Avatar billede quaid Nybegynder
04. maj 2003 - 19:47 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

kopi sikring

Et godt bud på hvordan man bedst sikrer at et program ikke bare kan kopierers over på en anden maskine.
QD::
Avatar billede disky Nybegynder
04. maj 2003 - 19:52 #1
Det er tæt på helt umuligt at gøre, jeg kender ingen sikre metoder som ikke gør livet død besværligeligt for brugeren.
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. maj 2003 - 19:53 #2
der findes ingen helt sikre
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2003 - 20:04 #3
Problemet består af to dele:

1)  Hvordan programmet kan checke hvilken maskine det er.

2)  Hvordan programmet får dets unikke ID at checke på.

Lad os tage dem i omvendt rækkefølge:

#2 løses typisk ved at første gang programmet kører så læser
det den pågældende ID, genererer et eller ander krypteret
som sendes via browser/email/snail-mail til dig og så genererer
du en key der ligges ind og som kun matcher den pågældende ID.

#1 er meget mere vanskelig. Man har forsøgt med:

* netkort MAC-adresse (et helevede hvis man skifter netkort eller maskine)
* IP adresse (duer ikke med DHCP)
* harddisk serie-nummer (et helevede hvis man skifter harddisk eller maskine)
* IP nodenavn

Det sidste er det eneste som ikke er helt håbløst.

Generelt er den slags systemer ret upopulære.
Avatar billede disky Nybegynder
04. maj 2003 - 20:23 #4
begge metoder er et helvede, for at bruge arnes formulering, hvis man skifter maskine eller hardware, og det kræver folk har internet access.

quaid:
Som sagt er det ikke muligt på en brugervenlig metode.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2003 - 20:47 #5
Skulle iøvrigt have været:
* nodenavn
altså computernavn (IP nodenavn virker jo heller ikke med DHCP).
Avatar billede quaid Nybegynder
04. maj 2003 - 21:18 #6
Ja det er jo de gængse problemer man har oplevet i tiderne.
Værst har nok været Rational Rose...men det var sikkert.
Hvordan hentes harddisk serie nr ? formentlig en System.xxxxxx() ?
Men hvis man endelig vil lave en let sikring ved at sammen ligne
harddisken med et andet tal, så duer det jo ikke at hardkode det ind i kildeteksten, for classfilen er jo ligetil at åbne, og redigere i, hvis man ved bare lidt om programmering.
Man må vel lave noget md5 hashing, og bruge mySq eller lign?!
QD::
Avatar billede disky Nybegynder
04. maj 2003 - 21:22 #7
quaid:
Du kan obfuskere din kode så er det temmeligt svært at rode rundt i din kode, og hvis du samtidigt bruger MD5 så bliver det rigtigt bøvlet.

Men igen besværliggører du tingene for brugeren, f.eks. ved skift af hardware osv.

Men du kan udstede en key file til folk ud fra nogle oplysninger osv, men det forhindrer dem ikke i at kopierer programmet.
Men er dit program godt nok vil folk også gerne betale for det.

jeg har f.eks. betalt for alle programmer jeg bruger, også de små utilities osv.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2003 - 21:24 #8
Harddisk serie-nummer ville nok kræve noget JNI i Java.

Man vil nok gemme noget one-way-encryptet (hashet) og så putte
det faktiske ID gennem samme process og så sammenligne.

Men som bekendt kan Java jo decompiles.

Så det er ikke nemt at gardere sig godt.

Borland laver f.eks. ny metode for JBuilder i næsten hver
release i kampen mod crackerne.
Avatar billede simonvalter Praktikant
04. maj 2003 - 21:24 #9
quaid > rational rose var så aligevel ikke sikkert
Avatar billede arne_v Ekspert
04. maj 2003 - 21:28 #10
Ofte er det desværre sådan at de virkeligt skrappe crackere bryder
beskyttelsen og så kan alle amoralske personer bare downloade og
bruge cracket, så kopi-beskyttelsen kun er til gene for de
moralske brugere der har betalt.