Avatar billede skg Nybegynder
17. april 2003 - 14:44 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Finde php kode i fil

hej

Jeg har brug for en måde ( en regular expression ) der kan læse alle forekomster af PHP kode i en fil, og gøre det muligt at lave dem om til noget andet.

Der hvor jeg selv går lidt død i det, er hvis man f.eks inde i sin kode har skrevet <? eller ?>, da det jo i bund og grund er dem man søger efter (ja, det forekommer måske, aldrig, men det kan lade sig gøre, f.eks i en streng).
Avatar billede al1407 Nybegynder
17. april 2003 - 14:51 #1
if (preg_match_all("'<\?(php|)(.*)\?>'isU", $file_content, $regs))
{
    print_r($regs);
}

i - caseless
s - 'dotall' dvs., '.' i regex'en matcher ALT (også newlines, som den normalt ikke gør)
U - ungreedy (hvis ej brugt vil den match fra første <? til sidste ?> incl. alt HTML imellem, hvis der er noget)
Avatar billede skg Nybegynder
17. april 2003 - 14:54 #2
kan man ikke samtidig tage højde for at indholdet af $file_content ser således ud:

<? echo("<? hej(\"hejsa\"); ?>"); ?>
Avatar billede al1407 Nybegynder
17. april 2003 - 14:55 #3
Prøv det engang ...

(php|) betyder at der KAN stå <?php men også kun <? ...
Avatar billede al1407 Nybegynder
17. april 2003 - 14:57 #4
http://phpdk.dk/php.php ..

jeg er nødt til at smutte nu .. :/
Avatar billede al1407 Nybegynder
17. april 2003 - 14:57 #5
Just in case ...
Avatar billede skg Nybegynder
18. april 2003 - 09:33 #6
al1407 > som du nok selv kan se, virker det du har lavet ikke !

allerede i første match går det galt, da der står ?> i udtrykket i kaldet til preg_match_all. Dette bliver tolket som en afslutning af en php block.
Avatar billede skg Nybegynder
20. april 2003 - 15:52 #7
'<\?(php|)(.*)(\)|}|\r|\n|;)\?>'isU

byggede selv lidt videre på løsnigen fandt frem til ovenstående
Avatar billede al1407 Nybegynder
23. april 2003 - 20:02 #8
"allerede i første match går det galt, da der står ?> i udtrykket i kaldet til preg_match_all. Dette bliver tolket som en afslutning af en php block."

Så forstår jeg ikke hvad du vil have ...

's' modifieren i regex'en betyder 'dotall', eller at '.' matcher ALLE tegn incl. newlines (\r|\n).
Avatar billede skg Nybegynder
24. april 2003 - 01:13 #9
ja, den gør også det den skal, men som du nok kan se står der jo ?> inde i kode, og det trigger den på.

F.eks:
<? echo("<? hej(\"hejsa\"); ?>"); ?>

Det der står inden i strengen der bliver skrevet ud, indeholder ?> og derfor finder man ikke hele kode-blokken, men kun en smule af den ( <? echo("<? hej(\"hejsa\"); ?> ) og det er jo ikke det der er meningen.

Det er stadig et problem i den løsning jeg selv kom frem til, men jeg ved så ikke helt hvordan det hele kan løses - hvis man vil være helt sikker skal man jo checke om man er inden i en streng, og end ikke det vil give det helt rigtige resultat ( så vidt jeg lige kan tænke mig frem til ).