Avatar billede msnilsson Nybegynder
15. maj 2003 - 10:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

En søgemaskines anatomi

Vi har nu lagt Forbrugerportalens søge-algoritme ud til offentlig beskuelse. Der er både en artikel ("Sådan virker Forbrugerportalen") som beskriver hvordan søgningerne virker, og en direkte udskrift af koden ("Algoritmen for søgninger på Forbrugerportalen"). Begge kan findes her:
http://www.forbrugerportalen.dk/om.htm

Jeg vil meget gerne høre jeres kommentarer. Bedste svar får 90 points!

Mvh.
Morten Schriver
Forbrugerportalen
Avatar billede bjornicle Nybegynder
15. maj 2003 - 10:36 #1
<% @Language="VBScript"%>  <% Set db = Server.CreateObject("ADODB.Connection") db.open "ForbrugerNy","Admin","" Set Session("MyDB_conn") = db %>

en fejl ? :)
Avatar billede msnilsson Nybegynder
15. maj 2003 - 10:39 #2
Ja - tak, det er fjernet...
Avatar billede bjornicle Nybegynder
15. maj 2003 - 10:44 #3
Hvis i bruger mssql, har i saa kigget paa "full-text search" ?
Det er en lidt kraftig sogemaskine som kan en del mere en de LIKE statements du bruger

Hvis du insistere paa at bruge like, saa kan du evt ogsaa gore noget med at du soger paa 'term' og derefter paa 'term %' og derefter paa '% term %' og derefter paa '% term' hvorved du kan lave en slags "ranking" hvor items der mather lige paa er hojeste rank, og derefter er items som starter med soge ordet, osv.
Avatar billede msnilsson Nybegynder
15. maj 2003 - 10:53 #4
god idé...
Avatar billede bjornicle Nybegynder
15. maj 2003 - 10:54 #5
Jeg haaber det var en god ide til "full-text search" og ikke mit andet forslag :)
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
15. maj 2003 - 10:56 #6
Du skal passe meget på med at overføre folk søge kriterier direkte til din sql statement. Du får nok ramt på det meste ved at lave opdele sætningen i ord, men stadigvæk.

Det er muligt at udføre kommandoer ved at fuldføre din sætning og påbegynde en ny.

f.eks

select * from mintabel where mitfelt like ''

kan blive til

select * from mintabel where mitfelt like 'a'; shutdown ; select '1'

Kommandoerne er vidst ikke de helt rigtige, men jeg tror du kanse hvor jeg vil hen.

Du skal derudover skal du være opmærksom på ', men det ser ud til at du håndtere den et andet sted end den viste kode, ellers burde det også give fejl hvis der angives ' som søgekriterie.

Full text search kan klart anbefales da den som bjornicle skriver er lidt bedre udrustet til at varetage denne slags søgninger
Avatar billede msnilsson Nybegynder
15. maj 2003 - 11:32 #7
Det kan jeg godt se... men hvordan kan jeg forhindre det?

Jeg har ganske rigtigt en replace på ' men har ikke taget det med i koden, det skulle jeg måske have gjort (jeg fjerner også "AND" og "OR" mv i søgetermen, fordi der altid først søges efter AND og derefter efter OR hvis der er flere ord).

>Jeg haaber det var en god ide til "full-text search" og ikke mit andet forslag :)

Dette med Fulltext search vil være et mere langsigtet projekt, og dit andet forslag kan jeg bruge med det samme :-)
Avatar billede bjornicle Nybegynder
15. maj 2003 - 11:39 #8
Jeg vil faktisk sige at full text search vil vaere en del hurtigere at implementere end mit andet forslag, og performance wise kan de 2 ting slet ikke sammenlignes. Gaa du blot igang med full text search lige nu og saa er du for laengst faerdig naar det er fyraften, du vil endag have tid til en bajer :)
Avatar billede darkwingduck Nybegynder
15. maj 2003 - 12:05 #9
Jeg har set emnet omkring "destruktiv" sql nævnt her på eksperten tidligere. Men jeg må indrømme jeg ikke ved helt hvad du skal søge efter.

For at få full-text search tila t køre skal der vidst nok installeres en plugin/addon på din sqlserver for at få det til at virke.
Avatar billede bjornicle Nybegynder
15. maj 2003 - 12:12 #10
full text er installeret sammen med 2k, men hvis man korer med 7.0 skal man vidst installere serveren igen da det kun er muligt at installere naar man installere serveren. Det er en af de ting der er saa fede ved full-text, man enabler det bare til databasen, vaelger hvilke tabeller/kolonner der skal indexeres, og saa selecter man bare fra det katalog man lige har oprettet.
Avatar billede msnilsson Nybegynder
17. maj 2003 - 21:50 #11
Ja det er jo kun (gode) kommentarer I har givet, ikke svar, så jeg kan ikke give points...

Jeg har oprettet et andet spørgsmål vedr. Forbrugerportalen her: http://www.eksperten.dk/spm/353820

Mvh.
Morten Schriver
http://www.forbrugerportalen.dk/
Avatar billede bjornicle Nybegynder
18. maj 2003 - 10:11 #12
svar svar :)