Avatar billede Slettet bruger
27. april 2003 - 21:53 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan læres .net lettest

Jeg vil gerne forsøge mig med at lære .net programmering, har I nogle gode links eller evt. bøger til dette formål?

I forvejen kan jeg programmere i C++, ASM og lidt Basic så er ikke helt ny indenfor programmeringsverdenen.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. april 2003 - 22:11 #1
Find og køb en god bog.

Der må være skrevet i hundredevis af bøger om .NET, C#, VB.NET, ASP.NET
etc. - prøv og søg på Amazon.
Avatar billede odegaard Nybegynder
28. april 2003 - 00:04 #2
Derefter find et relevant projekt at lave og lav det. Det lærer man hundrede gang mere end alle de små praktisk uanvendelige eksempler sådan en bog har.
Avatar billede odegaard Nybegynder
28. april 2003 - 00:04 #3
Med din baggrund i C++, så find en bog der tager udgangspunkt i C#.
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
28. april 2003 - 14:32 #4
Se evt. http://www.dotnetexperts.com/resources/
http://www.gotdotnet.com
http://www.asp.net
Eller søg på Google.com.

Lav dig så det miniprojekt og leg med .net - det er den eneste måde man lærer det på!
Avatar billede Slettet bruger
28. april 2003 - 14:39 #5
et lille spm.. er ASP.NET og .NET det samme?
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
28. april 2003 - 17:04 #6
ASP.NET er en del af .NET, så nej, det er ikke det sammen!
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
28. april 2003 - 17:08 #7
ASP.NET er Active Server Pages .NET (kode, som eksekveres på serversiden).

ASP.NET løser nogle af problemerne med klassisk ASP, som for eksempel den hårde kobling mellem grænseflade og funktionalitet. Nok kan man opdele koden i forskellige filer, men den underliggende objektmodel understøtter ikke en sand separering.

Derudover bliver ASP.NET kompileret til native kode og sendt igennem CLR(Common Language Rutime - modstykket til Java Virtual Machine) i modsætning til ASP, der bliver fortolket -> performancefordel til ASP.NET.
Avatar billede odegaard Nybegynder
29. april 2003 - 00:19 #8
magoo: Og i modsætning til java, blive den maskinenkode der genereres fra CLR'en cached, så den den faktisk ikke skal compiles færdig hver gang den ekserkveres. Så endnu en performancefordel til .NET :-)
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
29. april 2003 - 11:51 #9
Sun benytter jo en HotSpot Compiler, så metoder, der bliver kaldt meget eller loops, der looper meget bliver kompileret med det samme. Jeg har endnu ikke set uafhængige teste, der viser, at .NET er betydeligt hurtigere end 'Java'
Avatar billede happysam Nybegynder
10. maj 2003 - 14:47 #10
hvis du har vil ud at købe en bog så prøv en af SAM's
Når du har programmerings refaring i forvejen så vælg "unleashed" versionerne f.eks "visual basic unleashed" eller c# unleashed afhængigt af hvilket sprog du vil benytte - jeg har selv brugt "visual basic unleashed" hvilket er en rigtig fin bog
se her under
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/067232234X/103-9135615-8079009?vi=glance
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/067232122X/103-9135615-8079009?vi=glance