Avatar billede zeusdk Nybegynder
17. marts 2003 - 15:36 Der er 5 kommentarer og
3 løsninger

Check: Hvor mange gange en værdi forekommer i en streng

Hej

Hvordan checker man hvor mange gange en værdi (f.eks. "03-17-2003") forekommer i en streng bestående af datoer, som er listet på følgende måde: "02-17-2003, 03-17-2003, 03-17-2003, 04-17-2003".

Hvis du ved det, kan du så ikke lige udbygge min funktion, som hedder "shareRes"?

___________________________________________

<%

    response.write "<p>Offentliggørelses-dato:<br>"
    response.write "<select name='datoPublikation' style='font-size: 10pt; font-family: Trebuchet MS'>"

    Set myConn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    myConn.Open ("PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;DATA SOURCE="+server.Mappath("/db/selvet.mdb"))

    strSQL = "SELECT datopublish FROM search WHERE datopublish >= #"  & Year(date) & "-" & month(date) & "-" & Day(date) &  "# AND datopublish < #" & Year(dateadd("yyyy",1,date)) & "-" & month(dateadd("yyyy",1,date)) &  "-" & Day(dateadd("yyyy",1,date)) & "# order by datopublish"

    set rs = myConn.execute(strSQL)

    do while not rs.EOF
          if isDate(rs("datopublish")) then
              myDates = myDates & rs("datopublish") & ", "
        End If
    rs.MoveNext
    Loop

    if Session("henvisningStatus") = "opdatere" then
        myDates = Replace(Session("henvisningDatoPublikation") & ", ", "")
    end if

    if right(myDates, 2) = ", " then
        myDates = left(myDates,len(myDates)-2)
    end if

    myDateArr = Split(myDates,",")

    dato = date ()
    datoSlut = DateAdd("yyyy",1,date)
    i = 0
    do while dato <= datoSlut
        if shareRes() and CDate(myDateArr(i)) <> CDate(dato) then
              Response.Write "<option value=""" & dato & """>" & dato & "</option>"
          else
            i = i + 1
            if i > ubound(myDateArr) then i = ubound(myDateArr)
          end if
        dato = dateAdd("d",1,dato)
    loop

    response.write "</select><br>"
    response.write "<font size='1' color='#808080' face='VERDANA, ARIAL'>" & Session("henvisningVisODBesked") & "</font>"

    function shareRes()

        if ..... myDateArr(i) forekommer mindre end 2 gange i myDateArr .... then
            shareRes = true
        else
            shareRes = false
        end if

    end function

%>
Avatar billede Spotgun Seniormester
17. marts 2003 - 15:51 #1
Prøv med denne funktion:

testStr = "02-17-2003, 03-17-2003, 03-17-2003, 04-17-2003, 03-17-2003"

Function countDates(dates)
  antal = 0
  myArr = Split(dates, ", ")
  For i = 0 to uBound(MyArr)
    If MyArr(i) = "03-17-2003" Then
      antal = antal + 1
    End If
  Next
  countDates = antal
End function

Response.Write countDates(testStr)
Avatar billede zeusdk Nybegynder
17. marts 2003 - 17:57 #2
Subscript out of range: 'i'
/test.asp, line 34
dvs. i: if countDates(myDates, myDateArr(i))....

<%

    response.write "<p>Offentliggørelses-dato:<br>"
    response.write "<select name='datoPublikation' style='font-size: 10pt; font-family: Trebuchet MS'>"

    Set myConn=Server.CreateObject("ADODB.Connection")
    myConn.Open ("PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;DATA SOURCE="+server.Mappath("/db/selvet.mdb"))

    strSQL = "SELECT datopublish FROM search WHERE datopublish >= #"  & Year(date) & "-" & month(date) & "-" & Day(date) &  "# AND datopublish < #" & Year(dateadd("yyyy",1,date)) & "-" & month(dateadd("yyyy",1,date)) &  "-" & Day(dateadd("yyyy",1,date)) & "# order by datopublish"

    set rs = myConn.execute(strSQL)

    do while not rs.EOF
          if isDate(rs("datopublish")) then
              myDates = myDates & rs("datopublish") & ", "
        End If
    rs.MoveNext
    Loop

    if Session("henvisningStatus") = "opdatere" then
        myDates = Replace(Session("henvisningDatoPublikation") & ", ", "")
    end if

    if right(myDates, 2) = ", " then
        myDates = left(myDates,len(myDates)-2)
    end if

    myDateArr = Split(myDates,",")

    dato = date ()
    datoSlut = DateAdd("yyyy",1,date)
    i = 0
    do while dato <= datoSlut
        if countDates(myDates, myDateArr(i)) < 2 and CDate(myDateArr(i)) <> CDate(dato) then
              Response.Write "<option value=""" & dato & """>" & dato & "</option>"
          else
            i = i + 1
            if i > ubound(myDateArr) then i = ubound(myDateArr)
          end if
        dato = dateAdd("d",1,dato)
    loop

    response.write "</select><br>"
    response.write "<font size='1' color='#808080' face='VERDANA, ARIAL'>" & Session("henvisningVisODBesked") & "</font>"

    Function countDates(dates, thisDate)

      antal = 0
      myArr = Split(dates, ", ")
      For i = 0 to uBound(MyArr)
        If MyArr(i) = thisDate Then
              antal = antal + 1
        End If
      Next
          countDates = antal
    End function

%>
Avatar billede soes Nybegynder
17. marts 2003 - 20:17 #3
Function RegExpTest(patrn, strng)
  Dim regEx, Match, Matches  ' Create variable.
  Set regEx = New RegExp  ' Create regular expression.
  regEx.Pattern = patrn  ' Set pattern.
  regEx.IgnoreCase = True  ' Set case insensitivity.
  regEx.Global = True  ' Set global applicability.
  Set Matches = regEx.Execute(strng)  ' Execute search.
  For Each Match in Matches  ' Iterate Matches collection.
      intMatchCount = intMatchCount + 1
  Next
  RegExpTest = intMatchCount
End Function

patrn = den dato du leder efter
strng = den streng du soeger i.
Avatar billede zeusdk Nybegynder
17. marts 2003 - 22:06 #4
Men det løser ikke min "Subscript out of range: 'i'"-fejl.
Avatar billede soes Nybegynder
17. marts 2003 - 22:08 #5
nej, men det ville vaere en anden maade at loese dit problem paa
Avatar billede zeusdk Nybegynder
17. marts 2003 - 22:22 #6
fejlen opstår ikke i funktionen... men i funktions-kaldet... kan du hjælpe mig?

det er ellers en nyde reg-løsning
Avatar billede zeusdk Nybegynder
17. marts 2003 - 22:23 #7
nyde = nydelig
Avatar billede zeusdk Nybegynder
18. marts 2003 - 14:01 #8
Jeg har brug for et hurtigt svar, så jeg lukker nu. Tak for hjælpen :-)