Avatar billede grandmaster Nybegynder
22. april 2003 - 11:33 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Opstartproblemer pga. brug fdisk /mbr

Efter at have formateret Linux-partiionen fra windows, ville jeg også gerne have fjernet den boot manager som var kommet med Linux.

Jeg prøvede at starte op i DOS vha. en win98 boot disk, og skrive fdisk /mbr som jeg blev foreslået, bl.a. herinde i en anden tråd (http://www.eksperten.dk/spm/279063). Men nu går pc'en i stå, lige der hvor boot manageren plejer at komme, og det er ikke muligt at komme videre.
Jeg har prøvet at geninstallere WinXp Pro, både på NTFS og FAT32, men når den første gang i installationen skal genstarte, kommer den ikke videre end indlæsning af BIOS, og hvorefter den skriver "Ugyldig partitionstabel" og ikke går videre! Det samme gør den nu når man prøver at starte op.
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2003 - 11:46 #1
Prøv at fjerne alle dine partioner med FDISK, og genoprette dem igen, og formater. lav. evt. en fdisk /mbr igen.
Det burde virke.
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 11:50 #2
Nej.. når det er NT 5.0, boot på din installationscd, start "Recovery console" og skriv fixboot og derefter fixmbr.

fixboot skriver en ny partition boot sektor og fixmbr en ny master boot record..

FDISK er ikke god til NTFS partitioner!
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 11:52 #3
Ups.. skulle være have været et svar...
Avatar billede grandmaster Nybegynder
22. april 2003 - 12:23 #4
Problemet er nu at jeg har formateret c:\ Kan jeg starte recovery console, når hdd er formateret og windows derfor ikke ligger på?
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 13:05 #5
Jow.. Recovery console ligger nemlig på din installationscd, og det er samme du skal boote på.. Men istedet for at installere winxp, skal du vælge at reparere en installation selvom du egentligt ikke har en WinXP installeret...
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 13:08 #6
Du vil naturligvis stadig ikke kunne boote på din HD herefter, førend du har installeret XP...

Hvis, af een eller anden årsag recovery console ikke vil starte uden WinXP systemfiler, så boot på cd'en, installer XP (Som efterfølgende så ikke vil virker da din bootsector er død, boot på cd'en igen, vælg repair XP installation og gør sim ovenstående...
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2003 - 14:39 #7
Hvis ovenstående, meget kompetente, svar/kommentarer ikke virker så prøv dette ShareWare værktøj: http://www.aefdisk.com/ Jeg har gode erfaringer med AEFDISK.
Avatar billede grandmaster Nybegynder
22. april 2003 - 15:09 #8
Tak for svarene, jeg prøver, og vender tilbage...
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 20:18 #9
tpo -> Hehe.. tak for at kalde mit svar "meget kompetent" ;-)
Avatar billede vic256 Nybegynder
22. april 2003 - 20:40 #10
smigrende... næsten uvant.. øeh.. skrev jeg det????
Avatar billede netuser Nybegynder
25. april 2003 - 10:06 #11
Der er et lille program som hedder erase, det er faktist et program som bootes op via linus. Programmet i sig selv sletter total alt det er der på hd'en også det i mbr. Jeg har selv gode erfaringer med programmet.
Avatar billede grandmaster Nybegynder
26. april 2003 - 09:46 #12
Nu har jeg prøvet at skrive fixboot og fixmbr inde i Recovery Console. Derefter har jeg prøvet at fortsætte installationen, men den kommer med den samme fejl som før. Dvs. at jeg har skrevet exit og fortsat med at boote op fra Hdd. Jeg har ligeledes prøvet at starte forfra med installationen efter at jeg har jeg har jeg har været i Recovery Console. Dvs. boote op fra Cd’en og starte forfra med installationen. Men med samme resultat.
Avatar billede vic256 Nybegynder
26. april 2003 - 22:08 #13
Ok, bare for sjov, prøv i din BIOS at sætte disken til IKKE at køre UDMA eller, hvis du kan, sætte den til at køre UDMA 4 hvis du nu kører 5, 3 hvis 4 osv...
Avatar billede grandmaster Nybegynder
29. april 2003 - 16:17 #14
Jeg har lavet det ved at formattere alle partitioner, og lave en ny stor partition. Havde ellers håbet på at slippe for det...
vic256 du får lidt point fordi du prøvede :-)
Avatar billede vic256 Nybegynder
29. april 2003 - 21:54 #15
Jamen så takker jeg :-)