Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 12:51 Der er 43 kommentarer og
1 løsning

J-builder!!

Jeg har fået af vide at jeg skal downloade Jbuilder for at kunne skrive java programmer!!

http://www.borland.com/jbuilder/

Det var dette link jeg fik.. Men hvad skal jeg downloade helt præcist!!
Avatar billede bbs Nybegynder
19. november 2000 - 12:52 #1
Avatar billede nutten Nybegynder
19. november 2000 - 12:53 #2
En af de tre filer på denne side, afhængig af hvad system du kører.

http://www.borland.com/jbuilder/foundation/

Man skal bare registrere sig...det nemt :)
Avatar billede bbs Nybegynder
19. november 2000 - 12:54 #3
Kig lige over dit svar...
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:00 #4
Du kan nu også nøjes med at downloade en compiler og skrive javakoden i en hvilken som helst editor.
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 13:03 #5
stig3>> Tell me!! Hvilken compiler skal jeg downloade og hvor kan jeg downloade den!?
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:05 #6
Fra suns hjemmeside:

www.sun.com

jdk1.3 hedder den

finder den lige.......
Avatar billede nutten Nybegynder
19. november 2000 - 13:06 #7
Ja, og så bruge fx. TextPad der understøtter java-syntax?
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:08 #8
Her var de (alt efter styresystem)

http://java.sun.com/j2se/1.3/download-linux.html

http://java.sun.com/j2se/1.3/download-windows.html

Bare kør installationen når du har downloaded. HUSK at tilføje mappen, som du installerer til i autoexec.bat som PATH. Dermed kan du compile og køre programmerne du laver alle steder fra.

Compile med:
javac programnavn.java

Herefter kør med:
java programnavn
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 13:11 #9
stig3>> Det der med autoexec må du lige forklare lidt bedre!! Hvad skal jeg redigere og hvordan gør jeg?
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:17 #10
åben C:\\autoexec.bat i en editor.

(gem originalen for en sikkerheds skyld som autoexec.bak)

find et sted hvor der står noget med PATH og tilføj c:\\jdk1.3 (eller det sted du har installeret)

autoexec.bat køre hver gang du starter windows. PATH fortæller hvilke steder styresystemet skal lede hvis filen du forsøger at køre ikke ligger i den aktuelle mappe.

Ellers paste din autoexec.bat her så skal jeg nok fortælle dig hvilke ændringer du skal foretage.
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 13:24 #11
mode con codepage prepare=((850) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys

Det skulle være min Autoexec.bat
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 13:29 #12
Og jeg har heller ikke fattet hvad jeg skal gøre.. med linket. Der står jo bare at man skal trykke på en af bannerne!!
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:29 #13
hmmmm

Er du sikker på at det er HELE din autoexec.bat ?

Min ser bla. således ud:

@ECHO OFF
PROMPT $p$g
set TEMP=C:\\DOS
mode con codepage prepare=((850) C:\\WINDOWS\\COMMAND\\ega.cpi)
mode con codepage select=850
keyb dk,,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys
PATH E:\\orawin95\\bin;C:\\WINDOWS;C:\\WINDOWS\\COMMAND;C:\\DOS;C:\\jdk1.3\\bin;

Den nederste PATH er den jeg mener. Jeg forstår ikke at der ikke er noget med windows i din, men ellers bare tilføj:

PATH C:\\jdk1.3;

efter keyb dk linien

Hvis det altså er der du har/vil installere compileren.
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:30 #14
Når du har foretaget ændringerne og installeret compileren er du nød til at genstarte før det har nogen effekt.

Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:31 #15
Under dette:

Download Java 2 SDK, v 1.3.0 Software for Windows 95 / 98 / 2000 / NT 4.0 (Intel Platform)

One large bundle (~30MB)
  Multiple disk size pieces (each ~1.44MB or less) These pieces cannot be installed individually; you must download all of the pieces and follow the installation instructions.

trykker du continue
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:34 #16
og derefter

på næste side: tryk ACCEPT
på næste side: tryk HTTP download
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 13:47 #17
Ja og så er det installeret og osse i autoexec. Hvad så jeg har lavet et lille program hallo1.java. hvad skal jeg gøre for at køre den?

Du skal nok få flere point hvis jeg får det til at virke!!
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 13:48 #18
// Filnavn = hallo1.java
// Bemærk at filnavnet skal have java som filtype.
// Dette program udskriver \"Jeg tænker, ergo er jeg\" på
// skærmen. Programmet kan ikke køre i en browser,
// det kræver tekstmode.

public class hallo1
{
  public static void main(String args[])
  {
    system.out.print(\"Jeg tænker, ergo er jeg\");
  }

Det er koden!
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:50 #19
du har genstartet ? Ellers gør det, for autoexec.bat ændringen virker første efter genstart.

gå ud i en dos prompt

find mappen med hallo1.java

skriv: javac hallo1.java
skriv: dir (se at hallo1.class er dannet)
skriv: java hallo1

Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 13:54 #20
ups:

javac filen ligger jo i bin-mappen

Din autoexec.bat skulle derfor rettes med:

PATH c:\\jdk1.3\\bin;
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 13:57 #21
Jegv har genstartet. Og prøvet at skrive det du skrev.. Men altså ikke mens jeg var ude af windows. Jeg åbnede bare en dos prompt inde i windows.

og jeg kunne ikke finde hallo1.class, og da jeg skrev java hallo1 arbejdede den ldt og skrev så en underlig fejlmeddelese.: Noget med Class def not found!!
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 14:06 #22
Okay hvor fedt den skrev det.. Men bare ikk æ ø å ..

men den kom osse med en fejl.. jeg skrev javac hallo.java og så skrev den lidt og så kom det der jeg tænker ergo er jeg

Cannot resolve symbol!!

Hvad er det?
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 14:09 #23
Det ved jeg ikke, men det lyder som om at du har ret med æøå-halløj

var det: javac hallo1.java du skrev ?

skulle du ikke køre den bagefter med: java hallo1 ?
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 14:11 #24
Prøv:

public class hallo1
{
  public static void main(String[] args)
  {
    system.out.print(\"Jeg tænker, ergo er jeg\");
  }

firkant paranteserne er flyttet
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 14:27 #25
Men det lyder som om at det fungerer. Held og lykke !!
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 14:39 #26
Nej jeg skulle kun køre den første!!
Avatar billede machholdt Nybegynder
19. november 2000 - 14:53 #27
Men den laver hele tiden den fejl med et eller andet cannot resolve symbol.. Hvad er det?
Avatar billede nutten Nybegynder
19. november 2000 - 15:00 #28
Sjovt... Jeg får ingen fejl ?
Avatar billede nutten Nybegynder
19. november 2000 - 17:01 #29
Har du ikke glemt noget med en CLASSPATH=sti til jdk 1.3 ?

Det plejer man da at skulle sætte.

Dette er vist nok i autoexec.bat, jeg kører NT.
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 21:25 #30
Har du flyttet [] i dit program ???
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 21:32 #31
Det gør nu heller ingen forskel for mig med []\'erne.....

1. Hvordan ser din autoexec.bat ud nu ?

2. Har du fulgt proceduren:
- javac Hallo1.java
- dir (se at hallo1.class er oprettet)
- java hallo1

3. Hvilke filer ligger i c:\\jdk1.3\\bin
Her skulle gerne ligge 25 programmer inklusiv java og javac.

Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 21:34 #32
Det er vel win95/98 du kører med ?
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 21:40 #33
Måske skulle du tilføje lib-biblioteket, som nutten nævner i autoexec.bat:

PATH C:\\jdk1.3; C:\\jdk1.3\\lib;
Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 21:40 #34
hov:

PATH C:\\jdk1.3\\bin; C:\\jdk1.3\\lib;

Avatar billede stig3 Mester
19. november 2000 - 22:13 #35
Den med lib skulle dog ikke være nødvendig efter Sun\'s mening.

Prøv at følg denne vejledning og se om det ikke skulle virke:
http://java.sun.com/docs/books/tutorial/getStarted/application/index.html
Avatar billede machholdt Nybegynder
20. november 2000 - 13:47 #36
Jo jeg kører 98. og jeg har tilføjet lib-biblioteket i autoexec!!
Avatar billede nutten Nybegynder
20. november 2000 - 13:48 #37
Mit svar er da ikke forkert ? men ok
Avatar billede stig3 Mester
20. november 2000 - 13:50 #38
Virker det så ?

Det lyder ikke ligefrem sådan - eller ?

Du har vel genstartet efter ændringen af autoexec ?

ellers så prøv med:
set PATH..........

Avatar billede machholdt Nybegynder
20. november 2000 - 14:42 #39
Ja jeg har genstartet.. Og det virker ikke med lib.. Det vil slet ikke køre!! altså med lib-biblioteket!

Avatar billede machholdt Nybegynder
20. november 2000 - 14:47 #40
Det der link.. Det virkede... og der lavede den osse classen!! Det har den nok ikke gjort ved de andre så!!
Avatar billede stig3 Mester
20. november 2000 - 16:36 #41
Hvis du kunne compile og køre det program, som var på linket er der gode chancer for at din compiler er sat korrekt op.

Jeg ved ikke hvor stærk du er i dos, men du kan jo se hvad der ligger i mappen ved at skrive dir. Så kan du se om den har lavet klassen. Det gør den kun, hvis compileringen er gået godt. Når du har compilet en hallo.java fil skal, der derefter BÅDE være en hallo.java og hallo.class i mappen. Når du så kører:
java hallo

..kører du faktisk hallo.class

Så hvis klassefilen ikke er blevet dannet kan den ikke køre programmet.

Derfor må næste bud være at der kunne være en fejl i det program du prøvede at køre.

Hvis det med lib ikke fungerede så slet den igen. Det skulle ikke være nødvendigt, hvis man ikke har sat CLASSPATH andetsteds i autoexec\'en.

Det virker fint hos mig uden.
Avatar billede mjensen Nybegynder
21. november 2000 - 21:15 #42
Hvis du vil være fri for alle disse fejlmedd.
Kan du downloade KAWA compileren, som du bare skal \"sætte op\" een gang ( meget nemt, kører uden dos )og skrive di kode her i.
Avatar billede billeschou Nybegynder
22. november 2000 - 14:57 #43
Desuden er det altså absolut heller ikke nødvendigt at have JBuilder for at kunne lave Java-programmer. Mindre kan sagtens gøre det
Avatar billede nutten Nybegynder
23. november 2000 - 11:39 #44
Prøv at tilføje et punktum til CLASSPATH

altså: set CLASSPATH = %CLASSPATH%;.