Avatar billede lakamo Nybegynder
12. marts 2003 - 20:35 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal jeg vælge .Net eller J2ee

Jeg har i 4. semester muligheden for enten at vælge J2EE eller .Net som valgfag. Jeg ved det er svært at svare på, men hvad burde jeg vælge? Hvad er der fremtid i og er der i hele taget en stor forskel på disse? Det skal lige siges at jeg har programmeret java de første 3 semestre.
Avatar billede human Nybegynder
12. marts 2003 - 20:37 #1
Hmm.. personligt ville jge vælge .Net. Men det er så min mening.

Lidt svært at sige hvad du bedst kan lide.. :o)
Avatar billede burningice Nybegynder
12. marts 2003 - 20:43 #2
tja...

nu siger du at du har kodet java, så selvom f.eks. c# (Cava) er 90% lig med java, så skal du til at sætte dig ind i alle .Net's baseclasses. Det tager dog ikke alverdens tid, og når du først er inde i dem så er mulighederne mange.
Fordelen ved .Net er at det kan bruges til så meget. Windows-applikationer, Consolapplikationer, Webservices, Windowsservices, hjemmesider.. og platformsuafhængighed er på vej (go-mono til *nix)

Umiddelbart vil jeg vælge .Net (hehe. ja, jeg har allerede valgt .Net)... dog vil jeg tro at de fleste svar i denne kategori vil anbefale .Net... det er jo trods alt en .Net kategori ;)
Avatar billede soreno Praktikant
12. marts 2003 - 20:58 #3
Måske du går i klasse med denne spørger (Spørgsmålet ligner det lidt meget..):
http://www.eksperten.dk/spm/327417

:-)
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
12. marts 2003 - 20:59 #4
Ja, det er nok ikke de store objektive sammenligninger her kommer frem...
Jeg ville vælge .NET, fordi jeg bedre kan lide det. But then again, jeg har nærmest ikke beskæftiget mig med Java, som jo har en vældig etableret userbase (dansk?) og som allerede er implementeret på mange platforme.

På nuværende tidspunkt programmerer jeg C#/.NET under Red Hat Linux med Mono.

// Simon
Avatar billede lakamo Nybegynder
12. marts 2003 - 21:01 #5
Ja det gør jeg, vil bare gerne høre .Net udvikleres synspunkt
Avatar billede aslan Nybegynder
12. marts 2003 - 21:07 #6
<På nuværende tidspunkt programmerer jeg C#/.NET under Red Hat Linux.....

ehm... jeg har svært ved at forstå hvordan man kan blande disse to modsætninger sammen.... Både hvad angår idiologi og teknik.
Avatar billede aslan Nybegynder
12. marts 2003 - 21:07 #7
Og ja ... Lars og jeg går i samme klasse :-)
Avatar billede burningice Nybegynder
12. marts 2003 - 21:19 #8
aslan>> blande to modsætninger ?!?! hvad mener du med det?? programmering er vel programmering... om det så foregår på windows-platform eller linux-platform :)
Avatar billede simm Nybegynder
13. marts 2003 - 22:54 #9
aslan har nok ikke hørt om MONO-projektet (.NET på Linux/Unix), så her er et link: www.go-mono.com

/Simon

simon.ulsnes: Blev lige interesseret - bruger du MONO til hobbyprogrammering eller er det i firmarelateret øjemed? Jeg har nemlig selv tænkt på at kaste mig over det, men er lidt ængstlig fordi det foreløbigt kun er alphatest-udgivelser
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
16. marts 2003 - 19:40 #10
Det er jo et religionsspørgsmål et langt stykke hen af vejen. Men jeg kaster mig ud i det:

Sun Microsystems’ J2EE er ikke blot et programmerings sprog, men nærmere en række standarder for udviklingen af Java applikationer og implementering af web services.

Programmeringssproget er naturligvis Java, som Sun igennem en årrække har benyttet til at bygge websider, komponenter og applikationer.
Sun har fremhævet sig ved dets strenge brug af standarder og har fokus på det, at deres applikationer skal kunne afvikles på mange forskellige platforme (portabilitet), så derfor kan man se J2EE som den næste logiske udvikling af Java teknologien, som virksomheden har fokuseret meget på de seneste år og sikkert også vil det i fremtiden.

Microsoft’s .NET er heller ikke blot et programmeringsprog. Nogle ser det som den næste generation af Visual Studio2 udviklingsmiljøet. Nogle ser det som et nyt objektorienteret programmeringssprog ved navn C# (udtales C-sharp) og andre som dataudvekslings framework baseret på XML og SOAP. I virkeligheden vil .NET være alle disee ting – og gerne en smule mere!

En slående feature ved .NET, og samtidig et punkt, som bringer det tæt på J2EE modellen, er CLR (Common Language Runtime). Denne skaber portabilitet og sproguafhængighed. Ligesom JVM (Java Virtual Machine) fungerer CLR som et  link imellem sprog5, således at én .NET applikation kan være kodet i flere forskellige sprog.

Hvad du bør vælge afhænger efter min mening, om de hælder mest til klient- eller serververdenen. J2EE er efter min mening klart stærkest på serversiden mens vi i fremtiden nok kommer til at se mest ASP.NET osv. på klienterne.

Dog ser jeg XML Webservices, som en ting vi kommer til at se mere af i fremtiden (princippet med SOAP og XML er ikke nyt, men MS markedsføring har fået det til at vinde indhug).
Avatar billede simm Nybegynder
16. marts 2003 - 23:24 #11
Kunne godt lide den saglige sammenligning af J2EE og .NET, du kommer med der magoo20000 :)

Det plejer altid at ende med en omgang regulær mudderkastning, når man hører folk fra "Java-lejren" og .NET-lejren debatere om de to teknologiers fordele og ulemper
Avatar billede zyke Nybegynder
20. marts 2003 - 13:18 #12
Lige for at tilføje.. jeg er også datamatiker og blev færdig december 2002. Jeg var sikker på at Java var noget for mig, men på mit nye job fik jeg kastet et .NET projekt i hovedet og har været gladlige siden. Det er stadig nyt i erhvervslivet, men det er uden tvivl noget der kommer til at batte. Så hvis du laver speciale i .NET er du godt på vej mod et job :-) ..
Avatar billede aslan Nybegynder
20. marts 2003 - 15:02 #13
Jeg troede det var helt umuligt at få arbejde for datamatikere?
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
20. marts 2003 - 15:59 #14
Hvad er nu det for noget... Jeg kommer med en grundig redegørelse... Og du giver mig 0 points??
Avatar billede burningice Nybegynder
20. marts 2003 - 16:13 #15
magoo20000>> du er ikke datamatiker... derfor har du ikke forstand på sådan noget alligevel ;)
Avatar billede aslan Nybegynder
20. marts 2003 - 16:23 #16
hahaha :-)
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
21. marts 2003 - 14:49 #17
Hvorfor tror du ikke jeg er det :-) ?
Avatar billede burningice Nybegynder
21. marts 2003 - 15:04 #18
magoo20000>> det gør jeg da heller ikke..., jeg tror ikke noget som helst om dig, da din redegørelse vist var første gang jeg så en kommentar fra dig :) synes bare det var en oplagt kommentar at komme med ;)
Avatar billede magoo20000 Nybegynder
21. marts 2003 - 16:40 #19
Holder, som du kan se, til i Java kategorien.. Udvikler selv i .NET og J2EE, men har desværre ikke så meget tid til denne kategori.. ;-)