Avatar billede bigbenoy Nybegynder
16. april 2003 - 02:20 Der er 9 kommentarer

ExIf fra JPG's

Hej

Jeg sider og bikser med at læse de informationer som alle digital cam's skriver i de billeder de tager (højde, bredde, lukke hastighed osv.)

Frameworket understøtter dette gennem System.Drawing.Bitmap objektet (PropertyItems metoden).

Men ligegyldigt hvilken datatype der står i filen, få jeg et array af System.Byte ud.

Det er nemt nok at konvertere det til ACSII, men det bliver straks være at stykke en 'Short', 'Rational' ud fra det byte array.

Er der nogen der kan hjælpe mig. Jeg har læst op på http://www.exif.org men jeg kan ikke finde nogen god beskrivelse på hvordan man konvertere dem til noget man kan bruge.

Håber der er nogen der kan hjælpe.
Avatar billede bigbenoy Nybegynder
16. april 2003 - 16:44 #1
Hmm.. det ser ikke ud til der er den store hjælp derud, det kan være der skal et eksempel på bordet.

Hvordan beregner jeg en 'LONG' (4 bit integer) ud fra følgende
arr(0) = 244
arr(1) = 7
arr(2) = 0
arr(3) = 0
Avatar billede bigbenoy Nybegynder
16. april 2003 - 16:44 #2
4 byte selvfølgeligt....
Avatar billede odegaard Nybegynder
01. juni 2003 - 23:45 #3
Hvis jeg husker rigtigt så er det:
1*0 + 2*0 + 4*7 + 8*244
Eller lidt mere generelt
(2^0)*arr(3) + (2^1)*arr(2) + (2^2)*(arr(3) +  (2^3)*(arr(3)
Avatar billede odegaard Nybegynder
01. juni 2003 - 23:45 #4
ups en mindre copy-paste fejl. Prøver igen:
(2^0)*arr(3) + (2^1)*arr(2) + (2^2)*(arr(1) +  (2^3)*(arr(0)
Avatar billede odegaard Nybegynder
01. juni 2003 - 23:46 #5
og så ser vi også lige bort fra de mange ekstra venstre-paranteser jeg fik lavet :-)
Avatar billede bigbenoy Nybegynder
02. juni 2003 - 18:41 #6
Hej Odegaard, jeg fedtede med det, og fandt en built-in funktion i frameworket (doh)

Men efter som det kun er dig der har svaret, så får du point.
Avatar billede bigbenoy Nybegynder
02. juni 2003 - 18:43 #7
eller... det kan man ikke når det er skrevet som en kommentar.
Avatar billede odegaard Nybegynder
02. juni 2003 - 19:04 #8
må man spørge hvilken funktion?
Avatar billede bigbenoy Nybegynder
02. juni 2003 - 19:32 #9
BitConverter.ToDouble blandt andet