Avatar billede kol Nybegynder
07. april 2003 - 22:58 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Sortering efter dato

Jeg har en medlemsliste, som jeg gerne vil sortere efter måmed og dag. Jeg kan godt sortere efter fødselsdag incl. årstal, men jeg vil også gerne kunne sortere uden at årstallet regnes med.
Jeg bruger kort dataoformat i min tabel. Dén bruges i en forespørgsel, som så igen bruges i en rapport.

Det er sikkert ganske enkelt, når bare man véd hvordan.

MS Access 2000

Hilsen KOL
07. april 2003 - 23:03 #1
Prøv at lave en ny kolonne i din forespørgsel, som f.eks. ser således ud:
Føsdag:Format(Fødselsdag;"mmdd")

Herefter sorterer du efter denne nye kolonne.

Du skal være opmærksom på, at du skal definere soreteringsrækkefølgen eksplicit i rapporten (under Gruppering og sortering). Det er ikke nok at sortere den underliggende forespørgsel.

mvh
Thomas
Avatar billede kol Nybegynder
07. april 2003 - 23:07 #2
Thomas

Hvorfra får den nye kolonne sine data?
Jeg vil jo kun have eet indput vedr. fødselsdag.
Måske jeg behøver lidt ABC-vejledning.

Hilsen KOL
07. april 2003 - 23:09 #3
:o)

Jeg går ud fra, at du har et felt i tabellen, som hedder Fødselsdag??

Det er dette felt, som refereres til i sætningen:
Føsdag:Format([Fødselsdag];"mmdd")

Hvis dit datofelt hedder noget andet, udskift det da.
Avatar billede kol Nybegynder
07. april 2003 - 23:20 #4
Ja, der er en kolonne "Fødselsdag" i tabellen. Og også i forespørgslen.
Men kan jeg selv uden videre lave en kolonne i forespørgslen uden at den er hentet fra en tabel?
Jeg har prøvet: Kolonne "Føsdag" kan laves, men hvor kommer "Føsdag:Format([Fødselsdag];"mmdd")" ind i billedet?
Forespørgslen protesterer, når jeg sætter det ind i "Kriterier"

KOL
07. april 2003 - 23:23 #5
Der skal ikke stå noget i kriterier.
Du laver simpelthen en ny kolonne ved at skrive sætningen i øverste linie i forespørgselsgitteret.
Kolonnen kommer til at hedder "Føsdag" og vil indeholde værdien af feltet [Fødselsdag] - blot formatteret så man kun får måned og dag (f.eks.: 1023 for 23 oktober)
Avatar billede kol Nybegynder
07. april 2003 - 23:35 #6
Jeg kopierer hele sætningen ind i en ny kolonne og i øverste linie, som hedder "Felt"
Næste linie "Tabel" lader jeg være tom.
"Sortér" linien er sat til "Stigende"
Der er vinget af i linie "Vis"

Så hedder kolonnen "Føsdag:Format([Fødselsdag];"mmdd")"
Og når jeg forlader "Designvisning" Spørger den om parameterværdi til "Fødselsdag". Dét jeg skriver forslagsboksen står så i alle linier i forespørgslen.
Den trækker med ander ord ikke DDMM ud.
Indputmasken er iøvrigt DD-MM-YY

KOL
Avatar billede kol Nybegynder
07. april 2003 - 23:37 #7
Men der oprettes godtnok en ny kolonne med overskriften "Føsdag" i forespørgslen, når den er i normalvisning.
Så du er på sporet, ser det ud til.

KOL
07. april 2003 - 23:38 #8
Er Fødselsdag stavet præcis som i tabellen?
Avatar billede kol Nybegynder
07. april 2003 - 23:45 #9
Bingo!
"Fødselsdato"

Den lille detalje med den store virkning.
Burde jeg kunne resonnere mig til, men det er nok for sent på dagen.

Tak For hjælpen.

God nat

KOL
Avatar billede skovgaard3 Nybegynder
08. maj 2003 - 00:34 #10
Det kan gøres mere elegant.
I enden af sql-sætningen skriver du bare:
"ORDER BY MONTH(fødselsdato), DAY(fødselsdato)"

Hilsen Claus
Avatar billede kol Nybegynder
08. maj 2003 - 07:26 #11
Hej Claus!

Man tænker så godt om natten.
Tak for tippet. Jeg prøver det snart.

Hilsen KOL