Avatar billede the_wanderer Nybegynder
25. marts 2003 - 21:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Opdatering/indæstning a rows i database fra PHP fil

Jeg er ved at lave et administrationssystem til min hjemmeside.

Jeg skal kunne opdatere/indætte nye rækker i min database fra en php side. Hvis der var nogen der kunne give et hurtigt eksempel på hvordan dette kan gøres, ville det glæde mig :)
I behøver ikke lave det helt vilde script, alt hvad jeg skal se, er bare et eksempel på en "form" som opdaterer en "row" såvel som et eksempel på en "form" tilføjer en ny...
på forhånd tak.

-The Wanderer
Avatar billede schaefner Juniormester
25. marts 2003 - 21:17 #1
--- tilfoej.php ---

<form method="post" action="">
<input type="text" name="overskrift"><br>
<textarea name="besked" cols="6" rows="4"></textarea><br><br>
<input type="submit" name="send" value="Tilføj">
<hr>
<?php
if(isset($_POST['send'])) {
  $overskrift = $_POST['overskrift'];
  $besked = $_POST['besked'];
  mysql_query("INSERT INTO tabel (overskrift,besked) VALUES ('$overskrift','$besked')") or die (mysql_error());
  echo "Det blev tilføjet";
}
?>
Avatar billede schaefner Juniormester
25. marts 2003 - 21:18 #2
og så skal du også lige connecte til databasen før det. Laver lige et eksempel med at opdatere :)
Avatar billede schaefner Juniormester
25. marts 2003 - 21:20 #3
--- opdater.php ---
<?
$query = mysql_query("SELECT * FROM tabel WHERE id=1");
$row = mysql_fetch_array($query);
?>
<form method="post" action="">
<input type="text" name="overskrift" value="<?= $row[overskrift]; ?>"><br>
<textarea name="besked" cols="6" rows="4"><?= $row[besked"; ?></textarea><br><br>
<input type="submit" name="send" value="Tilføj">
<hr>
<?php
if(isset($_POST['send'])) {
  $overskrift = $_POST['overskrift'];
  $besked = $_POST['besked'];
  mysql_query("UPDATE tabel SET overskrift='$overskrift', besked='$besked'")or die (mysql_error());
  echo "Det blev tilføjet";
}
?>
Avatar billede schaefner Juniormester
25. marts 2003 - 21:21 #4
<?= $row[besked"; ?> skal lige være <?= $row[besked]; ?>

Bær over med mig da det er utestet :)
Avatar billede tefcke Nybegynder
25. marts 2003 - 21:50 #5
action i formen skal vel være:

<?=basename($_SERVER['PHP_SELF']);?>

forudsat at du vil indsætte/opdatere det i den samme side ;-)
Avatar billede schaefner Juniormester
25. marts 2003 - 21:53 #6
det virker fint her uden at skrive noget :)
Avatar billede the_wanderer Nybegynder
25. marts 2003 - 21:59 #7
ok.. tester det i morgen.. har siddet og kodet næsten hele dagen.. er ærlig talt lidt trædt af at kode nu ;)
Avatar billede ztyxx Nybegynder
25. marts 2003 - 22:31 #8
Avatar billede andy Nybegynder
26. marts 2003 - 10:30 #9
Ja, brug dog phpMyAdmin!
Avatar billede the_wanderer Nybegynder
26. marts 2003 - 14:08 #10
jeg har allerede phpmyadmin..
for det første har jeg kun en bruger og for det andet har jeg en del brugere der skal have adgang til at kunne submitte nyhedsartikler og andet min side.. selvom de andre brugere havde adgang til phpmyadmin, ville de alligevel ikke fatte det, og så vil jeg også begrænse hvad de får adgang til ved at lave et administrations system selv..

og så er det også altid sjovere at side og kode noget selv ;)
Avatar billede the_wanderer Nybegynder
26. marts 2003 - 14:38 #11
Det var da fantastisk.. det hele virker som det skal :)
Tak for hjælpen.
Avatar billede the_wanderer Nybegynder
26. marts 2003 - 14:50 #12
øhm.. der er et enkelt problem med opdater.php.. har lige prøvet den. Den skifter "overskrift" og "besked" feltet i alle rækkerne i databasen :\
har lige slette alt indhold på min side... ups
Avatar billede the_wanderer Nybegynder
26. marts 2003 - 15:33 #13
så.. bare glem det.. har selv fået det til at virke..
det skulle jo tydeligvis have været
UPDATE tabel SET besked='$besked', overskrift='$overskrift' Where tabel.id=whatever ;)
Avatar billede schaefner Juniormester
26. marts 2003 - 16:42 #14
ja, en lille fejl ;)