Avatar billede rosted Nybegynder
15. april 2003 - 11:16 Der er 16 kommentarer og
2 løsninger

Import af tekstfil

Jeg importer en tekstfil, f.eks.

"test1";"test2"
"1";"hej med dig"

ved hjælp af

DoCmd.TransferText acImportDelim, , "mintabel", "mintekstfil.txt", True

i Access 2000

Problemet er at den på nogle maskiner laver alle datatyper til hyperlink når den "gætter" datatyper. På andre maskinen fungerer det helt fint. Nogen forslag til hvilken indstilling som afgører dette ("Always use hyperlink no matter what"-funktionen :])?
Avatar billede rosted Nybegynder
15. april 2003 - 11:23 #1
Det skal lige siges at tabellen ikke findes i forvejen, så behøvede den jo ikke at gætte.
Avatar billede mugs Novice
15. april 2003 - 11:54 #2
Jeg har meget lidt erfaring med import af tekstfiler. Men et forslag kan være at importere til en temporær tabel, og derefter ved en tilføjelsesforespørgsel at overføre data til den rigtige tabel med korrekte felttyper.
Avatar billede rosted Nybegynder
15. april 2003 - 12:03 #3
Tabellen skal opbygges af importen og benyttes til at joine med en eksisterende tabel for at afgøre hvilke poster som skal slettes i denne. Da det virker langt de fleste steder mener jeg ikke at der skal laves om på måden det gøres på. Så vidt jeg kan se må det være en bug at den gætter alle felttyper til hyperlink. Spørgsmålet er om det er noget som kan rettes f.eks. i registry, så det bliver som på andre maskiner. Jeg har søgt på Msdn (januar '03) men har intet fundet.
Avatar billede mugs Novice
15. april 2003 - 12:06 #4
Det har du ret i. Når det fungerer på nogle maskiner, skal det fungere på alle. Jeg har ikke noget kvalificeret bud - Beklager.
Avatar billede rosted Nybegynder
15. april 2003 - 12:21 #5
Tak for budet. Andre?
Avatar billede mugs Novice
15. april 2003 - 12:23 #6
Benytter alle maskiner den samme version? Har du kontrolleret referencer på de "fejlramte" maskiner?
Avatar billede rosted Nybegynder
15. april 2003 - 12:32 #7
Ja det har jeg. De kører Windows 2000 med Access 2000, samme service packs på på begge. Jeg kan simpelthen ikke finde nogen forskel på dem.
Avatar billede rosted Nybegynder
15. april 2003 - 15:23 #8
Ok, nu har jeg så en maskine hvor det har virket, men er holdt op for ca. en uge siden, på trods af at intet er ændret. Der er da for mærkeligt.
Avatar billede terry Ekspert
15. april 2003 - 17:41 #9
Hyperlink? I dont see any reason why Access thinks your importing hyperlinks other than a semicolon is used as the seperator!
When you import the text file there is a button "Advanced" press this button and then follow the instructions. Here you can choose the data type for each field and also the Field Delimiter (;) You can also the the import specification. You may need to import this specification into the other databases.
Avatar billede rosted Nybegynder
16. april 2003 - 16:10 #10
Jeg benytter

DoCmd.TransferText acImportDelim, , "mintabel", "mintekstfil.txt", True

så der er ikke nogen advanced (faktisk via COM, men problemet opstår også når det gøres i Access), og jeg har desvære ikke mulighed for at benytte import specification. Ellers tak for budet.

Jeg vil prøve med en anden delimiter når jeg kommer tilbage fra ferie.
Avatar billede terry Ekspert
16. april 2003 - 19:14 #11
rosted>Yes I can see what method you use but the second paramater of the TransferText method CAN be used to sepcify an Import Specification. This is the parameter which is empty in your case. You must first make a specification before you can use it!
WHY can you NOT use an Import spec?

What do you mean here? There i sNO mention of this in the original question!
(faktisk via COM, men problemet opstår også når det gøres i Access), og jeg har desvære ikke mulighed for at benytte import specification
Avatar billede rosted Nybegynder
17. april 2003 - 11:17 #12
Det er sådan set også ligegyldigt for det oprindelige problem, for det opstår når jeg gør som beskrevet i det oprindelige spørgsmål. Der er tale om virkelig mange tabeller, og specifikationer vil ikke være specielt praktisk (selvom det måske ville løse problemet). Det der bare går mig på er at problemet kun opstår på nogle af ellers identiske maskiner. Så spørgsmålet er egentlig ikke hvad jeg kan gøre anderledes for at få det vil at virke, med hvad det er der gør at det ikke virker nu (altså at der kun kommer hyperlinks).
Avatar billede terry Ekspert
17. april 2003 - 11:57 #13
I have now played around with this on a number of PC's some with Access 2000 and others with XP and I find NO problems. The ONLY way I can get the data to be imported as a Hyperlink is to change the field type in the table to Hyperlink! So I suggest that you ensure that field types are TEXT and not hyperlink!
Avatar billede terry Ekspert
17. april 2003 - 12:02 #14
even if the field contains text which resembles a hyperlink, as long as the destination field is TEXT then the value is as text.
Avatar billede rosted Nybegynder
18. april 2003 - 09:52 #15
Jeg er ked af hvis jeg ikke har fået gjort det helt klart, og jeg sætter pris på din indsats, men der er ikke tale om tabeller som findes i forvejen. De bliver oprettet i selve importen, og slettet efter de er blevet benyttet. Jeg har ingen steder angivet at de skal være hyperlink, men for så vidt heller ikke at de skal være tekst. Almindeligvis kan den dog selv "gætte" det.
Avatar billede terry Ekspert
18. april 2003 - 11:09 #16
So when the table gets created the fields ARE hyperlinks? Why dont you just EMPTY the table after use and then re-use the same table, then you can set the field type to text. It may help!
Avatar billede rosted Nybegynder
18. april 2003 - 18:06 #17
Det kunne jeg formentlig godt gøre. Jeg overvejer det lige. Men som det er nu så er der sekventielt oprettet og nedlagt ca. 20 tabeller som alle blot heddet TEMPTABLE og som benyttes til at slette i eksisterende tabeller. Det ville nok kunne løses som du skriver, men det forklarer ikke hvorfor det kun er på nogle maskiner der kommer hyperlink. Men jeg tror ikke det kommer nogen direkte løsning problemet. Så tak for dine forslag.
Avatar billede terry Ekspert
19. april 2003 - 09:54 #18
selv tak.
If I had one of the PC's in my hands then it would help, otherwise I have no explanation.