Avatar billede dtn Nybegynder
22. april 2003 - 11:45 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Tilføje printer til OU i Active Directory

Hvordan tilføjer man printer til en OU? Jeg har prøvet at højre klik på OU'en > New > Printer > skrive printerens netværkssti (\\servernavn\printer), får jeg følgende meddelelse: "This printer cannot be published. To publish the printers on Windows 2000 computers, use the Printers folder". Hvad skal jeg gøre for at "publish" printeren? Den virker ellers på netværket!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
22. april 2003 - 12:06 #1
Jeg har ikke selv prøvet (men står for at skulle det om en uges tid).

Jeg gætter på at du ikke bare skal ind under SERVER stien, men helt ind under "printers" på serveren - hvilket vil sige:

\\servernavn\"printers"\printernavn
Avatar billede janius Nybegynder
22. april 2003 - 12:14 #2
Du skal blot på den printer du ønsker skal shares i active directory gøre;
Vælg "egenskaber" for printeren
Vælg fanebladet "sharing"
Afkryds "list in the directory"
Vælg "ok"
Jeg bruger engelsk men det ligner nok lidt på dansk :)

Så kan den herefter ses under active directory
Avatar billede dtn Nybegynder
22. april 2003 - 12:17 #3
Den er sat op til "list in the directory"! Det virker jo fint i netværket. Dvs. jeg kan sagtens tilføje printeren fra hvilken som helst PC på netværket ved at skrive \\servernavn\printer shared. Bare ikke via OU!?
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2003 - 12:26 #4
Højreklik på dit domæne i Active Directory Users and Computers, vælg find, vælg printers, klik Find Now. Højreklik på printeren, den burde være fundet, og vælg Move, browse dig frem til den OU hvor du vil ha' printeren.
OBS dette instalerer ikke printeren. Men det var jo heller ikke det du spurgte om.
Avatar billede dtn Nybegynder
22. april 2003 - 12:37 #5
Okay. Men meningen med det hele er, at der automatisk installerer de printere som er sat op til OU’en.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2003 - 13:56 #6
Her er lidt om at instalere en printer fra en komandoprompt. Kan bruges i et logon script.

komandoen: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /?  giver følgende:

Usage: rundll32 printui.dll,PrintUIEntry [options] [@commandfile]
  /a[file] binary file name
  /b[name] base printer name
  /c[name] unc machine name if the action is on a remote machine
  /dl delete local printer
  /dn delete network printer connection
  /dd delete printer driver
  /e display printing preferences
  /f[file] either inf file or output file
  /ga add per machine printer connections
  /ge enum per machine printer connections
  /gd delete per machine printer connections
  /h[arch] driver architecture one of the following, Alpha | Intel | Mips | PowerPC
  /ia install printer driver using inf file
  /id install printer driver using add printer driver wizard
  /if install printer using inf file
  /ii install printer using add printer wizard with an inf file
  /il install printer using add printer wizard
  /in add network printer connection
  /j[provider] print provider name
  /k print test page to specified printer, cannot be combined with command when installing a printer
  /l[path] printer driver source path
  /m[model] printer driver model name
  /n[name] printer name
  /o display printer queue view
  /p display printer properties
  /q quiet mode, do not display error messages
  /r[port] port name
  /s display server properties
  /Ss Store printer settings into a file
  /Sr Restore printer settings from a file
  Store or restore printer settings option flags that must be placed at the end of command:
    2    PRINTER_INFO_2
    7    PRINTER_INFO_7
    c    Color Profile
    d    PrinterData
    s    Security descriptor
    g    Global DevMode
    m    Minimal settings
    u    User DevMode
    r    Resolve name conflicts
    f    Force name
    p    Resolve port
  /u use the existing printer driver if it's already installed
  /t[#] zero based index page to start on
  /v[version] driver version one of the following, Windows 95 or 98 | Windows NT 3.1 | Windows NT 3.5 or 3.51 | Windows NT 3.51 | Windows NT 4.0 | Windows NT 4.0 or 2000 | Windows 2000
  /w prompt the user for a driver if specified driver is not found in the inf
  /y set printer as the default
  /Xg get printer settings
  /Xs set printer settings
  /z do not auto share this printer
  /Z share this printer, can only be used with the /if option
  /? help this message
  @[file] command line argument file

Examples:
  Run server properties:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /s /t1 /n\\machine
  Run printer properties:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /p /n\\machine\printer
  Run add printer wizard localy:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /il
  Run add printer wizard on \\machine:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /il /c\\machine
  Run queue view:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /o /n\\machine\printer
  Run inf install:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /if /b "Test Printer" /f %windir%\inf\ntprint.inf /r "lpt1:" /m "AGFA-AccuSet v52.3"
  Run add printer wizard using inf:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ii /f %windir%\inf\ntprint.inf
  Add per machine printer connection:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ga /c\\machine /n\\machine\printer /j"LanMan Print Services"
  Delete per machine printer connection:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /gd /c\\machine /n\\machine\printer
  Enumerate per machine printer connections:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ge /c\\machine
  Add printer driver using inf:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ia /c\\machine /m "AGFA-AccuSet v52.3" /h "Intel" /v "Windows 2000" /f %windir%\inf\ntprint.inf
  Remove printer driver:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /dd /c\\machine /m "AGFA-AccuSet v52.3" /h "Intel" /v "Windows 2000"
  Set printer as default:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /y /n "printer"
  Set printer comment:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Xs /n "printer" comment "My Cool Printer"
  Get printer settings:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Xg /n "printer"
  Get printer settings saving results in a file:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /f "results.txt" /Xg /n "printer"
  Set printer settings command usage:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Xs /n "printer" ?
  Store all printer settings into a file:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Ss /n "printer" /a "file.dat"
  Restore all printer settings from a file:
rundll32 printui.dll,PrintUI /Sr /n "printer" /a "file.dat"
  Store printer information on level 2 into a file :
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Ss /n "printer" /a "file.dat" 2
  Restore  from a file printer security descriptor:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Sr /n "printer" /a "file.dat" s
  Restore  from a file printer global devmode and printer data:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Sr /n "printer" /a "file.dat" g d
  Restore  from a file minimum settings and resolve port name:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /Sr /n "printer" /a "file.dat" m p

Det er ikke så indviklet som det ser ud.
god fornøjelse :-)
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 01:28 #7
Her er den korte version.

Lav en GPO for din OU, med et logonscript der indeholder følgende:

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /in /n \\TPO\HP1120c /y

Dette vil instalere netværksprinteren HP1120c der er shared på serveren TPO og sætte den som default printer.

:-)
Avatar billede dtn Nybegynder
23. april 2003 - 08:25 #8
virker det her på alle platformer? jeg får det ikke til at virke under Win2000 & XP!? Under XP fik jeg denne meddelelse:"Operation could not be completed" & under 2000: "Printer rundll command failed. - Command: /in /n \\server\shared printer /y. Operation could not be completed."
Avatar billede Slettet bruger
23. april 2003 - 09:17 #9
Jeg kørte en test i går på en W2K pro, det gik fint. Du skal dog være opmærksom på et share navnet på printeren skal følge de gamle DOS navne regler, max 8 tegn og ingen mellemrum.
Avatar billede dtn Nybegynder
24. april 2003 - 11:31 #10
printeren hedder f.eks. bare "color"! Men stadig får jeg det ikke til at virke :-(
Avatar billede svein Nybegynder
24. april 2003 - 16:57 #11
Avatar billede dtn Nybegynder
12. juni 2003 - 13:32 #12
kan vi ikke gør det her mere simpelt!? Lad os antag, at jeg har en server som kaldes "server1" og der har jeg installeret en printer og delt den en navnet "color"! Jeg vil lave en startup script som tilføje denne printer til alle pc'er som logger på. Hvad skriver man nøjagtig her?
Avatar billede svein Nybegynder
12. juni 2003 - 13:50 #13
Så kører du følgende kommando i det logonscript eller hvad du nu bruger:

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ia /c\\computer /m "HP5000" /h "Intel" /v "Windows 2000" /f %windir%\inf\ntprint.inf

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /if /b "HP5000" /c\\computer /f "%windir%\inf\ntprint.inf" /r "lpt1:" /m "HP5000"

Her erstatter du følgende:
\\Computer (med din print server)
HP5000 (delingesnavnet på den printer du ønsker at lave tilknytning til)
Avatar billede dtn Nybegynder
12. juni 2003 - 14:01 #14
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ia /c\\SERVER1 /m COLOR /h "Intel" /v "Windows 2000" /f %windir%\inf\ntprint.inf

jeg har erstattet som ovenstående og har fået denne besked efterfølgende: The argruments are invalid?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. juni 2003 - 14:05 #15
Måske mangler der "" omkring COLOR :-)
Avatar billede dtn Nybegynder
12. juni 2003 - 14:06 #16
det samme med ""...!?
Avatar billede svein Nybegynder
12. juni 2003 - 14:20 #17
Hej,

det var ikke forkert da du fik følgende script:
rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /ia /c\\computer /m "HP5000" /h "Intel" /v "Windows 2000" /f %windir%\inf\ntprint.inf

rundll32 printui.dll,PrintUIEntry /if /b "HP5000" /c\\computer /f "%windir%\inf\ntprint.inf" /r "lpt1:" /m "HP5000

Det skal se sådan ud. Det vil sige at den første del opretter printertilknytning og den andre del sætter egenskaber
Avatar billede dtn Nybegynder
12. juni 2003 - 14:28 #18
få det stadig ikke til at fungere! Jeg kører med WinXP, har det noget at sige?
Avatar billede svein Nybegynder
12. juni 2003 - 14:47 #19
Hej -beklager det er mig der vrøvler! Dette er script til at installere en printer! Ikke tilslutte.

Her følger et script der laver en tilslutning til en delt netværksprinter. Dette er et VB script -så det skal gemmes i en fil med .vbs endelse. Det vil sige at du ikke sådan lige må køre den i et logonscript - men med AD har du mulighed for at tilføje dette som et script i Startup/Logon/Logooff/Shutdown.

Her er scriptet:

------------------------------------------------

Set
WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")
WshNetwork.AddWindowsPrinterConnecti on "\\PrintServer1\HP5000"

---------------------------------------------------------------------

Hvis du også ønsker at sætte den til standard server skal du sætte ind denne kode:
WshNetwork.SetDefaultPrinter "\\PrintServer1\HP5000"

Her er der lavet en tilslutning til en printserver \\Printserver1 og der er lavet en tilknytning til en printer der er delt ud som HP5000.

Her er et eksempel -godt nok om hvordan man laver et Logoff script i AD men alligevel:

http://www.svein.dk/windows2000/GroupPolicy/logoff_scripts_i_Group_policy.asp
Avatar billede dtn Nybegynder
12. juni 2003 - 15:53 #20
yes, i kombinationen af scriptet samt artiklen har jeg fået det til at virke :-) ...blot "Set WshNetwork = CreateObject("WScript.Network")" skal være den samme linje!  Tak for hjælpen :-)