Avatar billede dikalup Nybegynder
17. november 2000 - 17:44 Der er 19 kommentarer

Hvordan laves et alias?

Hvordan kan jeg lave et alias til domænet eksempel.dk, sådan at når man skriver www.eksempel.dk så bliver man sendt automatisk videre til www.etellerandet.dk/her

??

Det er den dns server som følger med windows nt
Avatar billede bacardil Nybegynder
17. november 2000 - 17:47 #1
Ved ikke om du vil køre DNS helt selv eller?

http://www.eksperten.dk/spm/28071
Avatar billede bacardil Nybegynder
17. november 2000 - 17:47 #2
Eller om du mener..

Du skal lave et CNAME i din zone file for det domain:

alias CNAME min_host
www  CNAME min_host
ftp  CNAME min_host
Avatar billede bacardil Nybegynder
17. november 2000 - 17:53 #3
Og stå du og mangler DNS hostning kan du altid kontakte salg@web-sale.dk
Avatar billede bacardil Nybegynder
17. november 2000 - 17:58 #4
Og det kan jo også være du skal havde fat i IIS, men kommer lidt an på hvor dit prob. opstå henne..
Avatar billede dikalup Nybegynder
17. november 2000 - 19:04 #5
Jeg har min egen dns server, hvor jeg har et domæne eksempel.dk liggende. På det domæne ønsker jeg så at lave et webalias sådan at man kan skrive www.eksempel.dk for at komme et andet sted hen...normalt ved jeg godt man skal lave det med CNAME...men det er jo kun et alias for samme hos.... Jeg vil lave www.eksempel.dk være et alias som peger på www.etandetdomæne.dk/ogetbibliotek

Hvordan laver man et alias der peger på et andet domæne og et bibliotek på det andet domæne?
Avatar billede bacardil Nybegynder
17. november 2000 - 19:06 #6
øhhhh bruger du IIS?
Avatar billede bacardil Nybegynder
17. november 2000 - 19:10 #7
Eller du kender vel IIS godt nok..

Foreslå du laver en ny mappe i IIS også en index i www.blabla.dk/her og beder IIS pege direkte på index deri så virker det
Avatar billede twister10 Nybegynder
17. november 2000 - 23:06 #8
Hejsa !

Hvis du bare vil sende brugeren videre, så lav dog en HTML fil der forwarder videre til en anden adresse, jeg kan da paste koden ind her hvis det er det, så skal du ingen DNS ændringer lave, kun indsætte HTML filen hvor du tilpasser den nye adresse, er det det du vil ??
Avatar billede bacardil Nybegynder
18. november 2000 - 01:12 #9
Nåårrhhh skal du sende brugeren videre?

så lav denne fil på siden

__
<META HTTP-EQUIV=\"Refresh\" CONTENT=\"2; URL=http://adressen.dk\"><BODY>
<H3>Du sendes videre</H3>
Avatar billede bacardil Nybegynder
18. november 2000 - 01:13 #10
Du kan altid stille den til antal sek den det vare før man sendes videre..
Avatar billede twister10 Nybegynder
18. november 2000 - 09:55 #11
barcardil>> Din tyv :-)
Avatar billede langbein Nybegynder
09. januar 2001 - 20:44 #12
Ønsker du at www.eksempel.dk fortsatt skal stå øverst på adressefeltet slik at \"redirection blir skjult\" eller ønsker du at den nye adressen skal synes og stå øverst på siden ?
Avatar billede bantz Nybegynder
24. januar 2001 - 14:53 #13
DNS\'en skal sættes op til at pege til en webserver.
på den webserver hvor www.eksempel.dk ligger kan man sætte den op til at redirecte til en anden URL. Det er også IIS jeg snakker om her. Du skal bare højre clicke på mappen/domæne navnet i IIS. Her gå du så ind under \"home directory\" fanebladet, her kan du angive at istedet for at den skal pege på en lokal mappe skal den istedet redirectes (vidrestilles) til en anden url.

man kan så også i DNS\'en sætte www.eksempel.dk til at pege på den IP hvor det site der skulle redirectes til ligger. På den webservers sættes det site så op til også at svarer på forspørgsler på www.eksempel.dk

mvh.
Michael
Avatar billede chrr Nybegynder
26. januar 2001 - 01:37 #14
hej dikalup

når du har peget domænet på en server kan du hvis det er en apache server videredirigere med:

<VirtualHost xx.xx.xx.xx>  (ip)
DocumentRoot /home/httpd
ServerName www.eksempel.dk
Redirect / http://www.etellerandet.dk/her/
ErrorLog logs/eksempel.dk-error_log
TransferLog logs/eksempel.dk-access_log
</VirtualHost>

og ellers blot redirecte med en HTML fil som vist i de tidligere svar.

mvh
Christian
Avatar billede karstenh Nybegynder
21. maj 2001 - 00:00 #15
Hvis du kører IIS:
Opret et web-hotel der svarer på www.eksempel.dk. Tag egenskaber på dette, og bed serveren om at redirecte alle requests til www.etellerandet.dk/her.
Der er tre forskellige måder den kan gøre det på, afhængigt af hvilken løsning du vælger. De er dokumenteret i IIS.
Dette foregår i HTTP-headeren, og er mange gange hurtigere end de alternative muligheder, set fra brugerens side af. Det eneste han ser er, at adressen oppe barren ændrer sig mirakuløst, og siden åbner.
Avatar billede k_s Nybegynder
27. maj 2001 - 17:59 #16
Summar Summarum:

Det kan ikke lade sig gøre at oprette et DNS Alias der dirrigerer en bruger fra host.domæne.tld til host.domæne2.dk/subdir/

DNS fungerer kun på hostnavne - ikke subdirs.

For at løse denne specifikke opgave, kan du - som Banx & KarstenH foreslår:
1) oprette et alias der peger brugeren af www.eksempel.dk over på den nye webserver www.etellerandet.dk
2) opret det virtuelle domæne www.eksempel.dkwww.etellerandet.dk serveren, og lav den nødvendige redirect så brugeren smides ind i undermappe.

Mht. redirect:
Dette er et webserverspecifikt / HTML emne.
Jeg er sikker på at andre tidligere har stillet et ligende spørgsmål.

Mvh
Avatar billede k_s Nybegynder
27. maj 2001 - 18:20 #17
dette skulle være et svar
Avatar billede bunk Nybegynder
07. juni 2001 - 01:03 #18
Man kan ikke umiddelbart lave det trick med DNS alene.

Typisk ville man gøre det på en af to følgende måder:

1. Med en redirect fra www.eksempel.dk.
2. Med et rewrite regel, fx med mod_rewrite i Apache.

Jeg ville nok foretrække løsning nummer 2.
Avatar billede langbein Nybegynder
13. juni 2001 - 12:21 #19
Tilsvarende funksjonalitet kan også lages ut fra klientsiden ved hjelp av HTML eller JavaScript (dersom jeg har forstått problemstillingen rett. Domenet www.eksempel.dk, finnes allerede og det finnes tilgjengelig på nettet ? Dersom dette er tilfellet så blir det så et spørsmål om å \"fylle\" den eksisterende adresse med \"innhold\" fra et annet web område \"www.eksempel2.dk/subdomain\". Hvis problemstillingen er rett forstått så bør det være en forholdsvis grei sak å løse tingene på klientsiden vha HTML/JavaScript, slik at man altså faktisk slipper å tenke på DNS problematikken. Jeg gjentar mitt spørsmål fra 9 Januar 2001: \"Ønsker du at www.eksempel.dk fortsatt skal stå øverst på adressefeltet slik at \"redirection blir skjult\" eller ønsker du at den nye adressen skal synes og stå øverst på siden ? \"