Avatar billede cogitans Nybegynder
31. marts 2003 - 15:03 Der er 83 kommentarer og
1 løsning

Server og JSP

Skal der installeres en speciel server, for at JSP-sider kan håndteres?
Problemet er, at det er nogle JSP-sider til et sygehus. De har en server kørende med en hjemmeside udad til. Hvis de har dette, er det så ikke tilstrækkeligt for, at udvidelser med JSP-sider fungerer? Og er denne server egentlig nødvendig for, at de fungerer? (det ville jeg jo umiddelbart tro...)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:06 #1
Ja.

JSP kræver en JSP/SServlet engine.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:06 #2
Eksempler på standalone JSP/Servlet engines:
  Tomcat
  Resin
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:07 #3
Eksempler på fulde J2EE app-server som inkluderer JSP/Servlet engine:
  WebLogic
  WebSphere
  JBoss
Avatar billede cogitans Nybegynder
31. marts 2003 - 15:08 #4
så jeg skal altså vide, hvilken server de har til at køre nu, for at jeg kan være sikker på, om de kan køre JSP-sider?

Kan man så godt få adgang til disse JSP-sider gennem intranettet i huset?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:09 #5
Man kan godt sætte en normal web-server som Apache eller IIS
foran sin JSP/servlet engine.

Så skal man bruge en connector til web-serveren.

Apache MOD_JK kan f.eks. connecte en Apache til Tomcat (og andre
der er kompatible med Tomcat).
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:11 #6
Hvis netværks konfigurationen (diverse firewalls) tillader
connection så har man adgang til JSP siderne.

Normalt er der ikke de store restriktioner på intranet. men sådan
noget skal naturligvis undersøges i et konkret tilfælde.

Man skal også beslutte sig for om man vil køre JSP/servlet
engine på port 8080 eller på port 80 eller have en web-server
foran på port 80.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:12 #7
Cogitans:
Download Resin fra www.caucho.com den findes også i en udgave der kan æde J2EE sider.

Den er meget nem at sætte op til at køre med JSP sider, og behersker selvfølgelig også servlets og lignende.

Det er et prof. stykke software, som er gratis at anvende til private forhold, til prof. opgaver skal man betale for en licens, men det er det bestemt værd.
Det lider ikke af de problemmer f.eks. Tomcat gør, som dårlig dokumentation osv.
Avatar billede cogitans Nybegynder
31. marts 2003 - 15:12 #8
uha da. Det lyder avanceret...?
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:12 #9
Resin kan du kører helt alene på port 80, så klarer den både html og jsp sider uden problemmer.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:13 #10
Resin er MEGET let at sætte op.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:14 #11
disky>

Jeg kender ingen JSP/servlet engines som ikke kan konfigureres til
at køre på port 80  eller ikke kan vise både HTML og JSP sider.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:16 #12
jamen tillykke med det, du har lige scoret endnu en posting på experten.

Du ved godt du ikke for point for antal postings ikke ?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:20 #13
Det er faktisk ret vigtigt.

Ellers kunne nogen jo få den tro udfra din post, at det var noget
specielt godt ved Resin.

Hvilket det jo altså ikke er. Det er noget som alle kan.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:23 #14
cogitans>

Hvis du skal have noget 100% gratis, så er Tomcat et oplagt valg.

Hvis du skal have noget kommercielt, så er de oplagte muligheder:
  Caucho Resin - 500 USD
  BEA WebLogic Express - 499 USD
  Borland Enterprise Server Web Edition - 399 USD

De 2 sidste er neddroslede web-only versioner af firmaernes
fulde J2EE produkter.

[priser fra TSS matrix]
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:27 #15
Tomcat er valget hvis du vil havde et besværligt og langsom produkt.

Skal du have et prof værktøj, må man enten bruge det kun non kommercielt, eller betale den lille pris et ordentligt produkt koster.

p.s. Besa og Borlands produkter er meget tunge i det.
Avatar billede cogitans Nybegynder
31. marts 2003 - 15:29 #16
jo, det skal være noget gratis software. Men er Tomcat ligeså nem at sætte op?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:32 #17
Fra en developer synsvinkel - ja.

Du downloder en ZIP, unzipper, kører startup scriptet
og Tomcat kører.

Det kan ikke gøre meget nemmere.

Jeg har ikke erfaring med produktions opsætning, hvor sikkerhed
og performance skal sættes op efter formålet.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:32 #18
nej bestemt ikke

Resin og også helt gratis hvis du ikke bruger den kommercielt.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:33 #19
Arne, ja lige indtil du vil rette det mindste så kommer problemmerne.

Tomcat er IKKE ligeså let at sætte op, heller ikke fra en udviklers synspunkt.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:34 #20
Men prøv dem begge to så opdager du hurtigt hvorfor noget software koster penge og andet ikke gør.

Man får hvad man betaler for i 99% af tilfældene.
Avatar billede cogitans Nybegynder
31. marts 2003 - 15:34 #21
Okay - det lyder da også meget nemt så.

Og "ja" - det skal være 100% gratis, da der ikke er tanker om at investere penge i det...
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:37 #22
Det afhænger igen af om det er kommercielt eller ej.

Tomcat kan da uden tvivl bruges, men det fører flere problemmer med sig.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:39 #23
tro mig Tomcat er sjældent som arne forsøger at gøre det til, for så skal den lige arbejde sammen med Apache, i en speciel virtual host configuration osv.
Og så ramler balladen ned over dig.
Avatar billede cogitans Nybegynder
31. marts 2003 - 15:41 #24
det må nok komme an på en prøve så...:-)
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:41 #25
disky>

#Tomcat er IKKE ligeså let at sætte op, heller ikke fra en udviklers synspunkt

er jo noget vrøvl.

Man skal slet ikke sætte noget som helst op. Tomcat virker out-of-the-box.
Avatar billede hsg Nybegynder
31. marts 2003 - 15:43 #26
Synes da nok Tomcat kan køre alene uden Apache??
Bruger nu selv Orion  - og ja!
Den er også gratis hvis du ikke bruger den kommercielt
og ja! Kører også out-of-the-box
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:44 #27
arne:
Ja vi har opdaget du er forelsker i Tomcat, men det du siger er noget totalt ævl.

Prøv at sæt tomcat op til at virke specifikt på nogle sites ikke på andre, osv. Og det forventer du at bilde folk ind den bare kan OutOfTheBox, helt ærligt nu er du sgu ude på dybt vand.

Hold dig venligst til realiteterne.

Som en anden tråd nævnte, hvad med J2ee, han havde åbenbart problemmer med J2ee sammen med Tomcat, men du siger det bare virker.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:45 #28
Hsg:
Orion er uden tvivl også et bedre produkt end Tomcat, ingen tvivl om det.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:47 #29
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:52 #30
Arne du er ligesom en flue om morgenen, du forstår ikke en hentydning, helt ærligt hvor gammel er du egentligt ?

De 3 første er om samme mands problem, jeg har i den tid jeg har været på experten fået nok de første 10 til at skifte og alle bortset fra mik28 har sagt at Resin er et bedre og lettere produkt at havde med at gøre.

Men i modsætning til dig, skal jeg ikke bruge links til at understrege min påstand, jeg har ikke det samme behov for den slags som du har.

Så helt ærligt grow up.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 15:56 #31
disky>

#Prøv at sæt tomcat op til at virke specifikt på nogle sites ikke på andre,
#osv. Og det forventer du at bilde folk ind den bare kan OutOfTheBox, helt
#ærligt nu er du sgu ude på dybt vand.

1)  Det har vist ikke meget med udvikling at gøre.

2)  Jeg formoder at det gøres rimeligt ens i både Tomcat og Resin. Man
    retter i en fil. Tomcat bruger en fil kaldet server.xml, mens Resin
    bruger resin.conf ...
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 15:59 #32
Jamen hov, hvis man retter i en fil er det jo IKKE som du siger OutOfTheBox !!
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 16:03 #33
Helt korrekt.

Men læs:
  - hvad jeg oprindeligt skrev
  - #1
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 16:04 #34
Tomcat virker out-of-the-box for development.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 16:06 #35
Hvis du kan leve med den predefinerede setup ellers er du på spanden, og skal bøvle med til tider besværlig setup.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 16:08 #36
Og der er mange specielt amatør udviklere, som udvikler på den server der kører live med deres site, bare under f.eks. et subdomæne.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 16:38 #37
I det tilfælde ville jeg nok foreslå at man udnyttede V'et i JVM
og kørte 2 instanser af sin JSP/servlet engine på hver sin port.
Avatar billede disky Nybegynder
31. marts 2003 - 16:47 #38
Og det ændrer ikke det mindste på at man skal sætte det op, hvilket det oftest i små projekter er udvikleren der skal gøre.

Og opsætning af 2 instancer kræver igen man piller i config filerne, hvilker viser at det kun er OutOfTheBox i få særlige tilfælde.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 16:55 #39
Jeg håber godt nok ikke at situationer hvor udvikleren har en
dedikeret udviklings-maskine er særlige tilfælde.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. marts 2003 - 20:27 #40
Og for at understrege at jeg ikke er den eneste der kunne
finde på at bruge Tomcat:
  http://www.sdtimes.com/news/063/story2.htm
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 10:44 #41
Hvor kan jeg så downloade TomCat fra, så man bare kan unzippe det, og det efterfølgende bare kører glat?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 10:51 #42
Tomcat hører hjemme på:
  http://jakarta.apache.org/tomcat/index.html

Selve download siden for p.t. nyeste version 4.1.24 er:
  http://jakarta.apache.org/builds/jakarta-tomcat-4.0/release/v4.1.24/bin/
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 10:52 #43
Jeg troede iøvrigt at du allerede brugte Tomcat ?
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 10:56 #44
Ja, det gør jeg også. Altså det vil sige, at det er det eneste, som vi er blevet introduseret for. Det kunne jo være, at der fandtes andre programer, som var mere atraktive for mit projekt her. Det var derfor, at jeg postede dette spørgsmål. Og så for at finde ud af, hvordan man sætter serveren (TomCat) op...?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 11:12 #45
For at teste JSP sider og support klasser burde:
  download
  unzip
  startup
  deploy din web app
være OK - uden at røre server.xml.

Du vil typisk først skulle til at røre ved server.xml når du skal
igang med mere produktions orienterede ting:
  ændre porte
  lave virtuelle hosts
  enable SSL (HTTPS)
og den slags.

server.xml er iørvigt ikke specielt svær at rette i - det meste
står såmænd forklaret i kommentarerne.

Der er faktisk også en pæn mængde dokumentation med Tomcat.

Problemet med dokumentationen i Tomcat er at den scorer 03 i
strukturering og læse-venlighed. Det er dokumentation som er
skrevet af flere forskellige udviklere og stykket sammen.

Resin dokumentationen er helt anderledes og man kan tydeligt se,
at det er et firma der leverer et produkt til nogle kunder der
betaler for det.
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 11:25 #46
Når jeg kører det, så står der dette:

Apr 1, 2003 11:21:17 AM org.apache.commons.modeler.Registry loadRegistry
INFO: Loading registry information
Apr 1, 2003 11:21:17 AM org.apache.commons.modeler.Registry getRegistry
INFO: Creating new Registry instance
Apr 1, 2003 11:21:18 AM org.apache.commons.modeler.Registry getServer
INFO: Creating MBeanServer
Apr 1, 2003 11:21:20 AM org.apache.coyote.http11.Http11Protocol init
INFO: Initializing Coyote HTTP/1.1 on port 8080
GlobalResourcesLifecycleListener: Exception creating UserDatabase MBeans for Use
rDatabase
javax.management.MalformedObjectNameException: Missing value in properties list
        at javax.management.ObjectName.createPropertiesMap(ObjectName.java:222)
        at javax.management.ObjectName.parse(ObjectName.java:93)
        at javax.management.ObjectName.<init>(ObjectName.java:43)
        at org.apache.catalina.mbeans.MBeanUtils.createObjectName(MBeanUtils.jav
a:1608)
        at org.apache.catalina.mbeans.MBeanUtils.createMBean(MBeanUtils.java:761
)
        at org.apache.catalina.mbeans.GlobalResourcesLifecycleListener.createMBe
ans(GlobalResourcesLifecycleListener.java:299)
        at org.apache.catalina.mbeans.GlobalResourcesLifecycleListener.createMBe
ans(GlobalResourcesLifecycleListener.java:223)
        at org.apache.catalina.mbeans.GlobalResourcesLifecycleListener.createMBe
ans(GlobalResourcesLifecycleListener.java:181)
        at org.apache.catalina.mbeans.GlobalResourcesLifecycleListener.lifecycle
Event(GlobalResourcesLifecycleListener.java:149)
        at org.apache.catalina.util.LifecycleSupport.fireLifecycleEvent(Lifecycl
eSupport.java:166)
        at org.apache.catalina.core.StandardServer.start(StandardServer.java:218
3)
        at org.apache.catalina.startup.Catalina.start(Catalina.java:512)
        at org.apache.catalina.startup.Catalina.execute(Catalina.java:400)
        at org.apache.catalina.startup.Catalina.process(Catalina.java:180)
        at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke0(Native Method)
        at sun.reflect.NativeMethodAccessorImpl.invoke(NativeMethodAccessorImpl.
java:39)
        at sun.reflect.DelegatingMethodAccessorImpl.invoke(DelegatingMethodAcces
sorImpl.java:25)
        at java.lang.reflect.Method.invoke(Method.java:324)
        at org.apache.catalina.startup.Bootstrap.main(Bootstrap.java:203)
Starting service Tomcat-Standalone
Apache Tomcat/4.1.24
Apr 1, 2003 11:21:27 AM org.apache.coyote.http11.Http11Protocol start
INFO: Starting Coyote HTTP/1.1 on port 8080
Apr 1, 2003 11:21:28 AM org.apache.jk.common.ChannelSocket init
INFO: JK2: ajp13 listening on /0.0.0.0:8009
Apr 1, 2003 11:21:28 AM org.apache.jk.server.JkMain start
INFO: Jk running ID=0 time=0/31  config=C:\Program Files\Apache Group\Tomcat 4.1
\conf\jk2.properties

Er det fordi, at jeg ikke har lagt mine JSP-sider ind endnu?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 11:31 #47
Nej.

Jeg prøver lige at downloade 4.1.24 (jeg er stadig på 4.1.18).

Hvilken JDK bruger du ?

Har du taget "normal versionen" eller "JDK 1.4 versionen" ?
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 11:31 #48
Næh, den fungerer da vist fint nok. Jeg kan i hvert fald godt køre nogle medfølgende eksempler - JSP-sider...
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 11:32 #49
Huh - jeg bruger Sun One Studio (hvad det så indebærer). Er det ikke 1.4 ?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 11:36 #50
Du kan se hvad den bruger under opstart.

Min siger:

C:\jakarta-tomcat-4.1.24\bin>startup
Using CATALINA_BASE:  ..
Using CATALINA_HOME:  ..
Using CATALINA_TMPDIR: ..\temp
Using JAVA_HOME:      C:\jdk1.3.1
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 11:37 #51
Og jeg får selvfølgelig ikke fejlen ("normal version" + JDK 1.3.1).
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 11:45 #52
Den fejl du får er iøvrigt en JMX fejl og bør derfor ikke påvirke
kørsel af JSP sider og servlets.
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 11:45 #53
Men derfor skal den naturligvis findes alligevel.
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 11:48 #54
Jeg bruger vel 4.1...det hedder bibliotekket i hvert fald.
Får jeg da den fejl?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 12:11 #55
Det er version 4.1.24 af Tomcat, men dem bruger JDK (alias Java SDK).

Med fejl hentydede jeg til:
GlobalResourcesLifecycleListener: Exception creating UserDatabase MBeans for Use
rDatabase
javax.management.MalformedObjectNameException: Missing value in properties list
        at javax.management.ObjectName.createPropertiesMap(ObjectName.java:222)
        at javax.management.ObjectName.parse(ObjectName.java:93)
        at javax.management.ObjectName.<init>(ObjectName.java:43)

som er en JMX fejl.
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 12:16 #56
Okay...?
Før jeg installerede TomCat brugte jeg JDK 1.4.1 eller 2.
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 13:24 #57
Hvor skal jeg lægge mine JSP-sider hen, så jeg kan køre dem gennem TomCat?
f.eks.:
//localhost:8080/test.jsp
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 13:27 #58
JDK 1.4.1 er helt OK.

Det nemmeste er at kopiere sin web app ind.

D.v.s at du får:

webapps\test\WEB-INF\web.xml
webapps\test\test.jsp

Så virker:
  http://localhost:8080/test/test.jsp

[husk den dummy web.xml]
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 13:29 #59
Hvad mener du med:

[husk den dummy web.xml]

?
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 13:32 #60
Når jeg gør det, så skriver den:

type Status report

message /test/Operator.jsp

description The requested resource (/test/Operator.jsp) is not available.

Og stien, jeg kører den i, er:
http://localhost:8080/test/Operator.jsp

og filen ligger:
C:\Program Files\Apache Group\Tomcat 4.1\webapps\test\WEB-INF\Operator.jsp
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 13:36 #61
den skriver noget med "Unable to compile class for JSP". Det må jo være de javaclasser, som jeg benytter. Hvor skal disse så lægges?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 13:36 #62
Den skal ikke i WEB-INF.

C:\Program Files\Apache Group\Tomcat 4.1\webapps\test\Operator.jsp
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 13:38 #63
og hvor skal jeg så lægge mine javaclasser? I samme bibliotek under mappen "Classes"? (de er en del af package "classes")
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 13:38 #64
Med dummy web.xml mener jeg en web.xml med indhold som:

<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE web-app PUBLIC "-//Sun Microsystems, Inc.//DTD Web Application 2.3//EN" "http://java.sun.com/dtd/web-app_2_3.dtd">
<web-app>
</web-app>

[web.xml bruges primært af servlets]
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 13:39 #65
En klasse MinKlasse i pakken minpakke skal ligge i:

C:\Program Files\Apache Group\Tomcat 4.1\webapps\test\WEB-INF\classes\minpakke\MinKlasse.class
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 13:40 #66
Hvis du bruger jar-filer f.eks. xjdbcdriver.jar så skal den ligges i:
C:\Program Files\Apache Group\Tomcat 4.1\webapps\test\WEB-INF\lib\xjdbcdriver.jar
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 13:42 #67
Nu skriver den:

type Status report

message /jsp/test/Operator.jsp

description The requested resource (/jsp/test/Operator.jsp) is not available.
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 13:44 #68
skal jeg ikke tilføje bibliotekket "test" i en fil et-eller-andet sted, så TomCat ved, at dette bibliotek også er gyldigt?
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 13:44 #69
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 13:46 #70
Nej.

Du opretter directory under webapps, genstarter Tomcat og så
skal det virke.

Man kan også gå ind og og begynde at rette i server filer. Men det
er der ikke nogen grund til. Og giver bøvl når man opdaterer server og den slags.
Avatar billede cogitans Nybegynder
01. april 2003 - 13:49 #71
aaarh, nu fungerer det. Før skrev jeg http://localhost:8080/examples/jsp/test/Operator.jsp
og nu skriver jeg
http://localhost:8080/test/Operator.jsp
en dum overseelse fra min side...
Avatar billede arne_v Ekspert
01. april 2003 - 13:52 #72
Det gode ved copy-struktur ind approachet er at det er så nemt at
opdatere din server.

Når Tomcat 4.1.25 komemr så downloader du den, unzipper i et directory ved
siden af, copierer under-træet med din web app fra 4.1.24 webapps
til 4.1.25 webapps og laver startup.

[den helt forkromede løsning er at pakke sine ting ned i en war-fil og
deploye ene fil]
Avatar billede arne_v Ekspert
22. maj 2003 - 22:34 #73
cogitans>

Tid at lukke spørgsmålet ?
Avatar billede warpgiga Nybegynder
30. maj 2003 - 20:14 #74
Hr. Disky >> Tomcat er sgu fed nok, og out-of-the-box indbefatter altså også at man skal unzippe, og klikke på startup.bat!!

Jeg går udfra at man kan editere hele server.xml via et GUI i Resin, siden er du er så forhippet over at skulle editere en simpel xml fil.

Cogitans: Måske skulle du læse dig igennem et par JSP kurser/tutorials, så får du svar på det meste af det du spørger om ;)
Avatar billede disky Nybegynder
31. maj 2003 - 01:53 #75
warpgiga:
Ligesom flere andre i dette forum udtaler du dig uden praktisk erfaring med produkterne, så hvis du ikke kan være seriøs så tag og bland dig udenom!

Kig i dette forum så vil du se at i de fleste tilfælde er folk der har haft tomcat problemmer skiftet til Resin og er særdeles tilfredse !

Tomcat kan bruges, men ligeså snart du ikke kan bruge deres outofthebox er du tit meget på dybt vand.
Avatar billede skwat Praktikant
31. maj 2003 - 02:05 #76
disky,
Hvad pisser dig sådan af? Har du aktie i en og eller anden j2ee server?

folk sige (i fri citat):
Den virker OutOfTheBoks, hvis du bare skal bruge den til at udvikle, men har ikke nogen særlig erfaring med den i produktion.
Du svare (Også i frit citat):
DØD FANDEN OG VOLD, den virker sku ikke outoftheboks, lige så snart man skal ændre i konfig. så pisser lortet i bukserne, hvor gammel er du, du er fyldt med løgn etc.

Teknisk set siger i det samme, bort set fra at du har en håndfuld eder med.

Det der sker her, er at du ser rødt, som et lille barn, over ordet Tomcat.

klap lige hesten.

./Skwat som har en tomcat server stående i produktion, dog ikke opsat af ham selv, men den spiller bare der ud af.
Avatar billede disky Nybegynder
31. maj 2003 - 02:20 #77
Skwat:
Tomcat er et gratis produkt som godt kan bruges og nogle folk gør det også, men hverken i performance eller lethed kan det måle sig med prof. produkter, som f.eks.
Resin
Websphere
Oracle 9ias
osv.

Til folk der skal lave en JSP server som skal bruges til kommerciel, men som ikke vil betale for et produkt, er tomcat fint.
Men vil man havde lidt mere end bare noget der kan komme til at virke, ja så koster det penge.

Du indrømmer selv du bruger tomcat men du ikke selv har sat den op, hvordan kan du så udtale dig om hvor let/svær den er at sætte op til andet end bare dens outofthebox opsætning ?

Jeg ser ikke rødt når jeg hører ordet tomcat, jeg hjælper en gang imellem folk med at sætte den op hvis de af den ene eller den anden årsag ikke vil havde et kommercielt produkt, så jeg kender rigeligt til besværet med ikke standard opsætning osv. Jeg advarer bare folk om det besvær de kan løbe ind i med Tomcat, og som de med andre produtker ville kunne undgå.

Angående jeres produktions server prøv at installer et kommercielt produkt istedet og lav performance testing af det og se hvad der er hurtigst. (ps. selvfølgelig skal i ikke ominstallere jeres nuværende maskine men bruge en identisk).
Avatar billede warpgiga Nybegynder
31. maj 2003 - 02:44 #78
Disky: Jeg har skam praktisk erfaring med Tomcat. Har ikke erfaring med Resin, med med mange andre J2EE Servere. Desuden har jeg ikke i sinde at blande mig udenom i dette åbne forum, når du på så klart og tydeligt skriver noget vås.. imho.. Den måde du snakker om Resin, fik mig til at tro at du var ansat i firmaet, ikke desto mindre er det da flot at du gør god reklame for noget du synes er et godt produkt..
Avatar billede disky Nybegynder
31. maj 2003 - 02:48 #79
Jeg er ikke ansat ved Caucho eller har det mindste med dem at gøre, jeg synes bare deres produkt på mange områder er lysår foran tomcat.

Det jeg mente med manglende erfaring er manglende Resin erfaring.

Der var skam også engang hvor jeg syntes Tomcat var det ypperligste i lowend JSP servere, lige indtil jeg prøve resin og så hvordan den løste mange af vores problemmer med det samme.
Avatar billede warpgiga Nybegynder
31. maj 2003 - 02:58 #80
Disky: Fair nok, jeg har også prøvet kommercielle servere som kunne siges at være "lysår" foran, mht GUI, ekstra features, integration, load-balancing m.m.

Jeg har dog lært af bitter erfaring, og udvikler nu mine ting på en Tomcat platform, med henblik på at de skal kunne afvikles på så mange appservere som muligt, med så lidt ekstra kode. Jeg vil altså nødigt lave en løsning som kun fungererer med Resin og ikke Tomcat (det behøver ikke være out-of-the-box, jeg sælger kun custom løsninger)..
Avatar billede skwat Praktikant
02. juni 2003 - 09:32 #81
disky: jeg udtaler mig ikke om hvor vidt det er nemt at sætte op, jeg har aldrig gjort det.
Men jeg har sagt at de andre siger.
hvis du vil kommentere mit indlæg, så læs lige tråden igennem engang.

Jeg kom ved et tilfælde forbi her, i min søgen på mere info omkring app. server generelt.

vedr. vores produktions server, der er ingen grund at pille ved den.
Avatar billede medions Nybegynder
25. juni 2003 - 11:45 #82
Jeg faldt lige over dette indlæg og syntes lige jeg havde lyst til at ligge en kommentar.

Jeg kører et webhotel, hvor jeg på samme server har PHP, JSP og WAP kørende. Det vil altså sige jeg kører det over en Apache server. Det at få PHP til at spille sammen med Tomcat er den regne jungel! Med Resin (som allerede kører sammen med Apache fra starten (ja, det kunne oxo være IIS for den sags skyld)) tilføjer man 2 linjer i sin httpd.conf fil (Apaches configfil) og vupti så spiller det!

Da jeg så oxo skulle ha' flere domæner samt subdomæner kørende på samme server var det bare at tilføje et par XML linjer i Resin.conf!

Jeg prøvede i længere tid at forsøge mig frem med Tomcat eftersom den jo er gratis, men måtte opgive efter som den ville koste mere at sætte op (i arbejdstimer) end  det ville koste at købe Resin!

Så i bund og grund vil jeg konkludere at Resin er og bliver det bedste produkt, hvis ikke man har en masse tid til at sætte sig ind i en jungel af konfigurationslinjer!

Tomcat er gratis, hvis din tid er værdiløs
^ hehe kunne ikke lade være ;o)

//>Rune
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juni 2003 - 20:41 #83
Øh.

Det tager 3 linier XML at sætte en virtual host op i Tomcat:

      <Host name="arnepc2" debug="0" appBase="specialapps" unpackWARs="true" autoDeploy="true">
        <Context path="" docBase="ROOT" debug="0"/>
      </Host>

rimeligt overkommeligt efter min mening.
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juni 2003 - 20:42 #84