Avatar billede icondk Nybegynder
18. marts 2003 - 19:39 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

CSMA/CD i ethernet og Token Ring ??

Bruges CSMA/CD til at regulere trafikken i både et Ethernet og et Token Ring netværk.
Avatar billede soreno Praktikant
18. marts 2003 - 19:42 #1
Kun i Ethernet.
I token ring bruges en token (!) :-)
Avatar billede soreno Praktikant
18. marts 2003 - 19:44 #2
Carrier Sense Multiple Access / Collision Detection står akronymet for. Det betyder at ved et ethernet sender en enhed når den har lyst. Hvis 2 eller flere enheder sender på samme tid opstår en kollision (derfor CD).

I token ring cirkulerer en stafet - en token. Når en enhed fanger stafetten kan den sende sin ramme (vi snakker jo lag2 i OSI - derfor en ramme).
Avatar billede soreno Praktikant
18. marts 2003 - 19:49 #3
Ved ethernet foregår afsending af rammer sådan:
Mediet undersøges (Carrier Sense). Hvis mediet er ledigt sendes rammen med det samme, hvis der er trafik på mediet ventes til der bliver ledigt.
Alle enheder (Multiple Access) er koplet på mediet og lytter derfor hele tiden på mediet (når den ikke sender).
Avatar billede trille Nybegynder
18. marts 2003 - 20:58 #4
Vil du have den præcise definition af CSMA/CD - eller blot svar på dit spm. for der er meget mere af det gode...

Venligst,
Claus
Avatar billede jespernaur Nybegynder
18. marts 2003 - 21:04 #5
Så skal måske lige nævnes at

På ethernet kan kollisioner stadig forekomme, eftersom 2 eller flere enheder eksakt samtidig kan undersøge mediet, konstatere at der ikke er trafik, og dermed beslutte at sende, med kollision til følge. Carrier Sense nedsætter risikoen for kollisioner, da man undgår at sende samtidig med en detekterbar igangværende transmission, men helt undgås kan de ikke.

Token ring har sit eget sæt af komplicerede problemer, hvoraf de vigtigste er:

1) Hvad gør man, når et 'nyt' token skal oprettes fordi ham der ejer det eksisterende er gået ned (forsvundet)?

2) Hvordan sikrer man sig, at der ikke opstår mere end eet token?
Avatar billede zmeu Nybegynder
02. juni 2003 - 21:54 #6
Nej CSMA/CD anvendes kun i Ethernet

Carrier Sense Multiple Access / Collision Detection

Ethernet er ikke deterministisk hvilket vil sige at alle kan kommunikere samtidig.
Ethernet fungerer meget kort på følgende måde.
Hvis A ønsker at kommunikere med B adresseres datarammen med B’s MAC-adresse som modtager adresse.
Alle computere på nettet vil modtage datarammen og kontrollere om det er deres MAC-adresse.
Hvis ikke det er deres MAC-adresse smides datarammen væk.
Når en computer ønsker at sende lytter den efter om bussen er ledig.
Hvis 2 computere sender samtidig opstår der en kollision.
Og en tredje part udsender et JAM signal som stopper de kommunikerende parter.
Så beregner de 2 computere ved hjælp af ”Back-off-algoritmen” en ny transmissions tid.

Hvis 2 computere sender samtidig opstår der en kollision.
Og en tredje part udsender et JAM signal som stopper de kommunikerende parter.
Så beregner de 2 computere ved hjælp af ”Back-off-algoritmen” en ny transmissions tid.

Token Ring er et deterministisk netværk.
Deterministisk betyder at man kommunikerer efter tur. (Man råber ikke i munden på hinanden)
Først vælges en Active Monitor dette sker ud fra hvem der har den højeste MAC-adresse.
Derefter smider Active Monitor en Token ud på nettet og hvis der er nogen der ønsker at sende data snupper de Token og sender deres data.
Alle læser modtager adressen og modtager markerer for modtaget og returnerer meddelelsen.
Afsender registrere at modtager har fået meddelelsen og frigiver Token.
Hvis token får lov at passere en omgang uden at blive modtaget fjerner den der har sendt medelelsen selv data om frigiven tolen igen.

Mvh Zmeu