Avatar billede i11uzion Nybegynder
13. marts 2003 - 10:53 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Sende et array med i en form...

Hejsa

Jeg har et problem. Igen. Jeg håber i kan hjælpe mig.

Mit problem er følgende:

- Jeg har 2 filer; en "indtast.php" og en "udskriv.php". indtast.php består af en simpel html-form med en "dropdown-box" hvor man kan vælge en værdi, ud fra en 4-5 muligheder. Derudover består indtast.php af en række variabler som hver især indeholder et php-array med 2 værdier. Det er disse variabler man kan vælge i dropdown-boxen.

udskriv.php består af en simpel $_request (som henter resultatet af det valg, man foretog i formen) og to echo kommandoer som skal vise hver sin del af det array formen skulle have spyttet ud.

Problemet er, at det sker bare ikke. Echo´erne skriver bare "a", og da jeg prøvede at fejlfinde skidtet ved at sætte en "echo sizeof();" ind i udskriv.php, så gav den tallet 1. Det vil altså sige at min form _ikke_ sender 2 adskilte værdier videre, som jeg synes det skulle...

Nogen der har et forslag, eller ønsker videre uddybning ? Jeg synes sgu det var svært at forklare, så min fejl hvis det ikke kan læses/forstås... :]

På forhånd tak

Venlig hilsen
  Dan Andersen
Avatar billede schaefner Juniormester
13. marts 2003 - 10:59 #1
Kan du ikke lige prøve at poste den form du bruger, da jeg ikke helt forstår dit spørgsmål.
Avatar billede i11uzion Nybegynder
14. marts 2003 - 08:21 #2
__INDTAST.PHP__

<html>
<head></head>
<body>

          <?php
          $mos_sin = array("Mosbjerg_Sindal", 7);
          $mos_len = array("Mosbjerg_Lendum", 12);
          $mos_tol = array("Mosbjerg_Tolne", 3);
          ?>

          Rute 1
          <select name="rute1">
          <option value=<? $mos_sin ?> name=<? echo $mos_sin ?>>Mosbjerg -> Sindal
          <option value=<? $mos_len ?> name=<? echo $mos_len ?>>Mosbjerg -> Lendum
          <option value=<? $mos_tol ?> name=<? echo $mos_tol ?    >>Mosbjerg -> Tolne

          <input type="submit" value="Blah">
          </select>
          </form>

</body>
</html>

<?php
$rute1 = $_REQUEST["rute1"];

echo sizeof($rute1);
echo $rute1[1];
?>

</body>
</html>

__UDSKRIV.PHP__

<html>
<head></head>
<body>

-- Hjælper det ?
Avatar billede i11uzion Nybegynder
14. marts 2003 - 08:24 #3
Baaaaah, min post gik i stykker :/

Hmmmm udskriv.php skal se sådan her ud :

<html>
<head></head>
<body>

<?php
$rute1 = $_REQUEST["rute1"];

echo sizeof($rute1);
echo $rute1[1];
?>

</body>
</html>

.... De linjer er jeg kommet til at putte under "indtast.php" i mit svar, og det er en fejl... De findes kun i "udskriv.php"...
Avatar billede avminarm Juniormester
14. marts 2003 - 11:08 #4
Du kan ikke have name på i din option prøv at gøre sådan:
option value="<?php echo $mos_sin; ?>">Mosbjerg -> Sindal

men jeg tror ikke du kan sende to værdier på den måde - måske er et par hidden felter løsningen
Avatar billede i11uzion Nybegynder
14. marts 2003 - 17:14 #5
Tak for svaret, jeg vil prøve dine forslag... :]
Avatar billede karmapolice Nybegynder
14. marts 2003 - 17:24 #6
En lidt udokumenteret feature i PHP er, at hvis man kalder et input for f.eks. "navneliste[]", så kan den indeholde flere værdier hvis en URL f.eks. er x.php?navneliste[]=roben&navneliste[]=knud

Så kan man skrive sizeof($navneliste) i sin kode og så får man resultatet 2.

I dit tilfælde vil jeg dog nok give i11uzion ret i at du nok skal gribe sagen an på en helt anden måde. F.eks. have en include-fil hvor navnene er defineret så du kan finde dem ud fra tallet alene. Dvs en struktur så du kan skrive $navn[7] og få "Mosbjerg_Sindal".
Avatar billede avminarm Juniormester
15. marts 2003 - 21:54 #7
lægger lige et svar
Avatar billede i11uzion Nybegynder
17. marts 2003 - 20:12 #8
Tak for jeres løsningsforslag. Jeg har desværre ikke mulighed for at teste dem før midt på ugen, men jeg har valgt at dele pointene ud nu. Håber i er tilfredse...

Endnu en gang tak :]