Avatar billede tybz Nybegynder
02. maj 2003 - 10:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tjek om dato er valid

Jeg har datoen som yyyy-mm-dd
Jeg skal tjekke om denne dato er valid.
Den skal returnere true hvis den er eller false hvis datoen ikke er valid
Avatar billede fri-hash Nybegynder
02. maj 2003 - 10:22 #1
det kommer jo an på hvad du mener med valid

må det være en dato i fremtiden, må det være en dato der har fundet sted, skal der tages højde for skudår, osv.
Avatar billede mm12010 Nybegynder
02. maj 2003 - 10:23 #2
og hvad er input'et?
Avatar billede fri-hash Nybegynder
02. maj 2003 - 10:24 #3
hvis du selv vil rode med det kan du kigge lidt på disse indlæg vedrørende CPR-nummer-validering, og så pille det kode ud, der validerer på sidste 4 cifre

http://www.eksperten.dk/kat/10?searchtype=txt&words=cpr&method=and&sort=score&catid=10
Avatar billede tybz Nybegynder
02. maj 2003 - 10:31 #4
Min første tanke var bare at tjekke om datoen var valid...dvs. at den ikke må være 30-02-2004 da denne dag ikke findes.
Men jeg skal også tjekke på om dagen er >= end dags dato.
Der er ingen maks på hvor stor datoen er.
Avatar billede fri-hash Nybegynder
02. maj 2003 - 10:34 #5
Avatar billede Slettet bruger
02. maj 2003 - 16:36 #7
function tjekDato(dat) {
  temp = dat.split("-");
  d = new Date(parseInt(temp[0], 10), parseInt(temp[1], 10), parseInt(temp[2], 10));
  if (d.getFullYear() != parseInt(temp[0], 10) || (d.getMonth() + 1) != parseInt(temp[1], 10) || d.getDate() != parseInt(temp[2], 10)) {
    alert("Datoen er ikke gyldig!");
    return false;
  }
  nu = new Date();
  if (d.getTime() < nu.getTime()) {
    alert("Datoen skal være i fremtiden!");
    return false;
  }
  return true;
}

Kaldes fx med:

<form ... onSubmit="return tjekDato(this.dato.value);">
<input type="text" name="dato" value="2003-05-02">
</form>
Avatar billede tybz Nybegynder
05. maj 2003 - 08:15 #8
phoenixv : Ville have givet dig point hvis dit kode virkede. Den returnere altid: Datoen er ikke gyldig.
Desuden løser det vel heller ikke problemet om datoen er gyldig.
Avatar billede Slettet bruger
05. maj 2003 - 13:45 #9
Sådan her:

function tjekDato(dat) {
  temp = dat.split("-");
  d = new Date(parseInt(temp[0], 10), parseInt(temp[1], 10) - 1, parseInt(temp[2], 10));
  if (d.getFullYear() != parseInt(temp[0], 10) || (d.getMonth() + 1) != parseInt(temp[1], 10) || d.getDate() != parseInt(temp[2], 10)) {
    alert("Datoen er ikke gyldig!");
    return false;
  }
  nu = new Date();
  if (d.getTime() < nu.getTime()) {
    alert("Datoen skal være i fremtiden!");
    return false;
  }
  return true;
}
Avatar billede tybz Nybegynder
05. maj 2003 - 14:13 #10
phoenixv: thanks :)