Avatar billede Slettet bruger
13. maj 2003 - 10:58 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Slette linie i semikolonsep. tekstfil.

Jeg har et program, der genererer en semikolonsep. tekstfil. Filen indeholder fejlagtigt overskrifter i første række. Kan jeg lave et lille program (DOS), der sletter denne række og rykker de øvrige en tand op?
Avatar billede bertelbrander Novice
13. maj 2003 - 20:09 #1
Måske, men vi nød til at vide hvilken OS.
Kan du give et eksempel på hvordan file ser ud og hvordan den skal se ud? Det er specielt vigtigt at vide om der indgår specielle tegn.
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2003 - 22:42 #2
bertel>

Nu kan du selvfølgelig argumentere for at DOS kun er en application loader
og ikke et operativ-system, men det står der ihvertfald !

:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
13. maj 2003 - 22:43 #3
moo>

Vil du have et lille program der kopiere en fil men springer første linie over ?
Avatar billede bertelbrander Novice
13. maj 2003 - 23:47 #4
Jeg gik ud fra at moo ønskede et batch-script, i så fald er det vigtigt at vide om det er den DOS der følger med Win9x/ME eller den der følger med NT/2000 eller XP (ingen af disse DOS'er er et OS) eller måske noget helt tredie.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2003 - 07:58 #5
arne v> Det vil jeg meget gerne :-)
Avatar billede henning-kilroy Nybegynder
14. maj 2003 - 08:50 #6
Hvis det ikke sker for tit kan du gøre det med 'håndkraft'. F.ex. med en af de indbyggede teksteditorer,
winpad, textpad eller lignende.
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2003 - 08:53 #7
henning-kilroy> Det er netop denne manuelle funktion jeg ønsker at undgå...
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2003 - 13:01 #8
Jeg kan lave noget i aften og smide det på en web-server så du kan downloade.

Skal det være et ægte DOS program (16 bit) eller kan en 32 bit
console mpde applikation også bruges ?
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2003 - 13:03 #9
Programmet skal kunne køre i en macro i MS Access.....
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2003 - 23:50 #10
Det var sgu da lige en lille ekstra betingelse der ville noget !

Men her kommer det.

Hent http://80.199.19.48/arne/eksperten/filemanip/filemanip.zip

Udpakker - f.eks. til C:\util\FileManip.dll

Laver noget passende VB kode, eksempel:

Declare Sub FileManip Lib "C:\util\FileManip" Alias "_FileManip@8" (ByVal oldfilename As String, ByVal newfilename As String)

Function DoFileManip()
  Call FileManip("C:\z.1", "C:\z.2")
End Function

og så skulle det faktisk virke.

Ovenstående demo laver en kopi af z.1 minus første linie som z.2 !
Avatar billede arne_v Ekspert
14. maj 2003 - 23:50 #11
Og det er så et svar.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2003 - 07:56 #12
Tak for det - jeg får først testet lidt senere. Du burde have flere points?!
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2003 - 08:02 #13
Der var noget mere arbejde med det end det lige så ud til i første omgang.

Så ja man kunne godt argumentere for lidt flere point.

*MEN* få det nu testet først - det er trods alt vigtist at det virker !
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2003 - 09:11 #14
Jeg har brug for lidt nærmere information om, hvordan jeg indsætter og bruger VB-koden i Access. Er det muligt? (du kan få 100 points).
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2003 - 09:30 #15
VB koden paster du ind i et module.

Funktionen kan du kalde enten fra en makro eller fra
noget andet VB kode (on lock kode og den slags).

Og så skal du have lagt dig fast på hvad de to argumenter
skal være og om de skal være konstante eller skal angives
af brugeren eller hvad.

Lidt løst, men jeg kender ikke din kontekst.
Avatar billede em-ma Nybegynder
15. maj 2003 - 09:37 #16
Hvad skal indgå i argumenterne?
Jeg vil blot kalde funktionen fra en Access-macro.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2003 - 09:46 #17
Hvis filnavnene er faste så ændrer du bare dem i DoFileManip kode
stumpen og så kalder du DoFileManip fra en makro.

Det er meget simpelt.
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2003 - 10:39 #18
arne v> Jeg opretter et nyt spørgsmål i samme kategori - svar og du får points.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. maj 2003 - 10:41 #19
ok