Avatar billede zapzie Nybegynder
09. april 2003 - 16:30 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

MySQL/PHP/Apache - hvordan gør jeg?

Jeg har installeret Apache, PHP og MySQL. Nu vil jeg så til at lave en database og alt det, ud fra denne toturial: http://www.webcafe.dk/artikler/sql/opretdatabase/

Men hvor skal jeg skrive de ting for at oprette en database og det?
Avatar billede morw Nybegynder
09. april 2003 - 16:40 #1
I en mysql prompt:

skriv mysql -u root -p
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. april 2003 - 16:40 #2
installer phpMyAdmin til det, www.phpmyadmin.net, eller skriv dine MySQL-querys i php, og eksekver dem derfra
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. april 2003 - 16:41 #3
hehe, samtidig :-)
Avatar billede zapzie Nybegynder
09. april 2003 - 16:52 #4
skal jeg bare skrive:
<?php
create database Videobutik
create table Kunde
(
  Kundenr        integer,
  Navn            varchar(50),
  Tlf            integer,
  Udlejningskode  varchar(20)
)
?>

og så gemme den som fx mysql.php og så eksekvere den en gang ?
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. april 2003 - 17:01 #5
det nemmeste vil stadig være phpMyAdmin, der kan du oprette ved nogle klik, og syntaxen vises, så du får ideen til hvordan det virker
Avatar billede zapzie Nybegynder
09. april 2003 - 17:07 #6
Fatter ikke at sætte det op :/
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. april 2003 - 17:08 #7
www.webcafe.dk har en tutorial til det, prøv at kigge på den, det er ikke så slemt endda
Avatar billede zapzie Nybegynder
09. april 2003 - 17:14 #8
jo tak ... :D

Men !!! Hvad betyder:

$cfg['PmaAbsoluteUri'] direktivet SKAL være sat i konfigurationsfilen!

Your configuration file contains settings (root with no password) that correspond to the default MySQL privileged account. Your MySQL server is running with this default, is open to intrusion, and you really should fix this security hole.

eller hvad skal jeg ændre ?
Avatar billede zapzie Nybegynder
09. april 2003 - 17:21 #9
og hvis du lige ligger et svar, så kunne du få et par points! :D
Avatar billede spoonbender Nybegynder
09. april 2003 - 19:15 #10
Betyder at  du skal ind og pille ved phpmyadmin's config fil. (config.inc.php, tror jeg nok)
Begge dele er dog kun advarsler. Den med $cfg siger bare at du skal skrive den absolutte url i en af linjerne i cfg-filen, da det ellers i enkelte tilfælde ikke virker... Og den anden singer bare at du bør bruge en anden user end root af sikkerhedsårsager... Du kan oprette brugere i phpmyadmin på forsiden, og så  ændrer du bare cfg-filen til at bruge de nye oplysninger i stedet for root
Avatar billede spoonbender Nybegynder
09. april 2003 - 19:18 #11
Nåja, og hvis du selv vil styre det vha et php script, skal du bruge mysql_query($sql)
Hvor $sql er en string med mysql-kommandoen (I det ovenstående tilfælde, "create database ............... og så videre"...
Avatar billede ztyxx Nybegynder
09. april 2003 - 21:42 #12
$cfg['PmaAbsoluteUri'] skal være den adresse som phpmyadmin ligger, hvis det er på din egen maskine, og du har en mappe i htdocs, der hedder phpmyadmin, så skal
$cfg['PmaAbsoluteUri'] = "http://127.0.0.1/phpmyadmin"
hvis altså du bruger 127.0.0.1 ellers kan localhost vist også bruges
Avatar billede ztyxx Nybegynder
27. april 2003 - 21:51 #13
takker for point :-)