Avatar billede esbencoldingbroe Nybegynder
28. marts 2003 - 14:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

link til sidst nyeste indlæg

Jeg har et kommentar felt på min hjemmeside hvor folk kan skrive deres meninger i. Et andet sted på siden under debat>indlæg kan man så se kommentarene, hvilket er fint nok...

Jeg har så en forside og et ønske om at få det sidst nye indlæg sat ind i en celle.

I min acces database kan jeg se de indkomne indlæg og det fungere således at den nyeste kommentar har den numeriske højeste id.

Kan jeg ikke lave et felt på min forside hvor jeg linket til det felt i data basen som har det højeste id ?
Avatar billede esbencoldingbroe Nybegynder
28. marts 2003 - 14:35 #1
Jeg vil lige sige at jeg overhovedet ikke kan asp :s Hvilket måske er det største problem, men kom bare med jeres bud så må jeg få yderligere hjælp af folk her på skolen :)
Avatar billede ellebaek Nybegynder
28. marts 2003 - 14:38 #2
sql = "Select TOP 1 * from tabel order by tidspunkt desc"
Avatar billede ellebaek Nybegynder
28. marts 2003 - 14:42 #3
sludder :-)

<%
set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
str = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("db.mdb")
sql = "Select TOP 1 * from tabel order by id desc"
rs.open str
set rs = rs.execute(sql)

response.write <a href='side.asp?id=" & rs.fields("id") & "'>" & rs.fields("nevn") & "</a>"

%>
Sæt dette ind der hvor det skal skrives...
Avatar billede esbencoldingbroe Nybegynder
28. marts 2003 - 15:25 #4
Jeg har prøvet at lave en side med dit script men får følgende fejl:

Microsoft VBScript compilation error '800a03ea'

Syntax error

/1r19/kommentar/indlaeg.asp, line 10

response.write <a href='side.asp?id=" & rs.fields("id") & "'>" & rs.fields("nevn") & "</a>"
---------------^

Hvor vises resultatet (hvilken html side) ?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
28. marts 2003 - 15:28 #5
<%
set rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
str = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("db.mdb")
sql = "Select TOP 1 * from tabel order by id desc"
rs.open str
set rs = rs.execute(sql)

response.write "<a href='side.asp?id=" & rs.fields("id") & "'>" & rs.fields("nevn") & "</a>"

%>

Altså jeg går ud fra din debat har en eller anden side. Ellers hvis du bare vil have skrevet indlægget ud ændre du:
response.write "<a href='side.asp?id=" & rs.fields("id") & "'>" & rs.fields("nevn") & "</a>"

Til:
response.write rs.fields("feltnavn")
Avatar billede esbencoldingbroe Nybegynder
28. marts 2003 - 16:00 #6
hvad referer "feltnavn" til?
Avatar billede ellebaek Nybegynder
29. marts 2003 - 22:21 #7
dit felt i databasen...

Hvis du har problemer, så send mig din kode, så kan jeg lave det: jens@mail.zix.dk
Avatar billede ellebaek Nybegynder
03. april 2003 - 20:29 #8
<html>
<head>
<title>Untitled Document</title>
<META NAME="Generator" CONTENT="Stone's WebWriter 3.5">
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
</head>
<body bgcolor="#FFFFFF" text="#000000" background="billeder/baggrund.jpg">
<%
set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
str = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("journal.mdb")
Conn.open str
sql = "Select TOP 1 * from journal order by id desc"
set rs = conn.Execute(sql)
%>
<table width="745" border="0" cellpadding="10" cellspacing="0">
  <tr>
    <td width="1" height="28"></td>
    <td width="452"></td>
    <td width="233"></td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="87"></td>
    <td valign="top">
      <p><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Dennne hjemmeside
        er en del af et studieprojekt fra Aalborg Universitet, Arkitektur&amp;Design</font></p>
      <p><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1">Projektet
        er udabrbejdet af fem 8. semester studerende p&aring; specialet; Urban
        Design.</font></p>
    </td>
    <td></td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="16"></td>
    <td></td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="127"></td>
    <td></td>
  </tr>
</table>
<table width="745" BORDER=1>
  <tr>
    <td><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1"><B>seneste
      indlæg af <%=rs("pname")%> den <%=rs("pdate")%></B></FONT></td>
  </tr>
  <tr>
    <td><font face="Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif" size="1"><%=rs("pentry")%></FONT></td>
  </tr>
  <tr>
    <td height="142"></td>
  </tr>
</table>
</body>
<%
  conn.Close
%>
</html>
Avatar billede esbencoldingbroe Nybegynder
04. april 2003 - 12:38 #9
tak for din hjælp :)