Avatar billede mathiash Nybegynder
24. april 2003 - 11:58 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Meget meget meget nemt spørgsmål: Mysql/Php

Hej.
Jeg har fundet lidt kode og brygget en lille smule videre på det men jeg har et lille problem:

<?
session_start();
?>
<?php
$conn = mysql_connect("sql01.starthotel.dk", "*", "*");
mysql_select_db("*");

$resultat = mysql_query("select brugernavn, kodeord from spil");
while ($raekke = mysql_fetch_array($resultat)) {

$kodeord = $_REQUEST["kodeord"];// Det er kodeordet fra formen

if ($ok) {
  if ($kodeord == "$row[kodeord]") {// *
        session_register("brugernavn");
        session_register("kodeord");
        header("Location: spil/index.php");
        exit;
    } else {
echo "Fejl";
    }
mysql_close($conn);
?>

* Hvilket stykke kode mangler jeg i toppen for at dette kan fungere???

Jeg håber at i forstod mit spørgsmål :-D

//Mathias
Avatar billede mathiash Nybegynder
24. april 2003 - 11:59 #1
Ps. Det er til et multi brugersystem hvor dette er noget af login.php
:-D
Avatar billede francodavid Nybegynder
24. april 2003 - 12:01 #2
Bortset fra at det ikke er særligt godt gennemtænk så burde det virke.
Avatar billede mathiash Nybegynder
24. april 2003 - 12:03 #3
Gør det ikke :-(
www.clint-mathis.starthotel.dk/cm/spil
Brugerne der er registreret er:
admin/admin
og
123/123
Den kommer med: FejlFejl
Avatar billede francodavid Nybegynder
24. april 2003 - 12:09 #4
<?
session_start();
?>
<?php
$conn = mysql_connect("sql01.starthotel.dk", "*", "*");
mysql_select_db("*");

$brugernavn = $_REQUEST["brugernavn"];// Det er brugernavnet fra formen
$kodeord = $_REQUEST["kodeord"];// Det er kodeordet fra formen

if (mysql_num_rows(mysql_query("SELECT * FROM spil WHERE brugernavn='$brugernavn' AND kodeord='$kodeord'"))==1) {// *
    session_register("brugernavn");
    session_register("kodeord");
    header("Location: spil/index.php");
    exit;
    }
else {
    echo "Fejl";
}

mysql_close($conn);
?>
Avatar billede mathiash Nybegynder
24. april 2003 - 12:14 #5
Tak, nu virker det :-D
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. april 2003 - 12:15 #6
det er generelt en dum ide at skrive
    ?>
    <?php
hvorfor slå fortolkeren fra når du slår den til igen lige bagefter

i din mysql_query henter du ALLE records.
while løkken løber så igennem alle de record og for dem hvor kodeordet er korrekt starter den session, for alle de andre skriver den "Fejl".

mon ikke det skulle være:

?
session_start();

$conn = mysql_connect("sql01.starthotel.dk", "*", "*");
mysql_select_db("*");

$kodeord = $_REQUEST["kodeord"];// Det er kodeordet fra formen

$resultat = mysql_query("
    select brugernavn, kodeord
    from spil
    where '$kodeord' = kodeord
");

if ( mysql_num_rows( $resultat ) == 1 ) {  // der kom et OK kodeord

    $raekke = mysql_fetch_array($resultat); // få den række som array

    session_register("brugernavn");        // regirtrer brugeren
    session_register("kodeord");
    header("Location: spil/index.php");

} else {                                    // Kodeord var galt

    echo "FEJL"                            // giv fejlmelding

}
mysql_close($conn);
?>
Avatar billede jakoba Nybegynder
24. april 2003 - 12:20 #7
Ups. og for have nytte af at sige
    session_register("brugernavn");        // registrer brugeren
skal du lave en variabel der hedder $brugernavn
    $brugernavn = $raekke['brugernavn'];
    session_register("brugernavn");        // registrer brugeren