Avatar billede madskp Nybegynder
14. november 2000 - 17:30 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Reinstall HP omnibook 900

Jeg er kommet til at love min veninde at jeg vil undersøge om det er muligt at reinstallere hendes bærbare PC (HP omnibook 900).
Problemet ligger i at DiskettedREV/CDROMDREV ikke kan bruges på samme tid idet de deler en ekstern boks. Computeren er købt brugt i England og der er derfor ikke den recovery cd med der gør det muligt at geninstallere den. Er der nogen der har et godt forslag (eller flere) :-)
Avatar billede xtom2 Nybegynder
14. november 2000 - 17:41 #1
Den respektive hjemmeside for Omnibook 900
http://www.hp.com/notebooks/us/eng/products/omnibook_900/omnibook_900_summary.htm

Hewlett-Packard Notebook PC Support
http://www.hp.com/notebooks/us/eng/support/index.htm

HP Supportside for Omnibook 900
http://support.hp.com/cds/showpage/id/25727083.htm

Sidstnævnte side er dog nede, hvorfor jeg ikke kan hjælpe lige pt.
Avatar billede k_k_p Nybegynder
14. november 2000 - 18:48 #2
Den kan vel boote på en alm. WIN95/98 CD?

Er det ikke letteste løsning?

KKP
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:19 #3
Ellers genstart i Ms-dos mode (med enten diskette drev eller cd-rom drev), kopier Windows 9x over (Mappen win9x) på harddisken. Slet alle andre mapper pånær den (og indholdet der skal gemmes).
Kør dernæst install og det burde køre.

Det burde højst sandsynligt kunne lade sig gøre da jeg selv har brugt denne metode...
Avatar billede maniacdog Nybegynder
14. november 2000 - 19:19 #4
Ups, genstart i ms-dos mode med dit CD-rom drev i, kopier så indholdet af windows 9x over (nævnt ovenfor) og følg det resterende af hvad jeg har skrevet.
Avatar billede k_k_p Nybegynder
14. november 2000 - 19:22 #5
..Ja - Alt i alt en rimelig overkommelig opgave. :-)

Held og lykke!

KKP
Avatar billede lazac Nybegynder
15. november 2000 - 10:01 #6
Hvis maskinen ikke kan boote direkte fra CD\'en har du en lille opgave foran dig.
Du kan i så fald boote fra en win98 diskette, fdiske, formatere og kopiere systemfilerne til dit c:-drev. Derefter skal du kopiere alle filerne fra disketten og det virtuelle ram-drev til c:-drevet. Du skal muligvis rette nogle drev-henvisninger i autoexec.bat og/eller config.sys til at pege på c: istedet for a:.
Herefter kan du skifte diskette-drevet ud med cd-drevet, boote fra harddisken, vælge \"med CD\" og installere fra cd\'en.
Metoden er efterprøvet og virker.
God fornøjelse.
Avatar billede madskp Nybegynder
15. november 2000 - 22:48 #7
k_k_p: Jeg har prøvet at boote på win98 cd og det virker ikke.

lazac: jeg har også prøvet dit forslag uden held!

maniacdog: Dettte trick ser ud til at virke jeg har med held prøvet det på min stationære PC. En ting jeg er lidt usikker på er om der er nogen bivirkninger ved ikke at formattere HD inden install. Sagt på en anden måde hvad er forskellen på om man formatterer eller bare sletter filerne og mapperne?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
15. november 2000 - 23:09 #8
Der kan optræde bivirkninger hvis du ikke formatterer harddisken inden installering, som oftest får du nok en del SUWIN fejlmeldinger der henviser til en tidligere installation. Idéen med at lave formateringen først, er at du så har en \"clean HD\" .. kort sagt, det kan anbefales og så undgår du en del problemer der kan opstå.
Avatar billede lazac Nybegynder
15. november 2000 - 23:37 #9
Hvor går det galt?
Avatar billede madskp Nybegynder
16. november 2000 - 13:57 #10
lazac: Jeg har prøvet at flytte de omtalte filer over på HD og bootet på denne men uden resultat. Du skriver at man muligvis skal rette nogle drvehenvisninger i Autoexec.bat og config.sys, hvordan gør man så det??????

Ville det iøvrigt være en mulighed at man efter opstart med bootdisk kunne overføre win98 cdens indhold med et serielt kabel? Er er nogen der kender et program til dette formål?

Eller er der nogen der har en helt tredie ide til hvordan problemet kan løses?
Avatar billede xtom2 Nybegynder
16. november 2000 - 14:03 #11
uhm, nu er jeg måske lidt lost, men hvis du har kopieret CD-filerne over på harddisken, og du booter.. hvad er så til hænde for at gå ind i det katalog, hvor du har lagt filerne, og køre \'install\' hhv. \'setup\' ..?
Avatar billede maniacdog Nybegynder
16. november 2000 - 21:52 #12
hmm jeg kunne nu ikke se nogen ulempe i ikke og formatere ens harddisk og har for dens sags skyld heller aldrig set/hørt nogen andre ha problemer med det. Forskellen ligger nok i harddiskens tabel. Den bliver vel \"resetet\" ved en formatering og det gøre den ikke ved en normal sletning af filerne...
Du pånår teoretisk det samme, nemlig og komme af med alle filerne og en ny install kan påbegyndes.

Mit forslag til overførsel med serielt kabel er vel
Norton Commander til dos.
Mener godt det kan.

Det med og rette drevisninger er at inde i f.eks. autoexec.bat står der f.eks.

keyb dk,,C:\\WINDOWS\\COMMAND\\keyboard.sys

der hvor C:\\ står er = drev henvisning.
samme gælder for config.sys
Avatar billede k_k_p Nybegynder
16. november 2000 - 21:59 #13
..Men du har vel lært ikke at love veninden noget..?

:-)

KKP
Avatar billede lazac Nybegynder
16. november 2000 - 22:43 #14
Når du formaterer en bootbar disk, skal du huske at bruge /s-switchen for at overføre systemmet.
Eks.: format c: /s
Hvis du stadig ikke kan boote fra harddisken, kan du manuelt overføre systemfilerne med sys-kommandoen.
Eks.: sys c:
Du kan redigere tekst-filer ved hjælp af dos-programmet edit.
Eks.: edit c:config.sys
Ret alle a:\\... til c:\\... og gentag med autoexec.bat.
Avatar billede madskp Nybegynder
26. november 2000 - 12:18 #15
Nå endelig lykkedes det. Jeg fik den til at boote på win 98 cd\'en. I må allesammen undskylde jeres ulejlighed. Men det var nogle meget gode svar der for manges vedkommende også kan bruges i andre situationer. Jeg har af den grund printet dem ud og gemt dem til senere brug. Endnu engang tak for hjælpen :-)