Avatar billede actinium Nybegynder
30. april 2003 - 09:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Vælg fil/browse knap

Hej
Jeg vil gerne lave en ”browse” knap. Når man har valgt filen skal stien komme over en variable.
Håber lidt på at der er en funktion som kan returnere stien.

pft
Avatar billede martin_moth Mester
30. april 2003 - 11:55 #1
Brug Drivelistbox, Dirlistbox og Filelistbox. Smid en af hver på din form, og brug følgende kode:
Avatar billede martin_moth Mester
30. april 2003 - 12:01 #2
Private Sub Dir1_Change()
  File1.Path = Dir1.Path
End Sub

Private Sub Drive1_Change()
  Dir1.Path = Drive1.Drive
End Sub

Drive1 = navnet på din DriveListbox
Dir1 = Navnet på din Dirlistbox
File1 = navnet på din filelistbox

Sti til filen er gemt i File1.path
Filens navn er gemt i File1.Filename

Dem kan du så sætte sammen til sti OG filnavn hvis du vil det

Eller brug en commondialog med .showopen, så er det hele klaret i en vending, filnavnet på den valgte fil gemmes i Commondialog1.Filename
Avatar billede actinium Nybegynder
30. april 2003 - 13:10 #3
Jeg tror vi er inde på noget nu.
Kan godt være at jeg er lidt tungnem, men hvordan for jeg det her til og spille sammen med min:
Private Sub CommandButton2_Click()

End Sub

som er min open knap
Avatar billede martin_moth Mester
30. april 2003 - 13:44 #4
Når du klikker på din knap går jeg ud fra at du vil åbne filen.

Det klares således:

Private Sub CommandButton2_Click()
  Dim Filnavn as String
  If Right(File1.path,1) = "\" Then
    Filnavn = File1.path & File1.Filename
  Else
    Filnavn = File1.path & "\" & File1.Filename
  End If

  'Herefter er f.eks. "C:\temp\fil.txt" gemt i variablen "filnavn", hvis det
  'ellers var den fil der blev valgt.
  'Nu kan du så åbne filen - til det er der 1000000 besvarede spørgsmål på
  'eksperten, fx. www.eksperten.dk/spm/252223

End Sub

Der er plads til masser af forbedringsmuligheder, du kan angive at du kun vil se *.txt-filer ved at sætte propertien "Pattern" for din filelistbox (se i property-vinduet når din filelist er markeret

Derudover kan du sikre dit, at man ikke kan trykke på "Åben-kanppen" hvis der ikke er valgt nogen fil, og det kan føres på mange måder, mest simpelt ved at lave en
  If file1.filename = "" then Exit sub
som den første linie i din command2_click()

Men du gør altså dig selv en kæmpe tjeneste ved at købe og læse en bog - du sparer MEGET tid ved først at læse om VB i stedet for bare at prøve dig frem!!!
( http://www.eksperten.dk/kat/5?searchtype=txt&words=bog&method=and&sort=score&catid=5 )