Avatar billede webing Nybegynder
23. marts 2003 - 16:41 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Overvåg trafik på webhotel

Jeg har et webhotel hvor jeg har tænkt mig at slette en del filer. Hvis der så er nogen der f.eks. via en søgemaskine senere forsøger at finde omtalte sider, møder der dem blot en besked om at siden ikke findes.

Er der en mulighed for at lave noget på sit webhotel der overvåger om der er er nogen der forsøger på at finde de ikkeeksisterende  filer og hvis det er tilfældet, automatisk sender brugeren videre til en eksisterende side?

Jeg har set funktionen på adskillige sider, så det er kun et spørgsmål om hvordan og om det kræver mere serveradgang end man har på et normalt webhotel.
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. marts 2003 - 16:45 #1
Det kan du godt. det er en form for cloaking (uden de negative sider at dette.
Du kan gøre to ting i hvert tilfælde. Dels kan du customisere din 404.htm med en slags sitemap der leder søgemaskiner og brugere de rigtige steder hen. du kan også undlade at slette disse sider, men ændre dem til en flad html side, der viser brugeren hvilke muligheder der er for viderenavigering i dit site.
Du bør ikke bruge html redirect, da de fleste søgemaskiner straffer dette som spam
Avatar billede webing Nybegynder
23. marts 2003 - 16:53 #2
Sikkert et dumt spørgsmål:
Helt nøjagtig hvordan customiserer jeg min 404.htm?
Skal jeg blot lave en side der hedder 404.htm med, som du skriver, en slags sitemap?
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. marts 2003 - 17:01 #3
Der findes en 404.htm på din webserver. Det er den side din webserver viser hvergang en bruger eller en søgemaskine forespørger på en ikke eksisterende side.

Find denne ved at søge på den og ret den så til med en fornuftilog enkel linkoversigt over dit site
Avatar billede webing Nybegynder
23. marts 2003 - 17:13 #4
Jeg kan skutte lige finde den. Kan den være gemt som skjult fil?
Avatar billede webing Nybegynder
23. marts 2003 - 17:19 #5
Er du sikker på at man kan få adgang til den side, som almindelig bruger?
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. marts 2003 - 17:31 #6
Nej du skal være administrator på serveren, da det jo er samme side der vises for alle websites på serveren, Jet troede at det var din egen server. Det kan lade sig gøre at hvert webhotel har sine egne error pages (404 og 403 osv, men det skal aftales med din isp hvis du ikke har egen server
Avatar billede webing Nybegynder
23. marts 2003 - 17:37 #7
Jeg tænkte det var nok at skrive webhotel og ikke server, men ok vi misforstod hinanden.
Men det er altså de eneste muligheder der er?
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. marts 2003 - 17:41 #8
Nej. Såm jeg skriver er den letteste løsning at ændre de sider du ønsker at slette til navigations sider der leder de brugere der kommer ind på dem videre i dit site. Dette udnytter den placering disse sider allerede har i søgemaskinerne.
Du kan også bruge en slags cloaking, hvor du måler på hvad der requestes og så viderestiller folk til de rigtige sider. Dette er ikke helt enkelt og du risikere også at "fornærme" søgemaskinerne og lade dig selv i spamfiltre
Avatar billede webing Nybegynder
23. marts 2003 - 17:58 #9
Hej bufferzone
Tak for din hjælp. Jeg kigger nærmere på dine forslag og ser hvad jeg vælger. Endnu en gang tak!
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. marts 2003 - 17:59 #10
Du er meget velkommen, og vend bare tilbage her hvis du har flere spørgsmål
Avatar billede gifle Nybegynder
23. marts 2003 - 18:21 #11
Vedr. "fejlsider" er der faktisk også mulighed for at ændre noget v.h.a. htaccess:
http://www.webcafe.dk/artikler/apache/htaccessfejlbeskeder/
Avatar billede webing Nybegynder
24. marts 2003 - 12:33 #12
Det har jeg også selv luret på, men det kræver vist at det skal ligge på en Apache server, hvad min site desværre ikke gør.