Avatar billede bigidiot Nybegynder
22. april 2003 - 20:56 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Replace ... fatter hat

Jeg har et textarea hvorfra jeg replacer vbcrlf med br, så det virker med næste linje... (det skrives i en access database..) men når man skriver ' i textareaet melder den fejl.. hvordan slippet man af med det ??

Har den her stump kode

tekst1 = Replace(request.form("tekst"),vbCrLf,"<br>")
tekst = Replace(tekst1,"'","''")

hvorefter jeg tilføjet tekst til DBen
Men det fungerer ikk!!
Nogen, der ka hjælpe?
Avatar billede aspbuilder Nybegynder
22. april 2003 - 21:01 #1
i stedet for at tilføje dataen til db'en med replace så lave replace når du skal vise indholdet. Hvis du forstår hvad jeg mener.
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. april 2003 - 21:01 #2
Du har det med i denne linje:
tekst = Replace(tekst1,"'","''")

så hvis du gemmer variablen tekst i databasen og ikke tekst1 eller request.form("tekst").

Hvordan ser din SQL ud?
Avatar billede bigidiot Nybegynder
22. april 2003 - 21:03 #3
strSQL = "Insert into spg (titel, tekst, tid, accepteret, bruger) values('" & titel & "', '" & tekst & "', '" & tid & "', '" & accepteret & "', '" & bruger & "')"

Sådan ser min SQL ud... :)
men det er jo variablen tekst jeg tilføjer?
Den virker bare som om det ik er der :-/
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. april 2003 - 21:05 #4
Ja det ser rigtigt ud. Kan de andre felter indeholde '? og hvilken fejl får du ?
Avatar billede bigidiot Nybegynder
22. april 2003 - 21:07 #5
<%
if request.form("titel") = "" Then
response.redirect "default.asp?mode=createspg"
else
titel = request.form("titel")
end if
if request.form("tekst") = "" Then
response.redirect "default.asp?mode=createspg"
else
tekst1 = Replace(request.form("tekst"),vbCrLf,"<br>")
tekst = Replace(tekst1,"''","'")
end if
bruger = session("brugernavn")
session.LCID = 1030
tid = now()
accepteret = "Ikke accepteret"

%>
<!--#include file="mainbase.asp"-->
<%
strSQL = "Insert into spg (titel, tekst, tid, accepteret, bruger) values('" & titel & "', '" & tekst & "', '" & tid & "', '" & accepteret & "', '" & bruger & "')"
Conn.Execute(strSQL)
conn.close
set conn = Nothing
response.redirect "default.asp"
%>

I får lige hele koden ;O)
Nej ingen felter kan....jeg får fejlen:

Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing operator) in query expression '''','30','22-04-2003 21:04:03','10', 'admin.Christian')'.

/addcomment.asp, line 19
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. april 2003 - 21:08 #6
I det sidste styk kode du har vist har du byttet rundt på '' og ' i replace delen:

tekst1 = Replace(request.form("tekst"),vbCrLf,"<br>")
tekst = Replace(tekst1,"''","'")

Det skal være:

tekst1 = Replace(request.form("tekst"),vbCrLf,"<br>")
tekst = Replace(tekst1,"'","''")
Avatar billede bigidiot Nybegynder
22. april 2003 - 21:09 #7
aspbuilder:
Jeg forstår godt hvad du mener, men den vil jo slet ikke tilføje til DBen når jeg bruger tegnet', men hvis jeg skriver '' så viser den kun ' ... men det gør den også uden replace
Avatar billede bigidiot Nybegynder
22. april 2003 - 21:11 #8
eagleeye

Det ved jeg godt, jeg prøvede at vende det om fordi det andet ik virkede... men det virker heller ikke... Er der andre måder jeg evt. kan gøre det på ?
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. april 2003 - 21:13 #9
Og hvis du skriver noget tekst uden ' så virker det ?
Avatar billede bigidiot Nybegynder
22. april 2003 - 21:14 #10
Ja, så virker det helt fint
Avatar billede eagleeye Praktikant
22. april 2003 - 21:21 #11
Prøv at udskrive SQL sætningen inden den udføres.

strSQL = "Insert into spg (titel, tekst, tid, accepteret, bruger) values('" & titel & "', '" & tekst & "', '" & tid & "', '" & accepteret & "', '" & bruger & "')"
REsponse.write strSQL

'Conn.Execute(strSQL)

Det kan nogle gang være lettet at se fejl når man kan se det man prøver at udføre.
Avatar billede bigidiot Nybegynder
22. april 2003 - 21:42 #12
Det forstår jeg ikke...?
Det duer vel ikke hvis ikke den har replaced når den afvikler sqlen ??
Avatar billede bigidiot Nybegynder
22. april 2003 - 21:50 #13
UUUUNNNNDSKYLD!!! eagleeye!!
Det er fordi jeg er ved at lave et forum, og det virker faktisk :D
Jeg troede det var kommentarene jeg sad og rodede i, men det var opret spørgsmål :-D

DOW hvor pinligt :D
Du får points for din ihærdige indsats ;o)
Avatar billede bigidiot Nybegynder
22. april 2003 - 21:55 #14
Kæææft mand... jeg tror da hellere jeg må gå i seng... nejnejnejnej :-D