Avatar billede lynggaard Nybegynder
18. november 2000 - 21:52 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fjerne link med javascript

Hejsa

Jeg har en side med et link f.eks.

<a href=\"nyside.html\" name=\"mitlink\">test</a>

I javaScript kan jeg ændre href\'en i link med f.eks.

document.getElementById(\"mitlink\").href = \"ny_side_2.html\";

men hvordan fjerner jeg href\'en helt, således at browseren ikke laver musecursoren om til en hånd

document.getElementById(\"mitlink\").href = ??????

Det skal bruges i en menu til at deactivere linket til den side man er på, og det er ikke muligt at genloade menuen

mvh
henrik
Avatar billede jumper Nybegynder
18. november 2000 - 21:56 #1
document.links.mitlink.outerHTML = document.links.mitlink.innerHTML;

/Thor
Avatar billede lynggaard Nybegynder
18. november 2000 - 22:57 #2
Virker hverken i IE 5 eller ns 6
Avatar billede jumper Nybegynder
18. november 2000 - 23:00 #3
Jo det gør ;)

/Thor
Avatar billede lynggaard Nybegynder
19. november 2000 - 01:00 #4
ikke hos mig

har du et komplet eksempel hvor det virker ?
Avatar billede lynggaard Nybegynder
21. november 2000 - 23:16 #5
Okay,

jeg kan få document.getElementById(\"mitlink\").outerHTML = document.getElementById(\"mitlink\").innerHTML

til at virke i ie5.5 men ikke i ns 6

3 spørgsmål:

1. Hvor er der noget documentation på innerHTML og outerHTML, jeg kan intet finde på w3c ?

2. Hvordan tilføjer jeg linket tilbage igen

3. hvordan får jeg det til at virke i ns 6 ?

mvh
henrik
Avatar billede jumper Nybegynder
22. november 2000 - 00:43 #6
1. Der er ingen dokumentation omkring inner/outerHTML hos W3C, det er en proprietær udvidelse som Microsoft lavede. Netscape har tilføjet den i NS6 fordi det nu engang er mere end praktisk at kunne indsætte uparset HTML i ens DOM. ;)

2. Du laver det til et link igen. Hvordan, kan gøres på mange måder, f.eks.

var link = document.createElement(\"A\");
link.href = \"whatever.html\";
document.getElementById(\"mitlink\").replaceNode(link);

3. NS6 understøtter innerHTML, men ikke outerHTML. Lav en textNode og erstat det gamle link med dette. F.eks. :

var oldText = document.getElementById(\"mitlink\").innerHTML;
var t = document.createTextNode(oldText);
document.getElementById(\"mitlink\").replaceNode(t);

/Thor
Avatar billede lynggaard Nybegynder
03. oktober 2002 - 21:12 #7
lukker spg. da ingen har kunnet svare