Avatar billede thaman65 Nybegynder
06. maj 2003 - 22:01 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

start funktion onselectionchange (WYSIWYG)

Jeg har en editor jeg gerne vil have til at udføre en funktion når brugeren har markeret et eller andet i editor vinduet.

Dette er hvad jeg har, men det virker ikke helt efter hensigten. :) dvs... det virker ikke. :)

-------------------------------
window.onload = start;

function start()
{
    hovededitor.document.designMode = 'On';
    hovededitor.document.execCommand("2D-Position",false, true);

    hovededitor.document.onselectionchange = function ()
        {
            visMarkering();
        }

----------------------------------------
Avatar billede pelkjaer Nybegynder
06. maj 2003 - 22:32 #1
Ehh har du ikke andet end det der?
Hvad har du i visMarkering()?
Avatar billede mortrr Praktikant
06. maj 2003 - 23:09 #2
Du skal kigge på den selection der er lavet i "hovededitor".
Noget i stil med:
<script>
window.onload = start;

function visMarkering() {
    if (hovededitor.document.selection.type=="Text") {
        tRange=hovededitor.document.selection.createRange();
        alert(tRange.text);
    }

function start()
{
    hovededitor.document.designMode = 'On';
    hovededitor.document.execCommand("2D-Position",false, true);

    hovededitor.document.onselectionchange = function ()
        {
            parent.visMarkering();
        }
</script>
Avatar billede thaman65 Nybegynder
07. maj 2003 - 05:35 #3
Her er visMarkering og der skulle jeg mene at jeg allerede kigger på den selection :)

function visMarkering() {

        if (editModeOn == true) //Det er den så :)
        {

        if (hovededitor.document.selection.type != "Control") {

            if (document.getElementById("fonttype") != null) {
                fontName = hovededitor.document.queryCommandValue('FontName')
                if ((fontName == null) || (fontName == "")) {
                    fontName = "Font"
                }

            if (document.getElementById("stor") != null) {
                fontSize = hovededitor.document.queryCommandValue('FontSize')
                if ((fontSize == null) || (fontSize == "0")) {
                    fontSize = "Størrelse"
                }

            if (document.getElementById("fonttype") != null) {
                document.getElementById("fonttype").options[0].text = fontName
            }

            if (document.getElementById("stor") != null) {
                document.getElementById("stor").options[0].text = fontSize
            }

        } else {

            if (document.getElementById("fonttype") != null) {
                document.getElementById("fonttype").options[0].text  = "Font";
            }

            if (document.getElementById("stor") != null) {
                document.getElementById("stor").options[0].text = "Size";
            }

        if (document.getElementById("fonttype") != null) {
            document.getElementById("fonttype").selectedIndex = 0;
        }

        if (document.getElementById("stor") != null) {
            document.getElementById("stor").selectedIndex = 0;
        }
Avatar billede thaman65 Nybegynder
07. maj 2003 - 05:40 #4
Koden virker sådan set fint nok når jeg aktiverer den fra en anden funktion der er klik afhængig. Nu skal den bare virke onselectionchange. :)
Avatar billede mortrr Praktikant
07. maj 2003 - 10:23 #5
Det virker den da også med.

Den undrede mig lidt, så jeg lavede en lignende side, og det virker med det samme.

<html>
<script>
window.onload = start;
var editModeOn=false;

function visMarkering() {

        if (editModeOn == true) //Det er den så :)
        {

        if (hovededitor.document.selection.type != "Control") {

            if (document.getElementById("fonttype") != null) {
                fontName = hovededitor.document.queryCommandValue('FontName')
                if ((fontName == null) || (fontName == "")) {
                    fontName = "Font"
                }

            if (document.getElementById("stor") != null) {
                fontSize = hovededitor.document.queryCommandValue('FontSize')
                if ((fontSize == null) || (fontSize == "0")) {
                    fontSize = "Størrelse"
                }

            if (document.getElementById("fonttype") != null) {
                document.getElementById("fonttype").options[0].text = fontName
            }

            if (document.getElementById("stor") != null) {
                document.getElementById("stor").options[0].text = fontSize
            }

        } else {

            if (document.getElementById("fonttype") != null) {
                document.getElementById("fonttype").options[0].text  = "Font";
            }

            if (document.getElementById("stor") != null) {
                document.getElementById("stor").options[0].text = "Size";
            }

        if (document.getElementById("fonttype") != null) {
            document.getElementById("fonttype").selectedIndex = 0;
        }

        if (document.getElementById("stor") != null) {
            document.getElementById("stor").selectedIndex = 0;
        }

function visMarkering1() {
    if (hovededitor.document.selection.type=="Text") {
        tRange=hovededitor.document.selection.createRange();
        alert(tRange.text);
    }

function start()
{
    hovededitor.document.designMode = 'On';
    hovededitor.document.execCommand("2D-Position",false, true);

    hovededitor.document.onselectionchange = function ()
        {
            parent.visMarkering();
        }
    editModeOn=true;
}
</script>
<body>
Font: <select id="fonttype"><option>Ingenting</select> Størrelse: <select id="stor"><option>Ingenting</select>
<iframe id="hovededitor" src="blank.htm" width="100%" height="90%"></iframe>
</body>
</html>
Avatar billede thaman65 Nybegynder
07. maj 2003 - 12:43 #6
Jeg bøvlede lidt med det og fandt ud af at jeg ikke kunne få det til at virke fordi jeg også havde en onload i min body tag. Så virkede window.onload åbentbart ikke. Men tak for det simple eksempel. Så kunne jeg da se at det gerne skulle virke.