IBM harddisk???. De har haft et erkendt problem, dels lejerne dels dårlige sektorer. Og ja man kan via diskmanager reparere, men det holder max 3 mdr. Det er som en ond sygdom der spreder sig.

/Good Luck
Avatar billede sp Nybegynder
20. maj 2003 - 09:12 #33
Ja det er en IBM-harddisk, jeg har kørende. Det kan være jeg må skifte den ud hvis den begynder igen.
Tak for debatten:)