Avatar billede je79ayps Novice
09. april 2003 - 18:09 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Oprettelse af site med PHP frames

Beklager den dårlige title, men jeg faldt lige over dette spg. http://exp.dk/spm/334733 og kunne godt tænke mig at vide mere om frames i PHP (hvis det da er det).

Jeg benytter pt. nedestående frameset - er det muligt at omskrive dette til PHP?

<frameset cols="*,640,*" framespacing="0" frameborder="no" border="0" noresize>
  <frame src="baggrund.php" name="baggrund" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
  <frameset rows="88,*,27" framespacing="0" frameborder="no" border="0" noresize>
    <frame src="oeverst.php" name="oeverst" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
    <frameset cols="6,150,10,468,6" framespacing="0" frameborder="no" border="0" noresize>
      <frame src="afstand-venstre.php" name="afstand" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
      <frame src="menu/index.php" name="menu" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
      <frame src="afstand-midten.php" name="afstand" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
      <frame src="forside/index.php?side=forside" name="hovedside" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
        <frame src="afstand-hoejre.php" name="afstand" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
    </frameset>
    <frame src="nederst.php" name="nederst" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
  </frameset>
  <frame src="baggrund.php" name="baggrund" frameborder="0" marginwidth="0" marginheight="0" scrolling="no" noresize>
</frameset>
Avatar billede tipsen Nybegynder
09. april 2003 - 18:59 #1
frames er noget som "sker" client-side - dvs. nede på brugerens computer - mens php er noget som sker server-side - dvs. på webserveren. Du kan sagtens blande brugen af de to, men skal ikke forvente at du kan "styre" dit framesystem vha. php!

Den fleksibilitet som framesystemet tidligere har givet dig, da du brugte html, kan du sagtens få med en alm. tabel og nogle php-scripts - jeg ved ikke om det er denne omskrivning du ønsker? Hvis det er tilfældet, skal du jo bare designe en tabel, som er magen til det framesystem du bruger og derefter include din php-scripts i de relevante celler!
Avatar billede spoonbender Nybegynder
09. april 2003 - 19:30 #2
Som tipsen siger, foregår php 100% på serveren. Den genererer blot en almindelig html-side som sendes til brugerens browser. Så du kan sagtens lave et php-script der sender alle dine frames til browseren, men det ville ikke umiddelbart gøre den store forskel.

Det du kan gøre, hvis jeg forstår spørsmålet rigtigt, er at lave et php-script der sender det ovenstående til brugerens browser. Alle dine frames er i forvejen php, ser det ud til.
Avatar billede je79ayps Novice
09. april 2003 - 19:45 #3
Mit problem er bl.a. siderne er lidt langsomme om at loade til at starte med og derfor kunne jeg tænke mig at prøve at omskrive det til PHP i stedet for.

Desuden har jeg også et problem med at printe korrekt fra mine frames uden at skulle åbne i et nyt vindue (en længere historie), så derfor kunne det være sjovt at se om jeg løste problemet ved at omskrive det.

Og da jeg så www.chokobear.frip.dk lænket og tjekkede kildekode kunne jeg umiddelbart ikke se at den var lavet med det sædvanlige frameset selvom der en frame i midten - det er sådan jeg gerne ville kunne omskrive mit nuværende frameset.
Avatar billede spoonbender Nybegynder
09. april 2003 - 20:02 #4
Nååååårh, på den måde :)
Det er der et par måder at gøre på (php er ikke en af dem. Som sagt laver den blot en almindelig side der sendes til browseren)
I dette tilfælde bruger han almindelig html og lidt CSS. Oppe i toppen af kilden har han det her:

        overflow-y: auto;
        scrollbar-3d-light-color: 000000;
          scrollbar-arrow-color: #ffffff;
          scrollbar-base-color: #000000;
          scrollbar-dark-shadow-color: #000000;
          scrollbar-face-color: #000000;
          scrollbar-highlight-color: #000000;
          scrollbar-shadow-color: #000000;

---

overflow-y definerer (så vidt jeg husker) hvordan siden skal opføre sig hvis der ikke er plads til alt inholdet. Normalt vil den bare forstørre tabel-cellen, men den kan sættes til at indsætte en scroll-bar i stedet. Resten af scroll-bar linjerne definerer vist bare udseendet af den. Men der er ingen egentlige frames på siden. Alternativt kan det vist også gøres vha. javascript, men det giver bare problemer med diverse browsere... Hader javascript... :D

Derudover vil jeg gerne ha' lov at protestere mod hans design...  Hvad er pointen i kun at bruge den midterste sjettedel af skærmen? :D
Avatar billede je79ayps Novice
09. april 2003 - 20:49 #5
Men hvordan kan man via CSS lave en frame i midten sådan som han har gjort? Der skal vel mere til end den overflow-y funktion?
Avatar billede spoonbender Nybegynder
09. april 2003 - 21:12 #6
Det er ikke en frame. Hvis du checker koden, så står det hele på samme side, uden nogen referancer til eksterne filer (som f.eks frames). Det er blot en table med en scrollbar.

vis du absolut vil bruge frames, kan du eventuelt lege lidt med iframes... Kan ikke helt huske syntaksen, og det virker ikke på visse browsere... Kan ikke anbefales...  :)
Avatar billede spoonbender Nybegynder
09. april 2003 - 21:19 #7
Ups, var vist ikke rigtigt opmærksom... Jeg svarede på hvordan du kan lave et lille vindue midt på siden, som han har gjort det, men jeg går ud fra at du også mente menuen? Den er der intet magisk ved. Den er bare sat ind på hver enkelt side... Fordi siden loader rimeligt hurtigt bemærker man det muligvis ikke, men den er bare en helt almindelig del af siden...
Avatar billede je79ayps Novice
09. april 2003 - 21:23 #8
OK, så dvs at jeg bare definere højde og bredde på en tabel og så indsætte overflow funktion samtidig og så skulle det give samme resultat?
Avatar billede spoonbender Nybegynder
09. april 2003 - 21:28 #9
jepper.. Hvis jeg forstår dig ret, og du altså bare vil have et tekstfelt med en scrollbar ligesom på chokobear.frip.dk... :)
Avatar billede je79ayps Novice
09. april 2003 - 21:31 #10
Ja, det er lidt svært at forklare, men jeg må prøve at lave ovenstående frameset i tabeller i stedet for. Jeg vender lige tilbage.
Avatar billede je79ayps Novice
10. april 2003 - 08:41 #11
Jeg tænkte på om det er muligt at fjerne scrollbaren vha. CSS?
Avatar billede tipsen Nybegynder
10. april 2003 - 09:51 #12
Hvorfor vil du fjerne folks mulighed for at scrolle?
Avatar billede je79ayps Novice
10. april 2003 - 10:00 #13
Avatar billede tipsen Nybegynder
10. april 2003 - 10:51 #14
Det gider jeg slet ikke hjælpe med - hader den slags - synes det er p**** irriterende...
Avatar billede je79ayps Novice
10. april 2003 - 11:08 #15
Hehe det virker nu meget godt egentligt.
Avatar billede tipsen Nybegynder
10. april 2003 - 11:17 #16
Understøtter det også scroll-hjulet på min mus eller fungerer det på en sådan måde, at jeg når besøger websitet skal undersøge en ny måde at scrolle på, da mit scroll-hjul ikke fungerer og den sædvanlige scroll-bar er væk? Fungerer det ydermere sådan at når jeg har fundet ud af, hvordan website-designeren synes jeg skal scrolle i stedet, så kan jeg kun scrolle i det tempo der var smart for designeren og ikke for læseren af teksten?
Avatar billede tipsen Nybegynder
10. april 2003 - 11:18 #17
-og hvad med piletasterne på tastaturet - kan jeg heller ikke bruge dem mere?

Jeg har ikke noget imod fancy/pæne løsninger - bare jeg ikke bliver stillet dårligere...
Avatar billede je79ayps Novice
10. april 2003 - 11:33 #18
Nej, jeg kender efterhånden godt din indstilling til tingene. =)

Lige på stående fod kan jeg faktisk ikke lige huske om man kan scrolle på siden eller bruge piletasterne, men jeg vil lige tjekke når jeg kommer hjem.

Grunden til at jeg bruger scriptet er fordi jeg har nogle små artikler hvor på jeg ikke ønsker at scrollbaren skal komme til at ødelægge designet. Da det er meningen man skal læse artiklerne online, så tror jeg ikke det gør noget at man ikke kan springe frem og tilbage som man selv ønsker det - så jo det er måske lidt det pæne frem for det brugervenlige, men jeg hader bare hvis scrollbaren f***** up i designet.
Avatar billede tipsen Nybegynder
10. april 2003 - 11:42 #19
je79: Fint nok - det er så bare et spørgsmål om man prioriterer design eller brugervenlighed højest - og det er jo en smagssag. Når dette er sagt, mener jeg faktisk at man kan fjerne scrollbaren med css - det er jo hvertfald muligt at styre i frames og vistnok også i css - kan bare ikke huske hvad "variablen" hedder!
Avatar billede je79ayps Novice
10. april 2003 - 11:54 #20
OK, tak for det - jeg prøver at oprette et spg i CSS kategorien.
Avatar billede je79ayps Novice
01. maj 2003 - 19:49 #21
tipsen>> læg lige et svar så får I lidt point...
Avatar billede tipsen Nybegynder
01. maj 2003 - 20:06 #22
nevermind.