Avatar billede ^chips^ Nybegynder
17. marts 2003 - 20:35 Der er 24 kommentarer

Dødt bundkort ?

Hmm.. Jeg er lidt i tvivl efterhånden.

Mit system: http://www.splaf.dk/computer.htm

Mit problem:
Efter at have samlet min PC efter at have malet kabinettet virker alt fint, kom dog til at bytte om på 2 HDD kabler, så slukkede og byttede om. Alt virker stadigvæk fint. Lukker PC'en ned da jeg ikke skal bruge den mere den dag, men så låser den sig under nedlukning og jeg trykker på reset. Sort skærm og intet billede. Holder Power inde, men den slukker ikke. Bliver nødt til at pille strømmen fra manuelt.

Den vil så ikke starte igen, ikke de fjerneste tegn på liv. Ikke en blæser eller andet der starter, kun en diode på bundkortet der indikerer at der er strøm til ;-(

Nåh, piller HDD og SCSI kort fra. Så vil den starte.. whee.. sætter SCSI kort i igen, så kan den boote op i windows og hva' har vi. Sætter en HDD mere på, virker fin. En mere.. død.. hmm.. Prøver med kun den ene, så booter den også, men stopper og viser en "fejl" af en slags.

Prøver så at pille den fra og boote med de andre igen, nope, vil den ikke. Har nu siddet og prøvet af sætte HDD til og fra samt det samme med SCSI kort mere end 30 gange og nogle gange booter den, andre gange gør den også, men uden billede på skærm og nogle gange helt uden nogle reaktioner.

Prøvede at skifte gfx kort, er det samme, ingen forskel der. Og har fundet ud af at skruer jeg SCSI kort fast, så kan den ikke starte (underligt), løsner jeg skruen eller piller den ud, så virker det fint.. Nogle gange..

Min egen mening var at PSU var død da jeg ikke kunne starte noget som helst, så har prøvet med 2 andre med samme resultat, og har da fået lidt liv i den efter med samme gamle PSU.

Så tænker på om det er bundkortet der er gået en tur ? Men underligt når det virker ca. 1 ud af 5-6 gange jeg prøver noget ??

HELP..  ;-)

Håber der er nogle med gode svar eller andre muligheder jeg skal prøve..
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
17. marts 2003 - 20:39 #1
Btw.. den "fejl" den kommer med når kun den ene HDD er sat til ser sådan her ud: http://www.splaf.dk/test/eksperten_fail.jpg
Avatar billede zenze Nybegynder
17. marts 2003 - 20:49 #2
Har du været i BIOS for din SCSI-controller? Er alt fint der? Har du sat til factory defaults derinde?
Har du været i BIOS for dit bundkort og checket temperaturer, strømudsving og tacho (omdrejninger for blæserne)?
Hvor stor er din PSU?
Tag en lup og kig på dit SCSI-kort. Er der noget, der er gået i stykker eller er der "suspekte lodninger"?
Avatar billede zenze Nybegynder
17. marts 2003 - 20:51 #3
Er din terminator OK? - Har du husket at tildele hver enhed et SCSI ID forskellig fra de andre? - Står dit kort til ID7 og din boot-HD til ID0?
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
17. marts 2003 - 20:52 #4
Har været i BIOS for både SCSI kort og bundkort, alt står default og i orden der.

Ingen store strømudsving og alle blæsere kører som de skal og temp. er normal.

PSU er 350w.
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
17. marts 2003 - 20:52 #5
Har intet lavet om på kortet, så hvorfor skulle det ændres ? Ikke engang kabler er sat på i anden rækkefølge eller orden.
Avatar billede zenze Nybegynder
17. marts 2003 - 21:01 #6
Hvilken SCSI controller er der tale om? og hvilke enheder har du tilsluttet?
- Jeg har brugt 14 dage på at fejlsøge en SCSI-opsætning og skiftede bundkort, PSU, diske, kabler og PCI-slot flere gange, - og så var det faktisk SCSI-kortet, der var defekt: En af de små dimser var knækket - 3x1mm stor, men nok til at lortet ikke kunne finde mine harddiske ved scanning af bussen. Det værste er at idioten, der har solgt mig controlleren lige pludselig ikke har lyst til at svare på mine mails.
Pas på mr. Frog på QXL - alias René Christiansen fra Horsens!!!
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
17. marts 2003 - 21:04 #7
Følg linket jeg gav, der står SCSI model. Og der er 1 HDD og cdrom og brænder til den. Men som sagt, intet er lavet om og har haft mit system skildt ad flere gange før uden problemer.

Så kan ikke forstå at jeg lige pludselig skal til at flytte på alt muligt. SCSI kort, HDD og drev står som da jeg købte dem, har aldrig rørt nogle af deres jumpere.
Avatar billede zenze Nybegynder
17. marts 2003 - 21:08 #8
Jeg kan se på din konfiguration at du bruger Adaptec 19160. Den har jeg i den maskine, jeg bruger nu.
Jeg købte en Enermax 350W modificeret med en Pabst køler, og den kunne mit Asus P4S533 ikke lide. Med et udsving helt ned på 4,83V kom kortet med en fejlmeddelelse i opstartsfasen.
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
17. marts 2003 - 21:18 #9
Har oss' en Enermax 350w med Pabst 12db køler, fra Noisecontrol i min.
Avatar billede zenze Nybegynder
17. marts 2003 - 21:25 #10
Det var jo det, jeg kunne se, EFTER jeg klikkede på linket i dit indledende spørgsmål. Jeg tænkte det måske var her, der var noget galt?
Avatar billede zenze Nybegynder
17. marts 2003 - 21:31 #11
Har du sørget for at "lænke dig" til evt. et varmeapparat, når du har pillet ved SCSI controller, grafikkort, ram og bundkort. Jeg rører aldrig indmaden i mine computere uden min cykelklemme med velcro og ledning til varmeapparatet.
Har du for øvrigt prøvet at sætte kun den ene ram-blok i?
Har du en anden PSU, som du kunne afprøve?
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
17. marts 2003 - 22:10 #12
Har ikke "lænket" mig narj, men ved det med statisk elektricitet. Har arbejdet i en Expert med PC'er, så kender til det ;-)

Ikke prøvet med kun 1 RAM blok endnu, men kan da prøve.

Har prøvet med 2 andre PSU'er, samme udfald.
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 10:00 #13
Har du prøvet at rense kobberstikket på SCSI kort med et viskelæder, det hjælper nogle gange.har du prøvet at andet PCI slot..?
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
18. marts 2003 - 11:28 #14
Ikke prøvet at rense, men vil da lige prøve.

Men, den vil jo heller ikke tænde uden kortet i nu, så burde ikke have den store betydning.

Har prøvet andet slot, samme problem.
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 11:50 #15
Bruger du den nyeste BIOS...??
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
18. marts 2003 - 12:47 #16
Har haft testet med 1 RAM blok nu, ingen ændrig der.

Kan ikke opgradere BIOS når maskinen ikke starter jo.

Havde tænkt mig at opgradere, men var jo ikke en nødvendighed eftersom intet er udskiftet eller flyttet.
Avatar billede fragz Nybegynder
18. marts 2003 - 12:48 #17
kan du ikke engang starte op på en BOOTDISK...??
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
18. marts 2003 - 13:02 #18
Den kan SLET ikke starte nu.. Ingen reaktioner overhovedet når man trykker på knappen..

Det der er problemet..

Enten sker der INTET, eller den tænder uden billede på skærm eller den virker med nogle af HDD'erne.. sådan er det skiftevis.. Hvis jeg lader den stå uden strøm i f.eks. en times tid.. så kan jeg starte den.. men ikke med alle HDD'er.. og sætter jeg dem til.. så er den død igen.. eller omvendt..
Avatar billede fromsej Praktikant
18. marts 2003 - 13:05 #19
Der har lige været et ? , hvor det viste sig at bundkortet var skruet for hårdt fast , prøv at splitte hele baduljen ad igen og start forfra med lidt større forsigtighed.
Især grafikkortet skal du være opmærksom på.*S*
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
18. marts 2003 - 14:21 #20
Done.. samme prob..

Intet virker nu.. kun lys i dioden på bundkortet når der er sat strøm til..

Mit bud er at bundkortet er dødt.. Har jeg ret ?
Avatar billede bruns Nybegynder
20. marts 2003 - 13:48 #21
Det er ikke nødvendigvis dødt. Kan være noget der kortslutter det hvis en af skruerne er skruet skævt i eller lign.

Hvis alt andet fejler kan du tage bundkortet ud af kabinettet, tilslutte strøm og start/sluk, samt grafikkortet. Du skal ikke tilslutte HD'ere, a-drev eller lign. Se om det så vil starte op. Hvis ikke kunne det være at du har ret og det er dødt.
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
22. marts 2003 - 00:33 #22
Har fået bestilt nyt bundkort, og det er da også kommet.. Men så mangler der de 4 huller i kortet til at kunne montere min CPU cooler med.. skidt..

Så en ny er på vej.. kommer nok mandag/tirsdag..

*vente*  *vente*
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
24. marts 2003 - 15:52 #23
Så kom der en ny cooler..

Nu kan den da i det mindste tænde hver gang jeg trykker på power, men, der kommer intet billede på skærmen.

Har testet med andet GFX som virker (sidder i denne maskine jeg skriver ved).

Hvad kan det så være..? Har prøvet med 1 RAM klods osv.. Kan det være CPU ?
Avatar billede ^chips^ Nybegynder
24. marts 2003 - 17:45 #24
Hmm.. skidt..

Min forlovede har samme CPU i hendes maskine, så har lige byttet om.. Min CPU virker fint i hendes.. men hendes i min maskine.. nada.. samme problem..

Nu er jeg snart ved at løbe tør for ideer ?  :(